عوامل بیماری زا باکمک فناوری نانو از بین می‌رود


عوامل بیماری زا باکمک فناوری نانو از بین می‌رود

محققان ایرانی توانستند سامانه‌ای برای تصفیه هوا بسازند که عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد.

عوامل بیماری زا باکمک فناوری نانو از بین می‌رود

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یک شرکت ایرانی موفق به ساخت تصفیه هوا شده که در آن نیاز به استفاده از فیلتر نیست. این سامانه خالص‌ساز هوا با استفاده از توری‌های آلومینیومی آغشته به نانوذرات TiO ۲ می‌تواند ذرات آلاینده هوا را از بین ببرد.

مدیر عامل این شرکت گفت: این دستگاه حاصل شش سال تحقیق و پژوهش با دانشگاه الزهرا است. این سامانه قابلیت زدایش مواد آلاینده محیطی و همچنین عوامل بیماری‌زا را دارد.

این فناوری از سه بخش مجزا استفاده شده است، بخش دمش هوا، لامپ UV و توری آلومینیومی آغشته به نانوذرات دی‌اکسیدتیتانیم که ترکیب این سه بخش منجر به آزاد شدن H ۲ O ۲ می‌شود. در واقع تابش UV روی توری باعث انجام فعالیت فتوکاتالیستی شده که با این کار H ۲ O ۲ رهاسازی می‌شود.

بیشتر بخوانید: نیاز کشور به «راکتور تحت فشار» تأمین شد

عوامل بیماری زا باکمک فناوری نانو از بین می‌رودH ۲ O ۲ تولید شده با عوامل بیماری‌زا نظیر قارچ و باکتری برخورد کرده و منجر به آسیب DNA آن‌ها می‌شود که این امر در نهایت به از بین رفتن عوامل‌بیماری‌زا در محیط کمک می‌کند؛ بنابراین این فناوری برای استفاده در بیمارستان‌ها و فضا‌های حساس مناسب است.

از سوی دیگر H ۲ O ۲ می‌تواند با برخی آلاینده‌های محیطی نظیر آمونیاک و بنزن ترکیب شود و آن‌ها را به مواد کم‌خطرتر تبدیل کند، بنابراین از این سامانه برای تصفیه هوای محیط‌هایی نظیر منازل یا فضا‌های اداری می‌توان استفاده کرد.

تست‌های این فناوری در مراکز مختلف نظیر انیستیتو پاستور مورد آزمایش قرار گرفته و تایید شده است. به تازگی نیز گواهی نانومقیاس این فناوری از سوی ستاد توسعه فناوری‌نانو صادر شده است.

طبق گفته مدیر عامل این شرکت؛ در حال حاضر نمونه مشابه خارجی این محصول وجود دارد، اما در آن‌ها از ذرات میکرونی استفاده شده است در حالی که در این محصول ذرات نانومقیاس به کار رفته و در نتیجه عملکرد این سامانه حداقل ۲۰ درصد بهتر از نمونه‌های خارجی است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا