انتخابات برای اصلاح طلبان پیش از سوت آغاز به پایان رسید


انتخابات برای اصلاح طلبان پیش از سوت آغاز به پایان رسید

یک عضو هیئت داوری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، گفت: انتخابات پیش‌رو برای جبهه‌ اصلاحات پیش از شنیدن سوت آغاز رقابت با عدم استقبال کاندیداهای شاخص اصلاح طلب از یک طرف و رد صلاحیت گسترده‌ نیروهای باقیمانده توسط هیئت‌های اجرایی و نظارت به پایان رسیده است.

هادی یزدانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون نتایج بررسی صلاحیت ها در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رد صلاحیت نیروهای اصلاح‌طلب مسأله‌ای نیست که تنها در این انتخابات شاهد آن باشیم. این روند از مجلس چهارم با رد صلاحیت گسترده‌ بخشی از نمایندگان مجلس سوم و نیروهای جریان چپ و خط امام (ره) آغاز شد و در مجلس پنجم با تصویب نمایندگان آن زمان مجلس که اغلب از محافظه‌کاران بودند، نظارت شورای نگهبان به نظارت استصوابی تغییر یافت. از آن زمان تاکنون و حتی در زمان انتخابات مجلس ششم که اکثریت نمایندگان از جریان دوم خرداد و اصلاح‌طلب بودند، شاهد رد صلاحیت گسترده‌ نیروهای اصلاح‌طلب هستیم؛ اتفاقی که در دوره‌های مختلف مجلس تاکنون کمابیش شاهد آن بوده‌ایم و تنها شدت و ضعف آن در این دوره‌ها متغیر بوده است‌؛ از این منظر اتّفاقی جدید رخ نداده و این مسأله کاملاً قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: جبهه‌ اصلاحات مجموعه‌ای متکثر با سلایق، عقاید و منافع متفاوت است که بر مبنای اشتراکات حداقلی دور یک میز جمع شده‌اند. به نظر میرسد علیرغم اینکه ممکن است این تکثر در عقاید و منافع در این دوره باعث فعال‌تر شدن شکاف‌های داخل جبهه‌ اصلاحات شود ولی با توجه به ردصلاحیت گسترده‌ی قریب به اتفاق افراد منتسب به این جریان از هر گروه و حزب با هر عقیده و منشی، بایستی توسط جبهه‌ اصلاحات سیاست واحدی برای واکنش در برابر این بی عدالتی آشکار اتخاذ گردد. اتخاذ هرگونه مواضع منفعلانه باعث ایجاد انشقاق قطعی در جریان اصلاحات خواهد شد.

یزدانی تاکید کرد: انتخابات پیش‌رو برای جبهه‌ اصلاحات پیش از شنیدن سوت آغاز رقابت با عدم استقبال کاندیداهای شاخص و افراد توانمندی که بالقوه امکان نمایندگی مطالبات حداکثری اصلاح طلبان در کل کشور را دارند از یک طرف و رد صلاحیت گسترده‌ نیروهای باقیمانده توسط هیئت‌های اجرایی و نظارت به پایان رسیده است. زمانی می‌توان از موفقیت و پیروزی در انتخابات سخن گفت که شرایط حداقلی از رقابت و مبارزه‌ سیاسی فراهم باشد. در شرایط کنونی انتخابات پیش‌رو در عمل به رقابتی درون‌گروهی برای آنهایی که خود را اصولگرا می‌دانند تبدیل شده است و سخن گفتن از طراحی استراتژی برای موفق‌تر ظاهر شدن اصلاح‌طلبان در این انتخابات شوخی‌ ای بیش نیست.

این عضو هیئت داوری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به تاثیرگذاری اصلاح طلبان در مجلس دهم گفت: البته من با این گزاره که اصلاح‌طلبان در مجلس تاثیرگذار نبودند موافق نیستم. مجلس قبلی با شعار ائتلاف بین نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی برای «نه به تندروی‌ها» شکل گرفت و در عمل در مسائلی مانند تصویب برجام نتایج این ائتلاف را می‌شد به وضوح دید. نکته‌ مهم این بود که آن ائتلاف بسیار شکننده بود و با بد عهدی بسیاری از آنها که رأی خود را مدیون اصلاح‌طلبان بودند، اما در مجلس چرخش به راست کردند همراه شد؛ البته عدم وجود مدیریت کارآمد در سطح فراکسیون که بتواند نماینده‌هایی که رأی خود را وامدار جریان اصلاحات بودند کنار هم حفظ کند، آنگونه که باید تأثیرگذار نبود. ردصلاحیت‌ها نیز در هر دوره تابع منطق خاص شورای نگهبان و نهادهای تأثیرگذار در روند انتخابات است و خیلی تابع مسائل درونی مجلس نیست که بخواهیم عملکرد فعلی نمایندگان منتسب به جریان اصلاحات را زمینه‌ ردصلاحیت آنها بدانیم.

وی با تاکید بر اثرگذاری انتخابات مجلس بر انتخابات ریاست جمهوری افزود: تا انتخابات ریاست جمهوری آینده زمان زیادی باقی مانده و متغیرهای بسیار تأثیرگذارتر از انتخابات مجلس جاری چه در سطح داخلی چه در سطح خارجی وجود دارد که بتواند بر آن انتخابات مؤثر باشد، اما در حالت کلی و با توجه به ادوار قبلی، نحوه‌ برگزاری انتخابات مجلس و خروجی این انتخابات می‌تواند راهبرد کلی بخش‌های مؤثری از نظام درباره‌ انتخاب رئیس‌جمهور بعدی را پیشگویی کند. در هرحال اکنون برای سخن گفتن از انتخابات ریاست جمهوری بعدی بسیار زود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت