خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)


خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)
خودرویی اسپرت و البته کوچک که خطوط و زوایای تیزی را در بدنه خود به نمایش گذاشته بود. این اسپرت های کوچک دونفره با سقف های باز طی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بویژه میان نسل جوان طرفداران زیادی داشت.

فیات X1/9 همانقدر که در نامگذاری عجیب به نظر می رسد در شکل طراحی نیز یک خودروی متفاوت از ایتالیا است و ظاهرا در تمامی محصولات خودرویی متفاوت ایتالیا که طی دهه ۷۰ تا انتهای دهه ۹۰ میلادی تولید شده اند باید ردپایی از گروه برتونه و مارچلو گاندینی افسانه ای را مشاهده کرد! (هرچند فعالیت برتونه تا به امروز هم ادامه دارد اما زمان مورد اشاره دوران طلایی این گروه محسوب می شود)

گفتنی است خدماتی که در برتونه ارائه می شود شامل طراحی صنعتی(تمامی بخش ها)، تولید محصولات سفارشی، تولید نمونه های نمایشی، مشاوره و همکاری در تولید، طراحی داخلی و دکوراسیون، معماری ساختمان، آموزش و ... می شود.

معرفی تعدادی از مطرح ترین پروژه های برتونه در گروه خودروی عصرایران را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید:

اما به موضوع امروز یعنی فیات X1/9 بپردازیم. این خودرو به عنوان یک اسپرت خیابانی کاملا جمع و جور توسط برتونه طراحی شد. فیات آنرا از ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۲ روی خط تولید خود داشت و در این مدت ۱۴۰۵۰۰ دستگاه تحویل مشتریان شد. پس از آن در فاصله سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۹؛ برتونه مونتاژ این محصول را عهده گرفت و طی زمان مذکور ۱۹۵۰۰ دستگاه را وارد بازار کرد. فیات X1/9 طی زمان مذکور با نام برتونه X1/9 نیز نامگذاری شد.

طراحی X1/9 برپایه مدل مفهومی برتونه با نام ران اِبوت شکل گرفت. خودرویی اسپرت و البته کوچک که خطوط و زوایای تیزی را در بدنه خود به نمایش گذاشته بود. این اسپرت های کوچک دونفره با سقف های باز طی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بویژه میان نسل جوان طرفداران زیادی داشت.

از منظر ابعاد X1/9 برابر با ۳۸۳۰ میلیمتر در طول(تولید توسط فیات)، ۱۵۷۰ میلیمتر در عرض و ۱۱۷۰ میلیمتر(فیات) در ارتفاع توسعه یافته بود. برای مدلی که توسط برتونه ارائه شد طول خودرو برابر با ۳۹۶۹ میلیمتر، عرض ۱۵۷۰ میلیمتر و ارتفاع برابر با ۱۱۸۰ میلیمتر بود. فاصله بین محورها در هر دونسل برابر با ۲۲۰۲ میلیمتر بود.

وززن خالص این خودرو نیز بین ۸۸۰ تا ۹۲۰ کیلوگرم با توجه به نوع تریم محاسبه شده است.

خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)مفهومی Runabout از برتونه
خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)X1/9 مدل ۱۹۷۸
خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)مدل ۱۹۷۶ با موتور ۱.۳ لیتری
خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)مدل ۱۹۷۸ ویژه بازار آمریکا
خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)مدل ۱۹۸۶ ویژه بازار آمریکا
خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)نمونه اولیه از نسخه ویژه سوپرلایت که تمام از آلومینیوم تولید شد-۱۹۸۷
خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)نمونه اولیه از مدل پاسو لونگو که موتور ۲ لیتری فیات روی آن نصب شد و از منظر ابعاد مقداری بزرگتر بود
خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)نمونه اولیه از مدل اسپایدر در این مدل شیشه ثابت عقب حذف و به جای آن یک رول بار نصب شد
خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)نمونه اولیه ابارت X1/9 در سال ۱۹۷۴
خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر) نمونه ویژه دالارا برای مسابقات اتومبیلرانی در سال ۱۹۷۵

در قسمت پیشرانه هم طی سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸ از تپنده ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر با خروجی ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۹۷ نیوتن متر استفاده شد. در فاصله سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ موتور قویتر ۱.۵ لیتری با ۸۵ اسب بخار خروجی جایگزین شد. موتور محصولات نسل اول با جعبه دنده ۴ سرعته دستی و نسل دوم با نمونه ۵ سرعته دستی هماهنگ شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا