کوبا قطع یک‌جانبه روابط از سوی بولیوی را محکوم کرد


کوبا قطع یک‌جانبه روابط از سوی بولیوی را محکوم کرد

دولت کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات دولت جدید بولیوی تحت فشار دولت آمریکا روابطش با هاوانا را به‌طور یک‌جانبه قطع کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه کوبا ضمن انتقاد از قطع یک‌جانبه روابط از سوی دولت کودتای بولیوی، آن را نتیجه فشارهای آمریکا دانست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه کوبا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقامات حاکم کمپینی ظالمانه از دروغ را علیه کوبا به راه انداختند. به طور اخص علیه همکاری‌های پزشکی و دارویی، تحریک به خشونت را دامن زدند».

این بیانیه می‌افزاید: «مصادف شدن حقایقی که شرح داده شد با کمپین سیاسی خصمانه از سوی آمریکا بر علیه همکاری‌های پزشکی کوبا و چندین کشور دیگر، امری تصادفی نیست».

وزارت امور خارجه کوبا در ادامه بیان داشت، مقامات آمریکایی از زمان استعفای «اوو مورالس» نخست‌وزیر پیشین بولیوی «فشار بر بولیوی را افزایش داده‌اند تا روابط این کشور با کوبا را به زوال بکشند».

روز جمعه وزارت امور خارجه بولیوی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته تا روابط دیپلماتیک با جمهوری کوبا را از این تاریخ به حالت تعلیق در آورد.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که آمریکا اعلام کرده است پس از حدود یک دهه قطعی روابط با بولیوی، سفیر جدیدی را به این کشور می‌فرستد.

از سال ۲۰۰۸ که «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق بولیوی «فیلیپ گلدبرگ» سفیر وقت آمریکا را از کشورش اخراج کرد، سطح روابط این دو کشور به کمترین سطح خود رسید.

مورالس که اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی به شمار می‌آید، پاییز امسال و در حالی که برای بار چهارم در انتخابات پیروز شده بود، از سوی احزاب مخالف به تقلب متهم شد و در نهایت با تهدید ارتش بولیوی و تحت فشار کشورهای غربی، مجبور به ترک کشورش شد. او دو ماه پیش از آرژانتین پناهندگی سیاسی دریافت کرد.

مورالس در مصاحبه‌ای گفت که دلیل فشار آمریکا برای برکناری او، قراردادهای گسترده بولیوی با چین در زمینه استخراج لیتیوم و همچنین خودداری وی از قطع روابط با ایران، کوبا و ونزوئلا بوده است. او گفت هرکجا که سفارت آمریکا وجود داشته باشد، کودتا نیز رخ می‌دهد.

انتهای پیام/م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال