جواهرات کوچک آلمانی در تهران


جواهرات کوچک آلمانی در تهران

نوید حمیدی: از زمان عرضه کورسا در کشورمان سال‌ها می‌گذرد. از سرزمینی که با دانش و مهندسی‌اش در صنعت، شُهره جهانیان است. ماشینی که در کنار مدل‌های اُمگا، آسترا و وکترا، خیابان‌های آن زمان تهران را به تسخیر درآورده بود. حالا از آن زمان سال‌های طولانی گذشته و در دنیای پُر زرق‌وبرق خودروهای لوکس امروزی، … The post جواهرات کوچک آلمانی در تهران...

نوید حمیدی: از زمان عرضه کورسا در کشورمان سال‌ها می‌گذرد. از سرزمینی که با دانش و مهندسی‌اش در صنعت، شُهره جهانیان است. ماشینی که در کنار مدل‌های اُمگا، آسترا و وکترا، خیابان‌های آن زمان تهران را به تسخیر درآورده بود. حالا از آن زمان سال‌های طولانی گذشته و در دنیای پُر زرق‌وبرق خودروهای لوکس امروزی، فرصت و مجالی فراهم شد تا به ملاقاتشان برویم. در سرمای روزهای نخست زمستان، شرایط برای بررسی این دو جواهر به وجود آمد.

تاریخچه اُپل
کارخانه خودروسازی اُپل، از اوایل سال 1809 میلادی شروع به نقش‌آفرینی در عرصه صنعت خودروسازی نمود. این برند آلمانی، در ابتدای حضور در صنعت درزمینهٔ دوچرخه‌سازی و صنعت چرخ خیاطی پا به میدان گذاشت. رفته‌رفته قدم‌های این خودروساز جدی‌تر از قبل شد و به دنیای ساخت خودروهای احتراق داخلی پا گذاشت. در سال 1929 میلادی این کمپانی آلمانی با اتحاد و ادغام شد و در سال 1932 میلادی با کمپانی آمریکایی جنرال موتور ادغام شد و همکاری تازه‌ای با هم آغاز کردند.

جواهرات کوچک آلمانی در تهران

تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم، پس از مرسدس بنز، دومین برند لوکس آلمانی لقب داشت و این عنوان را یدک می‌کشید. در زمان درگیری جنگ جهانی دوم، همکاری این خودروساز با جنرال موتور به مشکل برخورد و برای مدت زمانی به دور از این برند آمریکایی، فعالیت خود را ادامه داد. از آن زمان با گسترش فعالیت این برند در سرتاسر جهان، واحدهای طراحی و ساخت در انگلستان، (به نام تجاری واکسهال عرضه می‌شد.) در بازار استرالیا، آمریکایی جنوبی و چین نیز حضور یافت.

جواهرات کوچک آلمانی در تهران

اپل کورسا با نام شورولت کورسا و کورسای کلاسیک تا سال 2008 در بازار آمریکای جنوبی و کشورهای برزیل و آرژانتین، در بازار چین از سال 2001 تا 2009 میلادی با عنوان بیوک سِیل (sail)، در بازار استرالیا از سال 1994 تا سال 2000 میلادی، با عنوان تجاری (holden barina) به بازار عرضه می‌شود.

مدل‌های قدیمی در ایران
زمان ورود این برند آلمانی به ایران چندان نزدیک نیست. در اوایل سال 1339 شمسی، مدل کاپیتان این برند به بازار کشورمان وارد شد. در ادامه، برند اُپل رکورد دی هم‌زمان با برند شورولت رؤیا در ایران آغاز به فروش کرد. در ادامه اُپل جی-تی در بازار کشورمان حضور می‌یابد. این حضور، در دهه 70 (1373) شمسی، با تلاش شرکت مِلبا، با مدل‌های آسترا، وکترا، امگا و کالیبرا که حضور کم رنگ‌تری نسبت به بقیه مدل‌ها دارد؛ دوباره در خیابان‌های شهر، خودنمایی می‌کند.

در همان زمان مدل‌های پنج درب و کوپه کورسا عرضه شده و حالا با یکی از نمونه‌های خاص آن روبه‌رو هستیم.

جواهرات کوچک آلمانی در تهران

اطلاعات فنی
اپل کورسا از سال 1982 تاکنون ساخت آن ادامه داشته و در رده کلاس سوپرمینی (b) قرار می‌گیرد. نوبت به نگاه این دو جواهر تقویت یافته آلمانی می‌شویم. سیستم پاشش سوخت در این دو مدل به صورت مرحله‌ای و 4 نقطه‌ای می‌باشد. (sfi). کُد موتور c20xe با 156 اسب بخار و 6000 دور، با 203 نیوتون متر در 4800؛ گیربکس f20-cr (close-ratio) با فاینال 3.94 می‌باشد. تغییرات موتور علاوه بر موارد ذکر شده شامل، پورت و پولیش سرسیلندر، افزایش قطر اگزوز به 2.25 اینچ معادل 5.5 سانتیمتر (rpm) می‌باشد.

جواهرات کوچک آلمانی در تهران
یک چیپ ست و افزایش کات آف از 7000 به 7800 (rpm) با مارک mds می‌باشد. افزایش میزان پاشش سوخت و تغییر زمان‌بندی جرقه و صدا با رسیدن به عدد اکتان 95 و 98 جهت افزایش performance در عملکرد خودرو انجام شده است. سیستم ترمز جلو، تماماً با مدل اُپل کالیبرا تغییر پیدا کرده است. در سیستم تعلیق جلو، از مدل کورسا gsi-b استفاده شده است که شامل فنر، کمک و آنتی رول بار جلو می‌باشد.

در عقب، سیستم تعلیق ارتقا یافته و از مدل کورسا gsi-b استفاده شده است، به همراه میل تعادل anty-asway bar و تغییر آن. سیستم تعلیق به نسبت مدل اصلی سفت‌تر شده تا چسبندگی و پایداری بیشتر شود و از نمونه استاندارد مدل کورسا Gsi می‌باشد.

در شتاب خودرو، محدوده 0 تا 100 در فاصله زمانی 6.5 ثانیه در سطح تهران زمان‌سنجی شده است. حداکثر سرعت این مدل، به 221 کیلومتر در ساعت می‌رسد. در درگ 1.8 مایل، با زمان 10.4 (ثبت رسمی فدراسیون) زمان‌گیری شده است.

در پایان بررسی از آقایان بهزاد خرسندی و آقای امید حیدری برای در اختیار گذاشتن خودروهایش جهت بررسی و نگارش این گزارش کمال تشکر را داریم.

جواهرات کوچک آلمانی در تهران

نوشته و عکس: نوید حمیدی

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!