افتتاح طرح «تحول اجتماعی مسجدمحور»/ فعال کردن ظرفیت 1000 مسجد با توان طلبگی


افتتاح طرح «تحول اجتماعی مسجدمحور»/ فعال کردن ظرفیت 1000 مسجد با توان طلبگی

حجت‌الاسلام قمی با بیان‌اینکه باید در نزاع تمدنی به ظرفیت مساجد تکیه کنیم، گفت: ما با توان طلبگی و با اجرای طرح «تحول اجتماعی مسجدمحور» حتماً می‌توانیم حدود هزار مسجد را از نقطه قریب به فعلیت، به فعلیت برسانیم.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد قمی» در افتتاح «طرح تحول اجتماعی مسجد محور» که به‌همت معاونت فرهنگی این سازمان طراحی شده است در مورد ضرورت مقوله مسجد و امتداد امامت در گستره اجتماعی، اظهار کرد: در این مصاف و نبرد و کارزار نزاع تمدنی که ما بیش از پیش در آن دست و پنجه نرم ‌کردن با شیطان بزرگ را درک و تجربه می‌کنیم، غیر از آن برای مواجهه رسانه‌ای به‌روز و لحظه‌ای؛ ذهنیت‌هایی که ساخته می‌‌شوند و هجمه‌هایی که همواره صورت می‌گیرد، باید پاسخ‌های در خور دریافت کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اصل نزاع و نبرد با دشمن در ایجاد ساختار اجتماعی قوی و ساماندهی نهادهای دینی خلاصه می‌شود؛ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای خطاب به آحاد جامعه اسلامی فرمودند: بروید و قوی شوید. ما نیز طرح، تاکتیک، نقشه، برنامه‌ها و اصولمان باید بر طرح و نقشه الهی که به‌واسطه وحی به ما عرضه شده است، مبتنی باشد. ما هر چه بهره از هوشمندی و خلاقیت هم داشته باشیم آن موقعی طراحی‌ها و اقداماتمان نتیجه می‌دهد که در طرح و نقشه الهی که برای نجات بشر ترسیم شده است، گام مؤثر برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی تاکید کرد: ما درساختار اجتماعی و حرکت به سمت تحولات اجتماعی در پیش‌برد جامعه اسلامی انقلابی به‌سمت قوام، پایداری و استقامت؛ عرصه‌ای مهمتر از مسجد و امتداد امامت در گستره اجتماعی، شاید پیدا نکنیم.

وی افزود: مسجد به لحاظ مکان، مقدس‌ترین مکان‌ها است و مهم‌ترین و شکوه مندترین اتفاق به‌هم پیوند خوردن مؤمنین در مواقف خاص در آن به وقوع می‌پیوندد. خانه‌ایی که خانه خدا و انگیزه‌ها الهی و مسئله ای جز رضای خداوند در آن نیست و بهترین زمان‌ها مؤمنین دراین خانه دور هم جمع می‌شوند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره اهمیت مسجد و امامت یک امام در یک مسجد تاکید کرد: همه راهبردهایی که مدنظر ما است مانند مردمی شدن تبلیغ، در طرح تحول اجتماعی مسجد محور وجود دارد. این طرح اختصاصات و امتیازاتی مانند هدایت محتوایی و راهبری از طریق امامت که در محلات اتفاق می‌افتد و گره‌گشایی از مردم را نیز در خود دارد.

وی خطاب به مدیران کل، رؤسا و مسئولان تبلیغات اسلامی استان‌ها گفت: شما به‌عنوان یک روحانی در استان و شهرستان خود از باب یک گره‌گشایی فرهنگی بزرگ و یک باقیات صالحات مؤثر فرهنگی، یک مسجد را با طلبه‌ای فاضل و قابل، قریب به فعلیت پیدا کنید و آن مسجد را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنید تا امام جماعت به امام محله تبدیل شود و مشارکت مؤثر مردم محله را جلب کند و از این طریق یک تحول مؤثر و گره گشا ایجاد کنید. همچنین مسجد را پایگاه و سنگر واقعی حرکت اسلامی جامعه قرار دهید. این کار را انجام دهید و فرض کنید هیچ دسترسی حاکمیتی هم ندارید.

حجت الاسلام قمی تأکید کرد: یکی از هوشمندی‌های این طرح کم هزینه بودن آن است و در این راستا یک گام مؤثر و روبه جلو برداشتن تصمیم راهبردی هوشمندانه‌ای است. برخی از مدیران توانمندی بیشتر دارند و می‌توانند بیشتر از یک مسجد را به نقطه اوج برسانند و مدیران هم متناسب با آمایشی که از مناطق و محلات دارند، کسانی را حمایت کنند که می‌توانند به بیش از یک مسجد خدمت برسانند. باید گفت ایجاد تفاوت مؤثر در این میان بسیار حائز اهمیت است و ما در ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها با توان طلبگی شخصی حتماً می‌توانیم قریب هزار مسجد را از نقطه قریب به فعلیت، به فعلیت برسانیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ما در عین بهره‌مندی‌ها از فرصت‌های سازمانی و ارتباط خوب با مجموعه‌های حاکمیتی، باید از توان طلبگی‌مان در ادارات استان‌ها و شهرستان‌ها به نحو احسن استفاده کنیم، تصریح کرد: باید در این نزاع تمدنی «طرح تحول اجتماعی مسجد محور» را به عنوان یک گام مؤثر به جلو ببریم. این گام علاوه بر اینکه تفاوت در زیست بوم فرهنگی جامعه ایجاد می‌کند، الگوسازی هم برای دیگر مساجد خواهد کرد.

قمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مسجد محل تلاقی آسمانی‌ترین و الهی ترین پدیده‌های هستی با مردمی‌ترین اتفاقات عالم است و مسجد باید مردمی اداره شود ما باید درهمه جا و حتی روستاها به این مقدار از قدرت برسیم که مردم هزینه‌‌های همه مسائل مسجد را تأمین کنند و باوجود گرفتاری‌های اقتصادی که مردم دارند، ثابت کردند حاضرند برای دین، فرهنگ و سلامت روانی خود هزینه کنند. چرخه اداره مسجد توسط مردم باید سامان یابد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول