روستای گت کلا آمل


روستای گت کلا در 50 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان آمل، در منطقه ی میان بند در ارتفاع 1530 متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا از نظر آب و هوا و چشم انداز از سایر روستاهای منطقه بهتر است و مناظری را پیش روی بازدیدکنندگان و گردشگران قرار می دهد که نظیر آن […] نوشته روستای گت کلا آمل اولین بار در جامع ترین پایگاه گردشگری و معرفی جاهای دیدنی ایران...

روستای گت کلا در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان آمل، در منطقه ی میان بند در ارتفاع ۱۵۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا از نظر آب و هوا و چشم انداز از سایر روستاهای منطقه بهتر است و مناظری را پیش روی بازدیدکنندگان و گردشگران قرار می دهد که نظیر آن را در جاهای دیگر از مازندران یا حتی ایران نمی توانند ببینند. طبق آنچه از گذشتگان دهان به دهان گشته تا به امروزی ها رسیده روستای گت کلا یکی از قدیمی ترین، بزرگترین و پیشرفته ترین روستاهای منطقه بوده است. وجود سنگ فرش، در سمت غرب مسیر راه ششمیر و بازارنک (به معنی بازار کوچک) در سمت شرق، نشان دهنده ی صحت این گفته می باشد. پس گت کلا قدمتی چند هزار ساله دارد. قدمت زیاد ویژگی مهمی است که خود به تنهایی این روستا را به یک جاذبه ی تاریخی تبدیل می کند.

روستای گت کلا آمل

واژه ی گت کلا از دو جزء گت (بزرگ) + کلا (آبادی) تشکیل می شود. پس گت کلا به معنای آبادی بزرگ است. در سال های بسیار دور راه طولانی روستا تا شهر و ارتفاع زیاد آن تا سطح دریا زندگی را برای اهالی مشکل کرده و این امر موجب گشت مهاجرت از روستا به سمت شهرها شروع شده و رفته رفته تعداد ساکنین گت کلا کاهش یابد. این در حالی بود که عده ای از اهالی که دامدار بودند به صورت ساکن و دائم در روستا ماندند. به طوری که تنها چند طایفه به نام های نقی گت (باقی پور)، شریفا گت (بابازاده)، حسین گت (کاظمی)، اسدالله گت (سیف علی زاده) و تنی چند از طایفه های دیگر حدودا در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای گت کلا ساکن شدند و به زندگی خود ادامه دادند. این در حالی بود که فرزندان و نوادگان طایفه های یاد شده به دلیل افزایش جمعیت در روستا و عدم شرایط مناسب شغلی اکثرا به شهرها مهاجرت کرده و هر یک به کسب و کاری مشغول شدند. حدودا از دهه ی ۱۳۶۰ به دلیل احداث جاده و راه اندازی دیگر امکانات رفاهی، سکونت در روستای گت کلا رونق گرفت به طوری که در حال حاضر حدود ۱۰۰ واحد مسکونی و ۷۰۰ نفر جمعیت بومی و غیر بومی در این روستا ساکن اند. افرادی که در روستا زندگی می کنند بیشتر از طایفه های باقی پور، بابازاده، سیف علیزاده، صفرنیا، صفرزاده، الله قلی نسب، کاظمی پور، گل زاده، علی نسب، شعبانی و روان بد هستند.

روستای گت کلا آمل

روستای گت کلا در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه ی تقسیمات کشوری جزء بخشداری بندپی غربی شهرستان بابل قرار داشت اما بعد از پیروزی انقلاب و بر اساس تقسیمات کشوری جدید جزء حوزه ی استحفاظی بخشداری مرکزی شهرستان آمل و دهستان بالا چلاو قرار گرفت و در سال ۱۳۹۰ با تقسیمات اخیر فرمانداری شهرستان آمل جزء بخشداری امام زاده عبدالله (ع) قرار دارد.
روستای گت کلا دارای مساحت تقریبی صد و شصت و چهار هزار متر مربع می باشد. این روستا از شمال به اراضی ملی چاتمه سر و چمن سر و ماورای آن یال گَسکین، از جنوب به اراضی ملی دستکَن و چمن سر و کمی دورتر روستای سنگچال، از شرق به اراضی ملی بازارنک و از غرب به اراضی ملی چمن سر محدود می شود.

اهالی روستای گت کلا، عموما افرادی خونگرم، مهمان نواز، خوش برخورد و بلند قامت هستند و حدود ۹۵% جمعیت زیر ۵۰ سال این روستا با سواد می باشند. روستای گت کلا دارای امکانات رفاهی از قبیل آب شرب، جاده ی آسفالته، برق، تلفن ثابت، دو مسجد (که مسجد امام علی (ع) ان بزرگترین مسجد دهستان چلاو می باشد)، یک حسینیه و یک ایستگاه تبخیرسنجی است.

روستای گت کلا آمل

جنگل های اطراف روستای گت کلا

روستای ییلاقی گت کلا منطقه ای بسیار زیبا و البته تا حدی ناشناخته است. این منطقه در اطراف خود جنگل هایی دارد که می تواند مناظری فوق العاده زیبا را در مقابل چشمانتان به عرصه ی نمایش بگذارد. این جنگل ها که تحت عنوان چاخانی از آنها یاد می شود اطراف روستا را احاطه کرده و می تواند بهترین تفرجگاه دنج و بکر برای افرادی که قصد سفر به شمال را دارند به شمار آید. جنگل هایی که چشم اندازهای منحصر به فردش بهترین گزینه برای ثبت تصاویر هنری و یادگاری است. قطعا گشت و گذار در میان درختان این جنگل ها و مشاهده ی کوه ها و قله های اطراف می تواند جان تازه ای به گردشگران ببخشد و آنها را برای ادامه ی زندگی سرحال تر و شاداب تر گرداند. با ورود به این منطقه حال و هوای خود را عوض کنید و از وجود طبیعت بکر و دست نخورده لذت فراوان ببرید.

روستای گت کلا آمل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج