بازنگری در نحوه عملکرد و مقررات سازمان مدیریت بحران


بازنگری در نحوه عملکرد و مقررات سازمان مدیریت بحران

رئیس دانشگاه تهران گفت: سازمان مدیریت بحران باید مقررات، نحوه عملکرد و سازماندهی را مورد بازنگری جدی قرار دهد تا با قوت عمل کند.

بازنگری در نحوه عملکرد و مقررات سازمان مدیریت بحرانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمود نیلی احمدآبادی در سومین نشست ارائه گزارش ویژه سیلاب که با حضور برخی از اعضای هیات این گزارش در سالن سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: دومین گزارش به دفتر رئیس جمهور ویژه پاسخگویی به سوالات رئیس جمهور در خصوص سیلاب ارسال شد و گزارش اول روایت سیل بود.
وی گفت: رئیس جمهور ۱۱۰ سوال مطرح کرد که به صورت کلی کارگروه آموزش و کارگروه ویژه سیلاب علاوه بر ۱۱۰ سوال باید به ۱۷ سوال فشرده پاسخ می‌دادند، بنابراین در کل این کارگروه به ۱۲۷ سوال رئیس جمهور ویژه سیلاب پاسخ دادند.
رئیس دانشگاه تهران افزود: پاسخ به سوالات رئیس جمهور توسط ۷۰۸ نفر از اعضای کارگروه ویژه سیلاب در ۴۳۰ جلسه صورت گرفت که به صورت کلی این گزارش ۷ هزار و ۶۰۰ صفحه بوده است ودر آینده نزدیک گزارش دیگری با تحلیل‌های بیشتر ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه ۷۰۸ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این کارگروه به سوالات پاسخ دادند اظهار داشت: طی برگزاری دونشست بین المللی استادان و متخصصان جهان در پاسخ به سوالات بهره‌مند شدیم همچنین استفاده از فناوری نوین در مدیریت دانش مورد توجه قرار گرفت.
نیلی احمدآبادی تاکید کرد: امروز گزارش‌ها مبتنی بر یافته‌های دقیق است و راستی آزمایی صورت گرفته است چنانچه قبل از ارسال پاسخ از نهاد‌های علمی گزارشی نیز در خصوص سیلاب ارسال شده است و هدف ما از این گزارش‌ها استفاده و بهره مندی از اطلاعات علمی و گزارش‌های دقیق با کمترین نقص است.
وی در ادامه با مطرح کردن برخی از سوال‌ها تاکید کرد و گفت:: علت شدت بارش؟ چگونگی پیش بینی سیل؟ مدیریت حریم رودخانه ها؟ و تاثیر اعتماد بر آثار محیط زیست از جمله سوالاتی بود که در این گزارش به آن پاسخ داده شد.
نیلی احمد آبادی تاکید کرد: از جمله یافته‌های اصلی این کارگروه‌ها در بحث سیلاب به تغییر اقلیم، اقتدار و جایگاه کشور در دوران کشور و بازنگری ویژه در قوانین شهرسازی وبه کارگیری تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، ترمیم سرمایه اجتماعی و تبیین و تنظیم نیرو‌ها، طراحی و استقرار نیرو‌های جایگاه مسلح و توجه به ارتباطات بحران بوده است.
وی افزود: آنچه روح حاکم بر این گزارش‌ها بیان می‌کند عملکرد خوب و جلب مشارکت همگان، شفافیت و پاسخگوی و اثر بخشی و مسئولیت پذیری است که امیدواریم در مرحله‌های جدی این نتایج به کار گرفته شود.
در ادامه این نشست برخی از مسئولان کارگروه‌ها با ذکر محتوا و فعالیت آن‌ها در حوزه سیلاب به یافته‌های خود اشاره کردند که از جمله آن می‌توان به یافته‌های مدیر کارگروه اقتصاد در گزارش ویژه سیلاب اشاره کرد.
آقای فاطمی مدیر کارگروه اقتصاد در گزارش ویژه سیلاب، گفت: ما در این حادثه تمرکز را روی بهبود، کیفیت حکمرانی در مرحله اعمال سیاست‌ها و کارگروه‌ها و کیفیت حکمرانی در حوزه مدیریت منابع آب قرار دادیم و از جمله کاستی‌ها به صورت کلی می‌توان به کاستی در حوزه حکمرانی اشاره کرد.
در ادامه محمود نیلی احمد آبادی گفت: سازمان مدیریت بحران، مقررات، نحوه عملکرد و سازماندهی را باید مورد بازنگری جدی قرار دهد تا بتواند با قوت عمل کند.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: گزارش نهایی ویژه سیلاب به زودی منتشر می‌شود
وی گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط کارگروه‌های مختلف در بحث ویژه سیلاب، باروری ابر‌ها نقشی در سیلاب نداشته است، بستر رودخانه‌ها مورد تهاجم سیلاب‌ها قرار دارد و از سیلاب‌های رخ داده در کشور می‌توان با استفاده از دانش بومی و ذخیره آب به طور درست بهره‌مند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری