استفاده از عرق زیره و کاسنی برای لاغری


اولین و مهم ترین مساله در این خصوص این است که ابتدا قبل از اقدام به هر کاری برای کم کردن وزن علت چاقی مشخص شود.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام. می خواستم بدانم که ترکیب عرق زیره و کاسنى باید چه اندازه باشد براى لاغرى و استفاده صبح ها از هر کدام یک لیوان یا هر دو با هم یک لیوان؟ و چه مدت مصرف شود تا اثر آن مشخص شود؟ با تشکر.

پاسخ دکتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی:
اولین و مهم ترین مساله در این خصوص این است که ابتدا قبل از اقدام به هر کاری برای کم کردن وزن علت چاقی مشخص شود. چون ممکن است بیماری در پس آن نهفته باشد. اگر در آزمایش های علمی مشخص شد که مشکلی وجود ندارد، بعد از آن می توانیم به گیاهانی که خاصیت لاغرکنندگی دارند فکر کنیم.
نکته دیگر این است که معمولا هر نوع دارویی که معده را گرم کند، طبیعتا روی میزان اشتها هم تاثیر گذاشته و آن را کم می کند. زیره هم جزء این گیاهان است که طبعی گرم و خشک دارد. بر خلاف آن چه که این خواننده محترم گفته اند، اتفاقا خود زیره خاصیت افزایندگی اشتها را دارد و به نوعی چاق کننده است و در واقع این عرق زیره است که خاصیت لاغر کنندگی را دارد.
در مورد کاسنی هم همین طور است و نقش اصلی آن این است که کبد را بازسازی می کند و گرمای زائد و فضولات را خارج می کند. بنابراین از آن نمی توان برای لاغر شدن استفاده کرد. به این خانم محترم توصیه می کنیم زیره را به جای کاسنی با لیمو به مدت بیست و یک روز هر هشت ساعت یک بار از هر کدام به میزان نصف نصف استفاده کنند و بیش از این میزان جایز نیست. چون همان طور که گفتم روی کبد تاثیر منفی و سوء می گذارد.
غیر از زیره یکی دیگر از عرق های لاغر کننده عرق نارنج است که مصرف آن هیچ ضرری به دنبال ندارد و محدودیت زمانی هم ندارد و حتی سه ماه پشت سر هم نیز می توانند استفاده کنند. البته داروی گیاهی دیگری نیز وجود دارد به نام لک مغسول که مصرف آن برای کسانی که قصد لاغر شدن دارند مفید است و در کاهش وزن موثر است.
خوانندگان محترم نباید این طور فکر کنند که چون داروهای گیاهی منشا گیاهی دارند پس هیچ خطری هم ندارند و باید گفت که نمی توان تا هر زمانی که می خواهیم از این نوع گیاهان استفاده کنیم به این دلیل که سمیت هم دارند و روی کبد تاثیر سوء و منفی می گذارند.
نکته آخر این که به طور کلی از داروهایی که منشاء گیاهی دارند بیش از سه هفته نمی توان استفاده کرد و پس از سه هفته استفاده مستمر باید بین دو تا سه – چهار هفته صبر کرد و پس از این مدت دوباره مصرف داروی قبلی را از سر گرفت.
مهمترین مطالب در این باره:
خواص‌ و اثرات‌ دارویی‌ زیره
طبع‌ زیره‌ سیاه‌ خیلی‌ گرم‌ و خشک‌ است‌.
زیره غنی از املاح معدنی همچون آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم است. مصرف مس و آهن برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است و زیره از این نظر غذایی مناسبی است. به علاوه می توان انواع ویتامین های ضروری همچون a، e، c را از این چاشنی گیاهی مفید دریافت کرد.
دانه های زیره منبع غنی از آهن است که می تواند برای درمان کم خونی استفاده شود. مشکل کم خونی همواره معضلی برای زنان و کودکان بوده که باعث می شود سطح هموگلوبین خون کاهش پیدا کند. اضافه کردن این ماده به ترکیبات غذایی روزانه در جلوگیری از پیشرفت این بیماری موثر است.
زیره‌ سیاه‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، زیادکننده‌ شیر، قاعده‌آور، نیرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.
زیره‌ سیاه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌، تنگی ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخی‌، استسقاء به‌کار می‌رود.
استفاده از عرق زیره و کاسنی برای لاغری
عرق کاسنی سرشار از ویتامین سی و بهترین دارو برای افزایش میل جنسی است. مصرف طولانی مدت آن باعث کاهش فشار خون می شود.
- عرق کاسنی موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد کمک می‌کند.
- عرق کاسنی زمینهٔ دفع آسان‌تر صفرا از بدن را فراهم می‌کند، زردی را می‌زداید و به طور کلی و در اصطلاح عامیانه بار کبد را سبک می‌کند. هر چه این عرق تلخ‌تر باشد فایده آن بیشتر بوده و در التیام امراض کبدی موثرتر عمل می‌کند.
- عرق کاسنی نقش به‌سزایی در تولید و ترمیم سلول‌های کبدی ایفا می‌کند.
- عرق کاسنی منبعی سرشار از ویتامین C بوده و تمام بیماری‌های مزمن کبدی را برطرف می‌کند. علائمی همچون زردی پوست و خستگی ناگهانی و مفرط می‌تواند از علائم قطعی بروز مشکل در کبد باشد.
- مشکلات کبدی و همچنین تنبلی کبد نشان از وجود بیماری‌های دیگر در بدن دارد که با مصرف صحیح و به موقع کاسنی و فرآورده‌های آن می‌توان فعالیت کبد را به حد اعتدال رساند.

توجه به رنگ و محتویات عرقیات
اولین نکته این است که از آنجا که عرقیات گیاهی از تقطیر بخار حاصل از جوشاندن گیاهان به‌دست می‌آید، عرقیات خالص و بدون آلودگی، بی‌رنگ و شفاف هستند. به‌ علاوه عرقیات گیاهی سالم نباید جز خود عرق که مایع است، چیز دیگری داشته باشد.
اگر دیدید عرق گیاهی رنگی یا کدر است یا جامدات زاید داخل آن وجود دارد به هیچ عنوان آن را خریداری نکنید. این ذرات جامد همان چوب و اضافات گیاه است که گفته می‌شود باعث سمی شدن محصول می‌شود.
به‌علاوه چنین محصولی ممکن است اصلا عرق گیاهی نباشد و ‌فقط برگ‌های گیاه را جوشانده، صاف کرده و به اسم عرق گیاهی وارد بازار کرده‌اند.
نکته مهم دیگری که درباره ذرات جامد داخل عرقیات گیاهی وجود دارد این است که این ذرات ممکن است پتانسیل فاسد شدن داشته باشند که همین فساد ذرات جامد اضافی، باعث فاسد شدن خود عرق هم می‌شود.

چه کسانی نباید از عرقیات گیاهی استفاده کنند؟
مواردی وجود دارد که توصیه می‌کنیم به هیچ‌ عنوان از عرقیات گیاهی استفاده نکنند. اگر طبع تر دارید و بدن‌تان رطوبت بالایی دارد یا معده مرطوبی داشته و دچار نفخ و ترش کردن هستید، توصیه می‌کنیم از عرقیات استفاده نکنید. از آنجا که عرقیات ادرارآور هستند،
اگر کلیه‌تان ضعیف است نیز نباید به‌طور مکرر از عرقیات گیاهی استفاده کنید. گاهی والدین برای اینکه کودکان آرام شده و خواب خوبی داشته باشند ممکن است از عرقیات گیاهی استفاده کنند، این مورد هم جزء مواردی است که باید درباره مصرف بیش از حد آن هشدار داد.
باید حتما درباره مصرف عرقیات در افرادی که بدن ضعیف‌تر دارند، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، کودکان و نوزادان، افراد سالمند و... با پزشک متخصص مشورت کرد و از مصرف خودسرانه عرقیات گیاهی، با این توجیه که گیاهی هستند، اجتناب کرد.
البته برخی عرقیات مثل گلاب یا بهارنارنج طبع معتدل‌تری دارند و مردم می‌توانند گاهی در غذا یا به‌صورت شربت استفاده کنند. صحبت ما درباره کسانی است که به‌طور افراطی و مکرر در یک روز از این گونه عرقیات گیاهی استفاده می‌کنند که اصلا توصیه نمی‌شود.
اگر دارو مصرف می‌کنید باید حتما برای مصرف عرقیات با پزشک خود مشورت کنید. گاهی مصرف عرقیات گیاهی همزمان با داروها، بر خواص داروها تاثیرگذار است. خانم‌های باردار، خصوصا در هفته‌های اول اقدام به بارداری و سه ماهه اول بارداری نباید عرقیات را خودسرانه مصرف کنند.
همچنین در سه ماهه آخر خصوصا هفته و روزهای آخر بارداری مصرف عرقیات خطرناک است؛ زیرا عرقیات گیاهی تحریک‌کننده است و امکان سقط جنین را بالا می‌برد.

چه کسانی از چه عرقیات گیاهی استفاده کنند؟
در استفاده از عرقیات گیاهی باید به طبع آن توجه داشته باشید و هماهنگ با طبع و مزاج‌تان باشد. عرقیات متضاد با طبع خود را استفاده کنید.
اگر طبع گرم دارید، می‌توانید از عرقیات با طبع سرد استفاده کنید مثل عرق کاسنی، عرق شاه‌تره، عرق کاهو و... اگر طبع سرد دارید، می‌توانید از عرقیات گرم مثل عرق دارچین، عرق زنجبیل، عرق نعنا و عرق پونه استفاده کنید.

طریقه مصرف عرق کاسنی
کارشناسان به افراد توصیه می کنند از خوردن و نوشیدن داروهای گیاهی بدون نظارت پزشک، عدم آگاهی کامل از وضعیت بیماری فرد، مسافت رفت و آمد، نوع کار و مواردی از دست خودداری کنند و تنها پس از مشاوره با پزشک این نسبت به استفاده از این دمنوش ها استفاده کنند.
گفتنی است، کارشناسان همچنین توصیه می کنند افراد عرق کاسنی را با آب در دمای معمولی بنوشند و بهترین زمان برای نوشیدن آن صبح ناشتا است.

فواید عرق کاسنی
عرق کاسنی برای مبتلایان به نقرس و هپاتیت مفید است. ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی از دیگر خواص عرق کاسنی است.
این عرق سرشار از ویتامین C بوده و نوع وحشی آن فسفر و آهن گیاهی دارد.
از فواید عرق کاسنی برای پوست میتوان گفت که عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن، بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را التیام، رسوبات ادراری و جوش‌های ناشی از گرمی غذاها را رفع میکند.
عرق کاسنی بهترین دارو برای افزایش نیروی جنسی است. که این یکی از خواص عرق کاسنی برای مردان است.
دیگر خاصیت عرق کاسنی این است که به دلیل آن که روی کبد اثری نیکو دارد این عضو می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها پرداخته و در افزایش قدرت باروری نطفه و تنظیم و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده تاثیرگذار باشد.
مصرف عرق کاسنی در درمان فشار خون، تقویت معده، کبد، کلیه، درمان ضعف اعصاب و همچنین رفع عطش بسیار مناسب است.

مضرات عرق کاسنی
علاوه بر فواید عرق کاسنی، این ماده مضراتی نیز دارد. مصرف بلندمدت فرآورده‌های کاسنی، موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های کاسنی موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.
و با توجه به این که مصرف فرآورده های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند.
استفاده از عرق زیره و کاسنی برای لاغری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طب سنتی و گیاهان دارویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان