تماس تلفنی صدراعظم آلمان با امیر قطر درباره بحران لیبی


تماس تلفنی صدراعظم آلمان با امیر قطر درباره بحران لیبی

صدراعظم آلمان امروز در تماسی تلفنی با امیر قطر، مسائل مربوط به لیبی از جمله کنفرانسی که اخیرا برای حل بحران لیبی در برلین برگزار شد، بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنگلا مرکل»‌ صدراعظم آلمان امروز با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، مرکل در این تماس تلفنی به امیر قطر اعلام کرد که کشورش از نتیجه کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی حمایت می‌کند.

طبق این گزارش، دو طرف در این تماس تلفنی بر لزوم تعهد همه طرف‌های درگیر در لیبی به توقف درگیری و پایبندی به آتش‌بس و مجال دادن به گفت‌وگو تأکید کردند.

همچنین الجزیره گزارش کرد که دولت آلمان اعلام کرده است که از همه طرف‌هایی که در کنفرانس برلین حضور یافتند می‌خواهد که به «تحریم صادرات سلاح و اعزام نظامی به لیبی» متعهد بمانند.

کنفرانس برلین برای لیبی یکشنبه گذشته برگزار شد و نمایندگانی از آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، کنگو و چهار سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در آن حاضر شدند.

تصمیماتی که در این کنفرانس برای حل بحران لیبی اتخاذ شد شامل حوزه‌ها و مسائلی مثل اقتصاد و نفت، توقف دخالت خارجی، احترام به تحریم صدور یا استفاده از سلاح، آتش‌بس، منحل شدن شبه‌نظامیان فعال، و از سرگیری روند صلح در لیبی بود.

هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

سازمان ملل، دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج، مستقر در طرابلس را به رسمیت می‌شناسد اما شبه‌نظامیان شرق، تحت فشار عربستان و مصر سعی دارند، با زور نظامی، پایتخت را تصرف کنند. جنگ شرق و غرب لیبی از بهار گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه یافته و صدها نفر از طرفین کشته شده‌اند.

انتهای پیام/ص

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا