صندوق نوآوری صنعت نفت با سرمایه‌ 100 میلیارد تومانی راه‌اندازی شد


صندوق نوآوری صنعت نفت با سرمایه‌ 100 میلیارد تومانی راه‌اندازی شد

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به اهم فعالیت‌های وزارت نفت در مسیر تحقق توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی صنعت نفت با سرمایه‌ای بالغ بر 100 میلیارد تومان راه‌اندازی و جزئیات آن به‌زودی اطلاع رسانی می‌شود.

سعید محمدزاده امروز (دوشنبه، هفتم بهمن‌ماه) در نشست خبری گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت اظهار کرد: این گردهمایی که قرار است اواخر بهمن‌ماه برگزار شود، فرصت خوبی برای شناسایی، ارزیابی و انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ واجد شرایط به‌منظور گسترش فضای کسب‌وکار در صنعت نفت و ارزیابی و بررسی چالش‌های این صنعت خواهد بود.

وی افزود: ۵۰۰ مجموعه از شرکت‌ها برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند و فرآیند داوری در حال برگزاری است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار چالش از بخش‌های مختلف صنعت نفت به‌صورت مشخص و مستند گزارش شده است، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآور و شرکت‌های استارت‌آپی مجموعه چالش‌های صنعت نفت را در قالب یک بسته طراحی می‌کنند و در زمان خود ارائه خواهند داد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به برنامه‌ریزی برای استقرار ۱۰۰ مجموعه استارت‌آپی در پارک ری، گفت: این شرکت‌ها از حمایت‌های وزارت نفت برخوردار خواهند شد.

محمدزاده در توضیح این مطلب به مسئله فرآیند خرید تضمینی اشاره و اظهار کرد: از جمله اقدام‌های مهم وزارت نفت و صندوق نوآوری و شکوفایی، مسئله خرید تضمینی است. به‌طور طبیعی هر شرکتی که بتواند نسبت به حل مسائل صنعت نفت اقدام کند و محصول یا خدمت مورد نیاز صنعت را ارائه دهد، فرآیندی برای خرید تضمینی آن تعریف شده است که گزارش‌های مبسوط در این زمینه در جشنواره پیش‌رو ارائه خواهد شد.

حمایت از تولید داخل

وی همچنین مروری بر روند فعالیت‌های پیرامون مسئله رونق تولید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور در حوزه صنعت نفت طی سال‌های اخیر داشت و گفت: حمایت از تولید داخل از جمله عناوینی است که وزارت نفت نه تنها به آن اهتمام ویژه‌ای داشته، بلکه مجدانه در حال پیگیری است.

محمدزاده ادامه داد: فهرستی به نام AVL در وزارت نفت تهیه و تدوین شده است که بر اساس آن هر شرکتی که بتواند در این فهرست قرار گیرد به‌راحتی با مجموعه صنعت نفت ارتباط برقرار کرده و در صورتی که محصول تولیدی شرکت پاسخگوی نیازهای صنعت نفت باشد خرید خارجی آن ممنوع اعلام شده و برای محصول مورد نظر حمایت لازم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمایتی که در صنعت نفت می‌شود تنها معطوف به مسئله ساخت داخل نیست و باید در مسیر رفع نیازهای صنعت نفت گام برداشت، اظهار کرد: بسیاری از نیازهایی که در صنعت داریم در حوزه خدمات یا نرم‌افزاری است.

استانداردهای صنعت نفت باید توسعه یابد

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری از صنعت نفت به‌عنوان صنعتی ایمنی‌محور یاد کرد و افزود: باید استانداردهای لازم را توسعه داد که بر این مبنا استفاده از ظرفیت نهاد عالی صدور گواهینامه کیفیت می‌تواند راهگشا باشد.

محمدزاده همچنین به ایده راه‌اندازی پارک فناوری در شهر ری اشاره و از آن به‌عنوان نقطه عطفی برای ارتباط مستمر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها با صنعت نفت یاد کرد و با بیان اینکه امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت برای پژوهشگران کشور وجود دارد، به موضوع فرصت مطالعاتی استادان دانشگاه‌ها در صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: شیوه‌نامه‌ای که از طرف مقام عالی وزارت نفت ابلاغ شد این فرصت را برای مجموعه دانشگاه‌ها فراهم آورد تا به موضوع‌ها و چالش‌های صنعت نفت عمیق‌تر ورود کنند و به حل مسائل بپردازند که خوشبختانه این ابلاغیه با اقبال خوبی نیز از سمت مجموعه وزارت علوم و آموزش عالی کشور روبه‌رو شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس