عکاسی حیات وحش بیشتر ذوق و لذت دارد تا مخاطره


عکاسی حیات وحش بیشتر ذوق و لذت دارد تا مخاطره

این روزها گالری تاروپود شیراز میزبان عکس‌هایی از حیات وحش ایران است؛ آثاری که طی 20 سال فعالیت یک عکاس تهیه شده و اکنون بخشی از زیبایی‌های طبیعت ایران را به چشم‌های مشتاق علاقه‌مندان به عکاسی و طبیعت، هدیه می‌کند.

نمایشگاه عکس حیات وحش، که از پنجشنبه سوم بهمن ماه در گالری تار و پود شیراز برپا شده و تا هشتم بهمن دایر است، حاوی ۵۰ قطعه عکس برگزیده از آثار سید بابک موسوی، است؛ عکس‌هایی که بیننده را تا عمق طبیعت کم نظیر ایران پیش برده و با بخشی از حیات وحش ساکن در آن، آشنا می‌کند.

سید بابک موسوی، که به بهانه این نمایشگاه از مجموعه دوجلدی "حیات وحش ایران؛ راهنمایی برای عکاسان و گردشگران" هم رونمایی کرده است، در گفت و گو با ایسنا، گفت: فارغ التحصیل رشته محیط زیست هستم و چندین سال در اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان فعالیت داشتم.

موسوی ادامه داد: سال ۸۴ بود که با هدف عکاسی از حیات وحش، سازمان حفاظت محیط زیست را رها و کار عکاسی را به شکلی حرفه‌ای دنبال کردم و این کتابها و تابلوها، حاصل تجربه‌ای ۲۰ ساله است.

به گزارش ایسنا، آثار به نمایش درآمده در گالری تاروپود شیراز در حقیقت بخشی از تصاویر کم نظیر پرندگان و پستانداران حیات وحش ایران است که در کتاب، حیات وحش ایران راهنمایی برای عکاسان و گردشگران هم چاپ شده، موسوی عکاس و نویسنده‌ی ۴۳ ساله و خالق این آثار، گفت: هدفم از نوشتن این کتاب خدمت به خلقت بود؛ منظورم هم انسان‌هاست و هم تنوع زیستی ایران.

عکاسی حیات وحش بیشتر ذوق و لذت دارد تا مخاطره

او با یادآوری اینکه کتاب و عکس‌هایش، طی ۲۰ سال کار میدانی تهیه شده است، گفت: مطالب این کتاب بیش از ۲۰۰ منطقه از طبیعت ایران را شامل می‌شود.

موسوی با بیان اینکه مدت‌هاست به عنوان راهنمای گردشگری حیات وحش هم فعالیت دارد، گفت: در واقع نبود منبعی جامع و مناسب برای مطالعه و راهنمایی علاقه‌مندان به حیات وحش ایران، عاملی بود که ایده ی تهیه این کتاب را در ذهنم ایجاد کرد.

بخش اول این کتاب شامل آموزش عکاسی حیات وحش است. موسوی در توضیح آن گفت: البته این تجربیات و روش من برای عکاسی است؛ برای مثال در بخش اول توضیح داده‌ام که چگونه می توان از پرندگان ایران عکس گرفت چراکه گونه های حیوانات و پرندگان متفاوت است و عکاسی از هر کدام تفاوت دارد.

او اضافه کرد: عکاسی حیات وحش ترکیبی از علم جانورشناسی و هنر است؛ باید شناخت کافی برگونه‌های حیوانی و البته عکاسی داشت؛ در این کتاب نحوه ی عکاسی از گونه‌های مختلف پستانداران و پرندگان حیات وحش ایران شرح داده شده است؛ بنابراین اگر هم جانورشناس نباشید می توانید از حیات وحش عکاسی کنید.

عکاسی حیات وحش بیشتر ذوق و لذت دارد تا مخاطره

به گزارش ایسنا، بخش دوم جلد یک و جلد دوم کتاب شامل معرفی حیات وحش و گونه‌های جانوری شاخص به همراه آموزش عکاسی هر کدام در مناطق کوهستانی، بیابانی، نیمه بیابانی، جلگه‌ای و تالابی ایران است.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه برای شروع عکاسی حیات وحش ابتدا باید از دوربین‌ها و لنزهای ارزان قیمت شروع کرد، مطمئنا باشیم که دوربین و لنز ارزان قیمت منحر به ثبت عکس ارزان قیمت نمی‌شود زیرا هنر محدود به ابزار نیست؛ برای عکاسی بهتر باید بسیار مطالعه و سفر کرد.

این عکاس حیات وحش گفت: در عکاسی ۷۰ درصد عکاس تاثیر گذار هست و تجهیزات تنها ۳۰ درصد اثر دارد؛ تفاوت ابزار حرفه‌ای با حداقل‌ها، ۵ درصد است؛ بله ۹۵ درصد کار دست عکاس است، ولی خوب همان ۵ درصد هم اهمیت دارد؛ زیرا همان ۵ درصد باعث تفاوت ها می شود.

او به قاب تصویر پلنگی که در فاصله ۲۷ متری گرفته شده است اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا خطری جان شما یا عکاس حیات وحش را تهدید کرده و می‌کند، گفت: هیچ خطری جان مرا تهدید نکرد، یعنی اگر به اندازه کافی شناخت داشته باشید هیچ خطری وجود ندارد؛ نه تنها ترسی ندارد بلکه ذوق هم دارد؛ نباید این‌طور گمان کرد چون که آنان قادر به استفاده از ابزار نیستند، مثل ما فکر نمی کنند و حرف نمی زنند بنابراین عقل ندارند؛ اصلاً این طور نیست.

عکاسی حیات وحش بیشتر ذوق و لذت دارد تا مخاطره

موسوی ابراز امیدواری کرد در آینده ای نه چندان دور گستره ی این کتاب را به ایران تاریخی یعنی حیات وحش کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و دیگر سرزمین هایی که در پیش از این بخشی از خاک سرزمین ایران بودند گسترش دهد.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه عکس حیات وحش از سوم بهمن آغاز به کار کرده و تا هشتم بهمن ماه برقرار است.

عکاسی حیات وحش بیشتر ذوق و لذت دارد تا مخاطره

عکاسی حیات وحش بیشتر ذوق و لذت دارد تا مخاطره

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...