تغذیه در دوران شیردهی، می تونم از جگر استفاده کنم؟


تغذیه در دوران شیردهی، می تونم از جگر استفاده کنم؟

شیردهی یکی از دوره هایی است که در آن بدن به انرژی و مواد مغذی بیشتری نیازمند است.

پرسش: 2 سوال دارم: 1- طی این مدت 2 کیلو کم کردم، به نظرتون این مقدار کم نیست؟ 2- آیا می تونم از جگر استفاده کنم؟ بهتره از جگر گوساله استفاده کنم یا جگر مرغ؟

پاسخ: 1- از آنجایی که شما در دوران شیردهی هستید، نمی توانم کالری دریافتی تان را کمتر کنم. کالری کمتر از 1800 موجب کاهش حجم شیر مادر می شود. مهمترین مساله فعلا شیردهی شماست، مخصوصا این که نوزادتان زیر 6 ماه سن دارد. کمی فعالیت بدنی تان را افزایش دهید. پیاده روی تان را کمی بیشتر کنید. اگر این روند کاهش وزن را به همین صورت ادامه دهید، خیلی خوب است تا زمانی که نوزادتان به یک سالگی برسد و آن زمان کالری دریافتی تان را کمتر نمایم.
2- هفته ای یکبار می توانید جگر را جایگزین گوشت دریافتی تان نمایید. جگر گوسفند دارای مقادیر زیادی ویتامینA,B12,C,D میباشد .جگر سرشار از سید فولیک و آهن است.
نکته ای که در مصرف جگر وجود دارد این است که نباید جگر را بیش از پنج دقیقه حرارت داد زیرا این کار باعث از بین رفتن ویتامین های جگر میشود.و بهتر است جگر را آبدار مصرف کرد.
جگر گوساله تقریبا دو برابر جگر گوسفند خاصیت دارد ولی دیر هضم است و برای کسانی که بیماری های گوارشی دارند مضر است ولی افراد سالم بهتر است از جگر گوساله استفاده نمایند.
جگر برای بیمارانی که دوران نقاهت راطی مینمایند همچنین برای کسانی که دچار کم خونی هستند به خوصوص بانوان مفید است. افرادی که دارای ضعف جسمی و.... میباشند باید در هفته دو وعده جگر مصرف نمایند. جگر برای رشد و نو کودکان بسیار مفید است و باید در تغذیه کودکان حتما از آن استفاده کرد.
جگر برای اسپرم گذاری و تولید نوزاد سالم بخصوص برای مردان بسیار مفید است.
دل و قلوه دارای ویتامین های A,B,C,D,E میباشد . دل و قلوه همچنین دارای آهن،کلسیم و فولیک اسید می باشد .
خوردن دل و قلوه در افراد مسن باید با احتیاط همراه باشد زیرا کلسترول دارد.
دوست محترم به علت استفاده ی بی رویه از واکسن ها و آنتی بیوتیک ها در پرورش صنعتی طیور و تجمع بازمانده ی دارویی آنها در کبد، مصرف جگر مرغ توصیه نمی شود و حتی الامکان به میزان کمتری از آن استفاده کنید. در ضمن میزان کلسترول بیشتر در مغز گوسفند ـ جگر مرغ ـ کلیه گوسفند ـ قلب و اعما و احشا و میگو وجود دارد که مصرف این مواد باید محدود شود.

تغذیه در دوران شیردهی، می تونم از جگر استفاده کنم؟
مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
در دوران بارداری، جنین بسیاری از ذخائر بدن مادر را مصرف می کند و اگر مادر در دوران شیردهی تغذیه نامناسبی داشته باشد، به مرور خصوصاً با زایمانهای مکرر قوایش تحلیل می رود.
شیردهی یکی از دوران بسیار مهم از لحاظ تغذیه برای مادر به حساب می آید ، چرا که در این دوره علاوه بر خود باید مواد مورد نیاز کودک را نیز فراهم کند.
مواد غذایی گوناگون می تواند بر میزان شیر و همچنین سلامت شیر مادر تاثیر گذار باشد. شیردهی یکی از دوره هایی است که در آن بدن به انرژی و موادمغذی بیشتری نیازمند است.
البته عادت های غذایی متعددی می تواند بر حجم شیر تاثیر مثبت بگذارد و سلامت مادر و کودک را تضمین کند...در مقابل، خوردن برخی خوراکی ها حجم شیر را کاهش می دهد و عوارضی برای نوزاد دارد.
این عادت ها به دو گروه خوب و بد تقسیم شده اند که خوب ها، بهتر است تکرار و بدها حذف شوند.
12 غذای زیر، برای خانم هایی که بتازگی مادر شده اند ، بسیار مقوی است. با تغذیه از آنها، بدن شما نیز از شما تشکر خواهد کرد. یکی از بهترین غذاهای دوران شیردهی، قزل آلا است.
محصولات لبنی کم چرب، حبوباب، برنج قهوه ای، زغال اخته، تخم مرغ، آب و غلات سبوس دار نیز لازم است در این دوران مصرف شود.
1. قزل آلا
هیچ غذایی کامل نیست. اما ماهی قزل آلا از لحاظ استفاده توسط خانم هایی که بتازگی مادر شده اند، بسیار نزدیک به غذای کامل است.
یکی از بهترین غذاهای دوران شیردهی، قزل آلا است که مانند دیگر ماهی های چرب ، پر از چربی است که آن را DHA مینامند. DHA برای رشد سیستم اعصاب کودک شما مهم است.
شیر مادر همواره حاوی DHA است؛ ولی میزان این ماده مغذی ، بستگی به نوع تغذیه مادران هم دارد.
DHA قزل آلا در حالات خلقی شما نیز تاثیر دارد. مطالعات به این نکته اشاره دارند که شاید DHA در جلوگیری از افسردگی پس از زایمان نقشی داشته باشد.

2. محصولات لبنی کم چرب
گذشته از این که از بین ماست یا شیر یا پنیر کدام یک را ترجیح می دهید ، محصولات لبنی بخش مهمی از رژیم شیر دهی سالم را تشکیل می دهند. علاوه بر تامین پروتئین ، ویتامین ب ، و ویتامین د ، محصولات لبنی یک از بهترین منابع کلسیم هستند.
اگر در در دوران شیر دهی هستید ، شیر شما برای کمک به ساختن استخوان های کودک سرشار از کلسیم است، بنابراین مهم است که کلسیم کافی را برای رفع نیاز های بدن خود دریافت کنید.
یکی از راه ها این است که حداقل 3 فنجان لبنیات در روز جزء رژیم غذایی باشد.

3. گوشت خالص گاو
وقتی مادری هستید که می خواهید انرژی خود را افزایش دهید، بدنبال غذاهای غنی از آهن مانند گوشت خالص گاو باشید. کمبود آهن میزان انرژی شما را پائین آورده و نمی گذارد که شما به تقاضاهای نوزاد خود پاسخ دهید.
همچنین وقتی در دوران شیر دهی هستید، نیاز به تامین پروتئین و ویتامین ب-12 بیشتری دارید. گوشت گاو منبع عالی از هر دوی این مواد مغذی است.

4. حبوبات
حبوبات ، بویژه آنهایی که رنگی تیره دارند، مانند لوبیا های سیاه رنگ و لوبیای چیتی غذای بسیار مفیدی برای دوران شیر دهی است بویژه برای کسانی که گیاه خوارند.
حبوبات نه تنها غنی از آهن اند ،بلکه یک منبع مناسب و کم خرجی از پروتئین غیر حیوانی با کیفیت بالا نیز هستند.

تغذیه در دوران شیردهی، می تونم از جگر استفاده کنم؟
5. زغال اخته
مادرانی که در دوران شیر دهی هستند باید حتما دو وعده میوه یا آبمیوه را در روز مصرف کنند. زغال اخته غنی از آنتی اکسیدان،گزینه مناسبی برای پاسخ گویی به نیازتان است.
این میوه خوشمزه، پر از ویتامین ها و مواد معدنی مناسب نیازهای شما است و مقدار مناسبی از کربوهیدرات ها را برای بالا نگه داشتن سطح انرژیتان به شما می دهد.

6. برنج قهوه‌ای
اگر قصد دارید که پس از زایمان وزن کم کنید شاید وسوسه شوید که مصرف کربو هیدرات خود را به میزان زیادی کاهش دهید. اما وزن کم کردن یکباره ،باعث کاهش شیرمی شود و احساس سستی و تنبلی بدنبال دارد.
بهتر است کربو هیدرات هایی از دانه کامل غلات مانند برنج قهوه ای را در رژیم خود بگنجانید تا میزان انرژی خود را بالا نگه دارید. و غذاهایی مانند برنج قهوه ای کالری لازم برای تولید شیر با بهترین کیفیت را ، فراهم می کند.

7. پرتقال
مغذی و سبک ، پرتقال ،میوه ای عالی برای مادران است. چون مادرانی که شیر می دهند، نسبت به مادران باردار ، نیاز بیشتری به ویتامین ث دارند، پرتقال و دیگر مرکبات، غذایی عالی برای دوران شیر دهی نیز هستند.
چند جرعه از آب پرتقال در طول روز بنوشید – از فوائد ویتامین ث برخوردار خواهید شد و می توانید از نوع غنی شده با کلسیم آن استفاده کنید تا از نوشیدنی خود بهترین بهره را ببرید.

8. تخم مرغ
زرده تخم مرغ یکی از معدود منابع ویتامین د است – ماده مغذی مهمی که استخوان های شما را استحکام می بخشد و به نوزاد شما در رشد استخوان هایش کمک می کند. فراتر از آن بهترین راه برای رفع نیاز روزانه به پروتئین اند. سعی کنید دو عدد تخم مرغ را برای صبحانه میل کنید یا یک یا دوعدد تخم مرغ کاملا آبپز را در سالاد نهارتان قراردهید، یا برای شام املت با سالاد میل کنید.
به عنوان بخشی از رژیم غذایی می توانید از تخم مرغ های غنی شده با DHA استفاده کنید تا سطح این اسید چرب ضروری را در شیر خود بالا ببرید.

9. نان گندم سبوس دار
اسید فولیک برای رشد کودک در مراحل اولیه حاملگی، بسیار مهم است. اما اهمیت آن فقط در این مرحله نیست. اسید فولیک ماده ای مغذی در شیر شماست که نوزاد ، به آن نیاز دارد.
و همچنین برای سلامتی خودتان نیز لازم است. نان های سبوس دار و ماکارونی غنی شده پر از این ماده مغذی حیاتی هستند. همچنین این مواد به شما مقدار مناسبی از فیبر و آهن می رسانند.

10. سبزیجات برگ دار
فهرست فواید خوردن سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، برگ چغندر و براکلی بی انتهاست. این سبزیجات پر از ویتامین آ هستند که نوزاد شما نیاز دارد. آنها منابع غیر لبنی کلسیم خوراکی هستند.
ویتامین ث و آهن دارند. مهمتر از همه ، سبزیجات پر از آنتی اکسیدان هایی هستند که برای سلامت قلب مفیدند و کالری کمی دارند و خوشمزه نیز هستند.

11. غلات سبوس دار
بعد از یک شب بی خوابی یکی از بهترین غداها برای افزایش انرژی مادران در صبح ، صبحانه ای از غلات سبوس دار است. انواع مختلف غلات سرد در بازار موجودند که با ویتامین ها و مواد مغذی مهم غنی شده اند تا نیاز های روزانه شما را پاسخگو باشند.
یا اینکه زغال اخته و شیر کم چربی را با آرد جو دوسر مخلوط کنید و یک صبحانه داغ از آنها بسازید.

12. آب
کمبود آب یکی از عوامل تخلیه انرژی است. بویژه مادرانی که به کودک خود شیر می دهند در خطر کاهش آب بدن قرار دارند. برای بالا نگه داشتن سطح اترژی و تولید شیر، باید مایعات کافی مصرف کنید.
می توانید از بین آبمیوه و شیر برای تامین مایعات بدن خود انتخاب کنید، ولی در هنگام استفاده از مایعات دارای کافئین مانند قهوه و چای مواظب باشید.
بیش از 2-3 فنجان در روز مایعات حاوی کافئین ننوشید یا نوشیدنی خود را به مایعات بدون کافئین تغییر دهید. چون کافئین به داخل شیر نفوذ کرده و باعث می شود که نوزاد کج خلقی کند و خواب بدی داشته باشد.
بنابراین با نوشیدن آب به مقدار کافی ، دچار کمبود آب نمی شوید.

تغذیه در دوران شیردهی، می تونم از جگر استفاده کنم؟
آیا لازم است که در زمان شیردهی زیاد غذا بخورید؟
فرآیند تولید شیر مادر نیاز به انرژی زیادی ندارد. هر زنی متناسب با به توده‌ی چربی و میزان فعالیت‌های جسمی‌اش نیاز به کالری متفاوتی دارد.
برای همین مشکل است که بگوییم هر خانم شیرده دقیقاً به چه میزان کالری نیاز دارد. اما توصیه ما این است به جای دریافت کالری بیشتر سعی کنید مواد مغذی بیشتری دریافت کنید.
یعنی این که تا می‌توانید مواد غذایی متنوع و مقوی بخورید و مواد مغذی بدنتان را بالا ببرید.

آیا مواد غذایی‌ای وجود دارد که میزان شیر را بیشتر کند؟
افزایش میزان شیر بیشتر بستگی به مکش نوزاد دارد تا نوع تغذیه‌ی مادر. معمولاً فرآیند تولید شیر در همه‌ی مادرها یکسان است. اگر تغذیه‌ی مادر نامناسب باشد بدن او کمبود مواد مغذی نوزاد را از ذخیره‌هایش تأمین می‌کند.
البته لازم نیست که خودتان را مجبور به خوردن غذاهایی بکنید که دوست ندارید. سعی کنید مواد مغذی مورد نیاز خود و نوزادتان را از مواد غذایی دیگر که باب میلتان است تأمین کنید.
به عنوان مثال اگر میانه‌ای با محصولات لبنی ندارید کلسیم مورد نیاز بدنتان را از طریق مصرف بادام، آجیل، سبزیجات برگ سبز و غیره تأمین کنید.

آیا هر غذایی که مادر می‌خورد روی کیفیت شیر تأثیر می‌گذارد؟
امکان دارد برخی از ترکیبات شیر بر اساس نوع تغذیه‌ی مادر تغییر کند. مادرهایی که شیر خیلی غلیظ و چربی دارند معمولاً شیر کمتر و مادرهایی که شیر کم چربی دارند شیر بیشتری تولید می‌کنند.

آیا مادران شیرده به آهن بیشتری نیاز دارند؟
میزان آهن شیر مادر ربطی به نوع تغذیه‌ی مادر ندارد. همان‌طور که گفتیم بدن مادر قادر است که نیازهای نوزاد را تأمین کند حتی اگر لازم باشد از ذخایر مادر برداشت کند.
خوشبختانه در زمان شیردهی، دوره‌ی عادت ماهانه قطع می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که مادرها آهنی که پیش از این هر ماه از دست می‌دادند را ذخیره کنند.
اگر مادرها تغذیه‌ی متنوعی داشته باشند آهن مورد نیازشان را به راحتی جذب می‌کنند. توصیه می‌کنیم از گوشت، سبزیجات سبز و تازه، غلات کامل و میوه های خشک غافل نشوید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چطور اینترنت هدیه دولت را فعال کنیم؟ + مراحل