کشف ترکیب جدید در خون/ نقش بیولوژیکی میتوکندری خارج از سلولی


کشف ترکیب جدید در خون/ نقش بیولوژیکی میتوکندری خارج از سلولی
پژوهشگران فرانسوی در جریان یک مطالعه، ترکیب جدیدی را در خون کشف کرده اند که قبل از این هرگز کشف نشده بود؛ میتوکندری ها بطور معمول در داخل سلول ها یافت می شوند ولی این پژوهشگران فعلا متوجه شده اند که آن ها به خودی خود در جریان خون شناور هستند.

به گزارش ایرنا و به نقل ازپایگاه اینترنتی نیواطلس، میتوکندری ها که اکثراً بعنوان نیروگاه های سلولی از آن ها یاد می شود، اندامک هایی هستند که نقش مهمی در متابولیسم انرژی و سیگنال دهی سلولی دارند. گاهی اوقات آن ها خارج از سلول ها یافت می شوند ولی معمولاً تنها به صورت قطعاتی در پلاکت ها مشاهده می شوند.

فعلا محققان مؤسسه تحقیقات سرطان« مون پلیه» در فرانسه بعد از یک مطالعه هفت ساله متوجه حضور ساختارهای کاملاً پایداری در جریان خون شده اند که شامل میتوکندری های کامل و کاملاً کارا هستند.

پژوهشگران با آنالیز نمونه های پلاسمای حدود ۱۰۰ نفر با استفاده از میکروسکوپ الکترونیکی دریافتند که در هر لیتر پلاسما بیش از ۳.۷ میلیون از این ساختارهای شامل میتوکندری وجود دارد.

محققان ابتدا از روی پژوهش های قبلی به وجود میتوکندری در خون پی برده بودند. آن مطالعات نشان داده بودند که پلاسمای خون یک شخص می تواند ۵۰ هزار بار دی.ان.ای میتوکندریایی بیشتری از سایر انواع دی.ان.ای داشته باشد.

کشف اخیر بدان معنی است که میتوکندری خارج از سلولی باید نوعی نقش بیولوژیکی مهمی ایفا کند. فرضیه پژوهشگران این است که میتوکندری امکان دارد به القاء پاسخ های ایمنی و التهابی کمک کند و به سلول ها کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این مطالعه در مجله The FASEB منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا