بازسازی زیرساخت‌ها؛ نیاز مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان


بازسازی زیرساخت‌ها؛ نیاز مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان

چابهار- ایرنا- بازگشایی راه‌ها، ساخت پل و آسفالت راه‌های روستایی، بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده، جبران خسارت‌های کشاورزی، ساخت منازل مسکونی و مدارس استاندارد، ارائه مطلوب خدمات بهداشتی و درمانی و استانداردسازی خدمات برق و آبرسانی نیاز اصلی مردم سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان است.

بارندگی و جاری شدن سیل در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان نه تنها زیرساخت‌های مهم منطقه از جمله راه، ابنیه فنی و پل‌های ساخته شده بر روی رودخانه‌ها را تخریب و خدمات رسانی به مردم سیلزده را با مشکل جدی روبرو کرد بلکه خسارات زیادی به اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی روستاییان وارد کرد بطوریکه رسیدن به برخی روستاها از طریق زمینی غیرممکن و امدادرسانی تنها با بالگرد و قایق میسر بود.

یکی از عمده مشکلات منطقه که از گذشته های دور تاکنون رواج داشته عبور راه‌های برخی روستاها از بستر رودخانه‌های محلی است و با هر بارندگی و طغیان رودخانه ها راه رسیدن به این روستاها بسته شده و تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان برقراری ارتباط زمینی از آنها سلب و اماد رسانی تنها با بالگرد مقدور می شود.

تا زمانی که راه‌های روستایی بویژه بیش از ۵۰ روستای مسیر رودخانه کاجو قصرقند از سد زیردان و پیرسهراب تا پایین دست دهستان چانف محدوده کوههای آهوران استانداردسازی نشوند همواره در هر بارندگی شاهد گرفتار شدن بیش از ۲۰ هزار نفر تنها در محدوده رودخانه کاجو خواهیم بود.

بسیاری از روستاهای شهرستانهای چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر، قصرقند، فنوج و دلگان نیازمند راه استاندارد هستند و اکنون که سیل کمکهای مردمی و دستگاههای دولتی بویژه اعتبارات کلان ملی و استانی به این منطقه سرازیر شده و بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی امکانات لازم نظیر دستگاههای سنگین راهسازی را راهی این منطقه کرده اند تا به سیل زدگان کمک کنند بهترین فرصت برای بهره گیری از این امکانات و اعتبارات در زمینه ساخت راههای روستایی مطمئن و مستحکم است تا هیچ سیل و حادثه طبیعی توان تخریب آنها را نداشته باشند.

موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه و از همه مهمتر وجود کوهستان و دشت موجب شده تا با کمترین بارندگی ها در مناطق بالادستی مانند نیکشهر، قصرقند و فنوج سیل به سمت روستاهای چابهار و دلگان سرازیر شود و راههای روستایی و ارتباط زمینی بسیاری از روستاها را برای چند هفته قطع کند حال چنانچه بارندگی های شدید بیش از ۲۰۰ میلی متری در یک تا ۲ روز منطقه را دربرگیرد قدرت تخریبی آن چندین برابر می شود همانگونه که در بارندگی ۲۰ تا ۲۲ دی ماه نه تنها راهها بلکه تمامی زیرساخت های مسیر حرکت سیل را تخریب کرد.

با وجود گذشت ۲ هفته از وقوع بارندگی و سیل هنوز امکان رفت و آمد روستاییان برخی روستاها از جمله کاجو، سفیدکوه، گو، توتان و مهمدان، هنزم و بورک، دپ و سارتاپ، برخی روستاهای دشتیاری، پلان و پیرسهراب، مکی بالا، داروکان و گرگان چابهار با خودروهای سبک وجود ندارد و برای جابجایی بیماران و امدادرسانی و ارسال موادغذایی تنها با تراکتور و ماشین آلات سنگین امکان پذیر است.

در چابهار و مناطق دشتیاری، پلان، تلنگ، پیرسهراب، زرآباد و کنارک بیشتر گل ولای و در منطقه کوهستانی قصرقند و نیکشهر به دلیل تخریب راهها، پل ها و ابنیه فنی و سایر زیرساخت ها امکان تردد تا چندین روز امکانپذیر نیست.

سیلاب ۳.۴ هزار میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان خسارت زد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: براساس برآوردهایی که تاکنون انجام شده بارندگی‌های سیل آسا در جنوب این استان سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف منطقه وارد کرده است.

عباسعلی ارجمندی اظهار داشت: سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان به بخش راه ۲۹ درصد، مسکن ۲۵ درصد، کشاورزی ۲۳ درصد، شهرداری ۱۰ درصد، آب و فاضلاب هفت درصد و به سایر بخش‌ها با درصدهای متفاوت خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: ۶۷۸ تیم امدادی، عملیاتی، جهادی، اورژانس و مردمی در سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان فعالیت داشته‌ و کار امدادرسانی و برآورد خسارتها همچنان ادامه دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی در جنوب این استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد رشد داشته است و همچنین شاهد افزایش ۱۹۹ درصدی حجم آب پشت سدها هستیم.

وی اظهار داشت: ۱۴ شهرستان سیستان و بلوچستان در حوزه بحرانی سیل قرار داشت و هزار و ۵۴۲ روستا نیز تحت تاثیر این سیلاب بودند.

ارجمندی ادامه داد: وسعت سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع است که ۶۲ هزار کیلومتر مربع آن در حوزه بحرانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با اطلاع رسانی های قبلی این سیلاب تلفات جانی به همراه نداشت؛ تصریح کرد: ارتباط ستاد بحران با دهیاری‌ها و بهره گیری از تریبون های مختلف برای اطلاع رسانی در همان لحظات اولیه به خوبی انجام شد بطوریکه در این زمینه از رسانه های ارتباط جمعی، فضای مجازی، خودروهای بلندگودار و بلندگوهای مساجد و تمامی راههای اطلاع رسانی برای اعلام وضعیت هشدار استفاده و از بروز خسارات جانی جلوگیری شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: ۲۰۰ سورتی پرواز در این مناطق توسط چرخ بال‌های هلال احمر و نظامی انجام شده و ۲۶۷ مادر باردار نیز توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی گفت: ۱۶ میلیارد تومان هلال احمر، ۱۳۰ دستگاه کامیون امدادی به ارزش ۴.۵ میلیارد تومان توسط شرکت شستا، ۱۵ هزار جفت کفش توسط کفش سازی بِلا، ۸۰۰ هزار پرس غذا توسط موکب داران به سیلزدگان کمک رسانی شد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز ۹۰ تن اقلام امدادی به مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان ارسال کرده است.

ارجمندی اظهار داشت: ۲۱ گروه پزشکی جهادی به غیر از گروه‌های پزشکی ارتش و سپاه با آوردن یک میلیارد تومان دارو کار امدادرسانی در مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان را انجام دادند.

وی بیان کرد: ۳۵ هزار و ۶۲۷ خانوار سیلزده جنوب استان تا کنون از طریق ستاد بحران، هلال احمر، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و گروه‌های خودجوش زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: ۱۵۶ هزار و ۷۵۱ نفر سیلزده در این مدت بسته غذایی و امدادی دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص تخریب منازل سیلزده گفت: دستور ساخت و بازسازی ۲۴ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی صادر شده که ۱۴ هزار واحد در حوزه روستایی، ۲ هزار واحد در حوزه شهری ساخته و هشت هزار واحد باید بازسازی شود.

ارجمندی یکی از مشکلات مهم در مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان را نبود کامل ماشین آلات راهسازی عنوان و تصریح کرد: نیاز است شرکت‌های دولتی، خصوصی، خیران و مردم در این بخش کمک کنند.

۳۰۰ کیلومتر راه در چابهار نیازمند آسفالت است

معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه در این شهرستان نیازمند آسفالت است تا مردم با خودروهای سبک بتوانند در زمان بارندگی ها و جاری شدن سیلاب تردد کنند.

رحمدل بامری افزود: مهمترین نیاز مردم در روستاهای مختلف به ویژه دشتیاری، پلان، پیرسهراب، عورکی و کلانی راه و ساخت پل است که امیدواریم مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

تردد میان ۴۰ روستای حاشیه رودخانه کاجو قصرقند با خودروی سواری امکان پذیر نیست

فرماندار قصرقند نیز اظهار داشت: در هر بارندگی و جاری شدن سیلاب تیرهای برق آسیب جدی دیده و برق قطع و متعاقب آن تلفن نیز قطع و راه زمینی برای اطلاع از وضعیت روستاهای حاشیه رودخانه کاجو غیرممکن می شود.

رحیم‌بخش پاک‌اندیش با اشاره به سرگردانی و بی اطلاعی از مردم بیش‌از ۴۰ روستای حوزه مسیر رودخانه کاجو در هنگام بارندگی ها اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌ها و طغیان رودخانه تنها بالگرد توانست به مردم خدمات رسانی کند.

وی افزود: تاکنون صدها بار برای تامین باتری دکل‌های تلفن همراه پیگیری شده اما تاکنون اقدام عملی انجام نشده و همیشه با قطعی برق تلفن نیز قطع می شود و در نتیجه به یکباره با جاری شدن آب در رودخانه کاجو ارتباط زمینی و مخابراتی مردم بیش از ۴۰ روستای منطقه قطع و هیچ اطلاعی از وضعیت آنان بدست نمی آید.

وی تصریح کرد: مهمترین مشکل نبود راه، ابنیه فنی استاندارد و پل بر روی رودخانه کاجو در محدوده روستای حمیری، عزیز آباد و جنگل کاجه است و از آنجایی که راه روستاهای حاشیه این رودخانه از بستر رودخانه عبور کرده در زمان وقوع سیلاب امدادرسانی را با کندی رو برو می کند.

فرماندار قصرقند ادامه داد: طول جاده دسترسی حوزه کاجو در مجموع ۵۴ کیلومتر است که در پنج سال گذشته تنها ۲۰ کیلومتر آن بازگشایی شده و برای ۳۴ کیلومتر باقی مانده آن حداقل ۶۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

بخشدار ساربوگ نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چندین روستا از عزیزآباد تا حمیری و هزاره ای و سارتاپ در مسیر رودخانه هستند و راه آنها در هر بارندگی و جاری شدن سیلاب بسته شده و قابل تردد برای اهالی این منطقه با جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفری نیست.

انور رییسی افزود: مردم روستاهای حمیری، توکل، بگ، عزیزآباد، سارتاپ، هزاره ای و کلمت و چند روستای پایین دست روستای چندوکان در محدوده سد زیردان با ماشین آلات سنگین نظیر لودر و کامیون از مسیر رودخانه کاجو عبور کرده اند.

راههای نیکشهر در سیلاب ها بیشترین خسارت را دیده اند

بخشدار مرکزی نیک شهر گفت: به همراه مسوولان ادارات این شهرستان از نزدیک در جریان آخرین وضعیت خدمات رسانی به روستاهای خسارت دیده ناشی از بارندگی های سیل آسای اخیر قرار گرفتتم و بخوبی همه مشاهده کردند که زیرساخت های راه ضعیف است و استاندارد سازی راهها، ساخت پل و ابنیه فنی و آسفالت تمامی راهها نیازمند تلاش انقلابی است تا مردم چند روز در پشت سیلاب گرفتار نشوند.

محمد بلوچ‌زهی افزود: مناطق مختلفی از شهرستان نیکشهر در بارندگی های سیل آسای اخیر خسارت جدی دیده اند و وضع مردم و به ویژه زیرساخت های راه در محدوده روستاهای هیتک و کشیک تا داروکان و ادامه تا مکی بالا و سبز و همچنین روستاهای تراتی،بنگلی سول، گو مته سنگ، روستاهای گرگان، چاکری کچ، کوراندپ، هنزم، گو و نسپوران و آبگاه بیشترین آسیب ها را دیده اند.

وی با اشاره به اینکه بخش مرکزی نیکشهر حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت، چهار دهستان و ۱۵۰ روستا و آبادانی دارد، بیان کرد: میزان خسارت های برجای مانده در بخش های مختلف راه، برق، آب، قنوات، چاهها و اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی روستاهای مختلف بالاست و مردم درخواست توجه بیشتر و سریعتر دارند.

به گزارش ایرنا بارندگی های سیل آسای ۲۰ تا ۲۲ دی ماه گذشته سبب طغیان رودخانه ها، جاری شدن سیلاب، سرریز شدن سدها و بندهای جنوب سیستان و بلوچستان و بروز خسارت های زیاد به زیرساخت ها بویژه راههای روستایی و شبکه های آب و برق، اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی شده است.

هر چند این سیل خساراتی به همراه داشت اما برکات متعددی نیز به ارمغان آورد که همدلی و همراهی هموطنان، عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و حضور رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی و بسیاری از اعضای هیات دولت در این منطقه از مهمترین آنهاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید