زنان روستایی نقش بی بدیلی در کارآفرینی گردشگری دارند


زنان روستایی نقش بی بدیلی در کارآفرینی گردشگری دارند

یک استاد دانشگاه در حوزه گردشگری گفت: در روستاهای استان کردستان به عنوان یک مرکز تولیدی، بیشتر تولیدات در حوزه دامداری و صنایع دستی و کشاورزی همگی به دست زنان روستایی انجام می‌شود.

سوران احمدی زاد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مباحث حائز اهمیت در دنیا بحث توانمندسازی زنان در سطح جامعه است. در جامعه همواره اقشاری هستند که جزو اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شوند که بخشی از این قشر ضعیف را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

این استاد حوزه گردشگری در خصوص اینکه شاید این سوال پیش بیاید که کودکان و زنان به هیچ‌وجه باهم قابل قیاس نیستند، افزود: زنان همواره نه تنها در ایران بلکه در سایر جوامع دیگر نیز به عنوان اقلیت جنسی محسوب می‌شوند و این دیدگاه تنها مختص به کشور ایران نیست و در سراسر دنیا مرسوم است.

وی با اشاره به تئوری سقف شیشه‌ای ادامه داد: تئوری سقف شیشه‌ای بیانگر این موضوع است که زنان در هر جامعه‌ای تا حدی رشد می‌کنند و در آن حد سقف شیشه‌ای که همان عرف رایج در جامعه است دیگر اجازه پیشروی به آنها را نمی‌دهد.

احمدی زاد تصریح کرد: در گذشته در جوامع، این سقف بسیار کوتاه بوده و به زنان اجازه رشد بیش از سقف شیشه‌ای داده نمی‌شد که خوشبختانه در دنیای مدرن امروز با توجه به رسانه‌های اجتماعی، این سقف تا حدودی بلندتر شده و به زنان امکان رشد بیشتری داده شده‌است.

این استاد دانشگاه در رابطه با نقش زنان روستایی در حوزه صنایع دستی و گردشگری استان کردستان بیان کرد: به راستی که نقش زنان روستایی در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان غیرقابل انکار است و استراتژی کلیت متولیان گردشگری استان کردستان، بر پایه گردشگری روستایی نه شهری استوار است.

وی در ادامه اظهار کرد: زنان نقش اصلی را در گردشگری و صنایع دستی ایفا می‌کنند چراکه دامداری، کشاورزی، صنایع دستی روستایی یکی از جذابیت‌های گردشگری روستایی محسوب می‌شوند.

به گفته این استاد دانشگاه، فرهنگ روستایی در دل طبیعت شکل گرفته و زنان نقش مهم و بسزایی در شکل‌گیری این فرهنگ داشته و به همان میزان نیز نقش موثری در گردشگری و صنایع دستی دارند.

وی ادامه داد: یکی از گونه‌های گردشگری، به عنوان گردشگری اکوتوریسم وجود دارد، بنابراین به شدت نیازمند حضور موثر زنان برای تهیه غذاهای محلی، پرورش محصولات محلی در زمین کشاورزی و همچنین تولید و فروش صنایع دستی و درآمدزایی در این حوزه هستیم.

احمدی زاد در خصوص ظرفیت زنان و چالش‌های موجود در توسعه گردشگری کردستان اضافه کرد: در محیط و جوامع بسته و کوچکی مانند روستا اغلب ظرفیت و توانایی‌های زنان بیشتر از جوامع شهری نادیده گرفته می‌شود.

به عقیده وی، یکی از عواملی کە متاسفانە در آن ضعیف عمل کردە و تا حدود زیادی کوتاهی کرده‌ایم بحث آموزش زنان و مردان درباره این موضوع است.

به گفته این استاد دانشگاه زمانی که بحث توانمندسازی زنان مطرح است باید آموزش خود را در محیط‌های روستایی و اطراف شهری در این حوزه گسترش دهیم. سعی ما باید بر این باشد که با آگاه سازی مردان بستر مناسبی برای حضور بیشتر زنان فراهم کنند.

احمدی زاد با اشاره به اینکه یکی از موانع بر سر راه حضور زنان خود زنان هستند خاطرنشان کرد: جدای از مردان باید زنان را نیز مجاب کرد تا از خود سانسوری دست کشیده و حضور موثری در جامعه و توانمند سازی خود داشته باشند و این امر جز از طریق آموزش‌های تئوریک و عملی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه در دنیای کاپیتالیستی امروز هیچ چیز بهتر و لذت‌بخش تر از درآمدزایی نیست یادآور شد: نکته قابل تامل این است که آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که درآمدزایی در حوزه گردشگری و صنایع دستی برای زنان ملموس و قابل درک باشد و در این زمینه آگاه شوند که با ورود به حوزه صنایع دستی و گردشگری می‌توانند به درآمدزایی دست یابند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق