پرورش اسب کرد در کرمانشاه توسعه می‌یابد


پرورش اسب کرد در کرمانشاه توسعه می‌یابد

کرمانشاه- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه باتاکید بر اینکه زنجیره ارزشی اسب کُرد ایجاد می‌شود، گفت: پرورش اسب کرد در استان توسعه پیدا خواهد کرد.

هدایت حاتمی دوشنبه در نشست بررسی تشکیل زنجیره پرورش اسب کُرد که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به قدمت اسب کُرد و ارزش اقتصادی آن گفت: اسب کُرد ریشه تاریخی در زندگی مردم مناطق کردنشین دارد و بخشی از فرهنگ غنی جامعه ماست و ما باید با تشکیل زنجیره ارزش آن به عنوان یکی از زنجیره های ارزش مزیت دار بتوانیم از آن به منافع اقتصادی، گردشگری و فرهنگی دست پیدا کنیم.
وی افزود: امروزه چهار نژاد افشاری، جاف، سنجابی و کلهر از اسب کُرد شناسایی شده است که سه نژاد آن هم اکنون در استان ما پرورش داده می شود و این فرصت مناسبی است که بتوانیم مزیت های اقتصادی آن را با توسعه پرورشگاه های اسب و نیز رویدادسازی گردشگری و فرهنگی افزایش دهیم.
معاون استاندار ایجاد زنجیره اسب کُرد را یک ضرورت دانست و اظهارداشت: ایجاد زنجیره پرورش اسب کُرد از این جهت اهمیت دارد که مسیر رسیدن به هدف نهایی و افراد مسوول آن هم مشخص می شوند و می توانیم بصورت هدفمند بر روی آن سرمایه گذاری کنیم از این رو کمیته ای برای تبیین و شناسایی این زنجیره با محوریت ادارات کل ورزش و جوانان و جهاد کشاورزی و نیز بخش خصوصی فعال در این عرصه تشکیل می شود و مصمم هستیم که این زنجیره به هدف نهایی خود برسد.
حاتمی در پایان بیان داشت: توسعه باشگاه ها و مراکز پرورش اسب، رویدادسازی های ورزشی و گردشگری، برگزاری بازارهای فروش و نیز معرفی و فروش این نژاد به کشورهای دیگر می تواند خصوصیات و امتیازهای خاص این نوع اسب را بیشتر عیان سازد و ما هم در این زمینه حمایت های لازم را خواهیم داشت.
اسب کردی، اسبی پرنفس، قدرتمند، عضلانی و با استقامت بالایی است که سربزرگ و ستیغ‌های برجسته گونه دارد و برای حرکت در مسافت های طولانی، مسیرهای کوهستانی، مسابقات چوگان و حرکات نمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به خصوصیات ظاهری و توانایی‌ها این اسب به تیره‌های متفاوتی مانند جاف، افشاری و سنجابی تقسیم می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!