انتقال ژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک با گرد وغبار


انتقال ژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک با گرد وغبار

ژن‌هایی که باکتری‌ها را در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌کنند با گردوغبار موجود در ساختمان‌ها به میکروب‌های ایجادکننده بیماری انتقال می‌یابند.

به گزارش نیوساینتیست، خانواده‌هایی که به‌طور مکرر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند در معرض خطر بیشتر آلودگی به ابرمیکروب "superbugs" مقاوم به آنتی‌بیوتیک قرار دارند.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات جهانی سلامت عمومی است، زیرا تعداد فزاینده‌ای از باکتری‌های خطرناک توانایی مقاومت در برابر درمان آنتی‌بیوتیکی را می‌یابند. به همین دلیل باید استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را محدود کنیم‌. یکی از این روش‌ها عدم مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان سرفه یا سرماخوردگی است که معمولا در اثر ویروس‌ها ایجاد می‌شوند.

در تحقیقات پیشین، باکتری‌های مقاوم در گردوغبار شناسایی‌شدند، اما مشخص نیست کدام باکتری‌ها خطرناک هستند، زیرا بیشتر باکتری‌هایی که می‌توانند در شرایط خشک گردوغبار زنده بمانند برای افراد بی‌ضرر هستند.

اریکا هارتمان از دانشگاه نورث وسترن ایالت ایلینویز و همکارانش در این مورد اظهار کردند: باکتری‌ها اغلب با تعویض بخش‌های کوچک DNA به نام پلاسمیدها، ژن‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

محققان نمونه‌های گردوغبار 43 ساختمان عمومی را بررسی کردند و دریافتند بیش از یک‌چهارم از ژن‌های مقاوم آنها در پلاسمیدها یا سایر اشکال قابل‌انتقال DNA بودند.

هارتمن گفت: "این احتمال وجود دارد که اگر خانه‌ای با باکتریی مانند میکروب مسمومیت غذایی، سالمونلا آلوده شود، میکروارگانیسم خطرناک‌تر شود. در نتیجه این امکان وجود دارد که علت بیمار شدن افراد، ژن مقاومت به آنتی‌بیوتیک باشد."

نتایج این تحقیق در نشریه Pathogens PLoS منتشرشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو