شیرها و فرآورده‌های لبنی سنتی و فله‌ای مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست/آفلاتوکسین شیرهای سنتی کنترل نمی‌شود


شیرها و فرآورده‌های لبنی سنتی و فله‌ای مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست/آفلاتوکسین شیرهای سنتی کنترل نمی‌شود
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو اعلام کرد:شیرها و فرآورده های لبنی سنتی و فله ای مورد تائید سازمان غذا و دارو نیست برای اینکه هیچ نظارتی بر آن ها وجود ندارد و امکان دارد میزان آلودگی میکروبی یا آفلاتوکسین این محصولات بیش از حد مجاز باشد.

محمد حسین عزیزی روز شنبه در گفتگو با ایرنا ادامه داد:شیرهای صنعتی موجود در بازار ایران که در کارخانه های معتبر تولید می شوند ، استاندارد هستند و میزان آفلاتوکسین آن ها کمتر از حد مجاز است و علاوه بر کنترل قبل از تولید، پس از ورود به بازار هم در چند نوبت کنترل می شوند.

او ادامه داد:اکثر شیر خامی که به کارخانه های لبنیات وارد می شوند از دامداری های صنعتی می آید. حدود ۶۰۰ دامداری صنعتی در کشور داریم که شیر مایحتاج صنعت لبنی کشور را تامین می کنند. علوفه ای که در این دامداری ها استفاده می شود تحت نظارت های سختگیرانه وارد کشور می شوند و میزان قارچ آفلاتوکسین در این علوفه ها در حد مجاز است بنابراین هنگامی که تغذیه گاوها در دامداری های صنعتی سالم باشد، شیر آن ها هم از این نظر سالم است.

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و دارو ادامه داد :در صورتیکه موردی از شیر در بازار باشد که میزان آفلاتوکسین آن بالاتر از حد مجاز باشد، در لبنیات فله و سنتی است که هیچ نظارتی بر کیفیت آن ها وجود ندارد، نه شیر این مراکز از نظر سم آفلاتوکسین کنترل می شود و نه از نظر دیگر آلودگی ها مورد بررسی قرار می گیرند. جایی که فقط یک یا چند تا گاو هست، نظارتی هم وجود ندارد. نظارت ها در دامداری های صنعتی و مراکز جمع آوری شیر انجام می شود و در این مراکز مشکل عمده ای وجود ندارد.

عزیزی گفت:توصیه سازمان غذا و دارو به مردم این است که از شیر و لبنیات سنتی و فله ای استفاده نکنند زیرا نظارت و کنترلی روی این محصولات نیست و اصولا نظارت بر این محصولات و مراکز که بسیار کوچک و متفرق هستند امکانپذیر نیست.

او گفت:نظارت بر مراکز عرضه لبنیات سنتی با سازمان غذا و دارو نیست به همین دلیل با آگاهی دادن از مردم می خواهیم این محصولات را استفاده نکنند و در صورتیکه مصرف کردند مسئولیت خطر و تبعات آن به عهده خود مصرف کنندگان است.

آفلاتوکسین( Aflatoxin) قارچی است که اگر مقدار زیاد آن از طریق مواد غذایی وارد بدن انسان شود می تواند سرطان زا باشند.

محمدرضا شانه ساز قبل از این به ایرنا گفت که میزان افلاتوکسین موجود در شیرهای تولیدی در صنایع لبنی کشور در بیش از ۹۷ درصد موارد استاندارد و کمتر از حد مجاز است. بدین ترتیب مصرف شیرپاستوریره هیچ نگرانی ندارد ولی مصرف نکردن این مایع حیاتی و ضروری حتماً تبعات ناگواری من جمله پوکی استخوان را به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، حد مجاز استاندارد افلاتوکسین شیر در صنایع لبنی ایران ۱۰۰ نانوگرم در لیتر است. این میزان در آمریکا حدود ۵۰۰ نانوگرم است بدین ترتیب استاندارد ایران ۵ برابر سختگیرانه تر از آمریکاست و با توجه به سرانه اندک مصرف شیر در ایران که حدود یک پنجم حد مطلوب است، مردم هر چقدر هم شیر پاستوریزه مصرف کنند میزان ورود این قارچ در بدن ایرانیان به قدری نیست که تجمع این قارچ در بدن جای نگرانی داشته باشد و میزان پایین سرطان کبد در ایران نیز گواه این موضوع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه