جابجایی قبر پدر ادبیات کودک برای ساخت مقبره‌ای در شأن


جابجایی قبر پدر ادبیات کودک برای ساخت مقبره‌ای در شأن

معاون شهرسازی و معماری شهردار یزد با اشاره به وجود برخی موانع برای اجرای ساخت المان و مقبره آذریزدی و همچنین علل توقف این طرح خواستار جابجایی قبر پدر ادبیات کودک ایران و ساخت مقبره‌ای در شان وی شد.

«مجتبی فرهمند» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که «مهدی آذریزدی» نماد فرهنگی مردم یزد است و باید بیش از پیش نسبت به گرامیداشت این مهم اقدام شود،‌ اظهار کرد: شهر یزد از این چنین شخصیت‌ها کم ندارد که برای برخی از آنها اقداماتی صورت گرفته، اما برای بسیاری نیز هنوز کاری در شأن و اندازه شان انجام نشده است.

وی افزود: مهدی آذر یزدی که به حق لقب پدر ادبیات کودکان ایران را دارد یکی از شخصیت‌های برجسته و شناخته شده معاصر کشور است که حقیقتا دین بزرگی بر گردن فرهنگ کودکان این سرزمین دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد با اشاره به اهمیت تقدیر مقام معظم رهبری از پدر ادبیات کودک ایران، گفت:‌ رهبر انقلاب در جمع خبرنگاران اعلام کردند من از حیث تربیت فرزندانم مدیون مهدی آذر یزدی هستم.

فرهمند در ادامه با بیان این‌که معرفی ابعاد مختلف شخصیتی مهدی آذر یزدی به نسل جوان و دیگر مردم جهان ضروری است، تصریح کرد:‌ تلاش و شیوه ساده زیستی از جمله مهمترین ویژگی‌های رفتاری مهدی آذر یزدی است که باید به جهانیان معرفی شود.

این مسئول درخصوص اقدامات پیگیری شده توسط وی، بیان کرد: پس از این‌که به نظر می‌رسید تلاش‌ها برای احیای خانه آذریزدی و مرکز فرهنگ و ادبیات کودکان به نتیجه خاصی نخواهد رسید تلاش شد در حوزه‌های دیگر اقداماتی را پیگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که شهرداری‌ها به عنوان متولی و مسئول مستقیم نگهداری و بهره‌برداری قبرستان های موجود در شهرها هستند تلاش شد با ارائه طرحی برای قبرستان خرمشاه که محل دفن مهدی آذر یزدی نیز هست ضمن ساماندهی این مجموعه و تبدیل آن به یک مرکز فرهنگی، مقبره و المان یادبودی در شأن پدر ادبیات کودکان ایران ساخته شود.

معاون شهردار یزد اصلاح طرح کفسازی و تصویب اعتبار لازم برای ساخت المان آذر یزدی را از جمله اقدامات انجام شده در شهرداری یزد دانست و بیان کرد: علی‌رغم این که طراحی و تصویب المان آذر یزدی بعد از چند مرحله اصلاح با هماهنگی بنیاد آذر یزدی به تصویب مراجع فنی و قانونی رسید، پس از آن کار متوقف شد.

فرهمند در مورد علل توقف اجرای طرح ساماندهی مقبره آذریزدی،‌ گفت: از شروع فرآیند اصلاح طرح کف سازی و آغاز عملیات اجرایی تلاش شد تا تعامل خوبی با هیات امنای قبرستان صورت پذیرد و کار با هماهنگی پیش برود، اما در حین اجرای کف سازی مخالفت هیات امنا با بخش هایی از طرح منجر به کندی و نهایتا توقف کار شد.

این مسئول تأکید کرد:‌ به واسطه پیوستگی طرح به عنوان یک فضای شهری، طراحی المان متناسب با این فضا و نیاز به نظم و ساماندهی وضعیت قبور، شرایط برای تغییر عمده در طرح میسر نیست و همین موضوع تاکنون روند اجرای کار را متوقف نگه داشته است.

وی در بیان راهکار پیشنهادی برای حل مشکل موجود گفت: حقیقتا تلاش های بسیاری برای حل این اختلاف و رسیدن به راهکاری برای تامین نظر هیات امنا در کنار توجه به بزرگداشت مقام آذر یزدی صورت گرفته است.

فرهمند ادامه داد:‌ مقامات مختلفی از جمله رییس شورای اسلامی شهر و معاون عمرانی استاندار نیز به قضیه ورود پیدا کرده‌اند ولی نتیجه‌ای که به نظر مطلوب و شایسته این شخصیت باشد حاصل نشده است،گویا مظلومیت آذر یزدی در زمان حیات، پس از فوتش هم ادامه دار شده است و تاکنون نتوانسته‌ایم کاری برای قدردانی از خدمتی که به ادبیات ایران نموده انجام دهیم.

معاون شهرداری یزد تصریح کرد:‌ به نظر میرسد شاید تنها راهکار باقیمانده انتقال قبر وی به مکانی با شرایط مطلوب تر و ساخت مرکز فرهنگ و ادبیات کودک در آنجا باشد، محفلی که ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره آذر یزدی، آرزوهای وی در آن تحقق یابد. مرکزی پژوهشی که بتواند ادامه دهنده و توسعه دهنده افکار او باشد و حاصل فعالیت این مرکز تولید محتوای غنی برای کودکان و نهایتا تربیت فرزندانی کتابخوان برای جامعه باشد. به نظرم این بهترین پیشنهادی است که با توجه به وضع موجود برای گرامی نگه داشتن یاد او میتوان اجرایی کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403