چهارمین ‌دوره همایش ملی «ریحانه النبی (س)» اسفندماه سال جاری


چهارمین ‌دوره همایش ملی «ریحانه النبی (س)» اسفندماه سال جاری

حجت الاسلام موسوی لاری از برگزاری چهارمین ‌دوره همایش ملی «ریحانه النبی (س)» اسفندماه سال جاری در شهرهای تهران، شیراز و مُهر فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید عبدالواحد موسوی لاری»، امروز (سه شنبه 8 بهمن) در جمع خبرنگاران با اشاره به چهارمین ‌دوره همایش ملی «ریحانه النبی (س)» اسفندماه سال جاری در شهرهای تهران، شیراز و مُهر فارس برگزار می شود، گفت: خوشبختانه بحث «ریحانه النبی (س)» در جوامع فرهنگی و مذهبی کشور جای خود را پیدا کرده است و دوست داریم یک جایگاه تثبیت شده ای داشته باشد و هر سال هم پر بار تر از سال قبل بر غنای فکری و فرهنگی آن افزوده شود.

رئیس همایش ملی «ریحانه النبی (س)» با اشاره به اینکه نیاز امروز و فردای ما و نیاز این نسل و نسل های بعدی ما این است، با ادبیاتی متناسب با شرایط زمان خودمان از فرهنگ اهل بیت (ع) بهره گیری کنیم، اضافه کرد: وقتی در مناطق مختلف کشور دقیق می‌ شویم می‌ بینیم اکثرا آنچه به لحاظ فرهنگی دارند از گذشته هاست و متاسفانه ما خیلی سربلند نیستیم و در شرایط جدید ما کار جدی نتوانسته ایم، انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز در این منطقه مردم متدین اند و به عنوان یک شاخص به ولایت اهل بیت (ع) پایبندند، اظهارکرد: ما نمی‌ توانیم مدعی باشیم، منظور این نیست کاری نشده اما کار جدیدی متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط جدید انجام نشده است.

حجت الاسلام موسوی لاری با اشاره به اینکه این ادعا را نداریم که همایش ملی «ریحانه النبی (س)» شق القمر می کند و کار عجیب و غریبی است، افزود: به نظر می رسد اگر خوب مدیریت کنیم و مسیر را اشتباهی نرویم و آمیخته با اغراض، سلایق، خواسته های شخصی و باند بازی ها و جناح بندی ها نشود، می تواند موثر باشد و یک باب جدیدی را باز کند.

رئیس همایش ملی «ریحانه النبی (س)» با اشاره به اینکه همایش ملی «ریحانه النبی (س)» طبق سنت هر ساله هم زمان با ایام میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) برگزار می‌ شود، افزود: امسال همزمان با تبلیغات انتخاباتی، جمع بندی ما این شده است برای اینکه این همایش از شائبه‌ های سیاسی و جناحی و این مسائل دور بماند به استثنای روز ولادت که به رسم دیرینه یک مراسم سنتی در حسینیه ای در شهر مُهر همیشه برقرار بوده و چه ما باشیم و چه نباشیم مردم آن روز جشن می‌ گیرند، بقیه برنامه‌ های اصلی در تهران، شیراز و مهر را بعد از دوم اسفندماه برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: ما در هر دوره این همایش یک کار جدیدی را وارد کردیم در سال اول بحث همایش جنبی دوسالانه قرآن و عترت را داشته‌ایم، سال دوم نهج البلاغه، سال سوم بحث کتاب سال و امسال هم این برنامه را داریم علاوه بر کتاب سال پایان‌ نامه ‌ها و رساله‌ های دکتری و همچنین نشریات تخصصی با موضوع حضرت زهرا (س) هم بررسی شود.

موسوی لاری اضافه کرد: با احداث کتابخانه تخصصی فاطمه الزهرا (س) در تهران، شیراز و مهر در برنامه است و البته هنوز در حد طرح است اما کتاب شناسی حضرت زهرا (س) را دنبال کرده‌ ایم و در حدود چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار عنوان کتاب در خصوص این حضرت به زبان های مختلف شناسایی شده که خود گنجینه بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: در همین راستا گفتگویی با رئیس کتابخانه ملی داشته ایم تا فعلا از طریق این کتابخانه کار را شروع کنیم تا ظرفیت سازی لازم برای راه اندازی کتابخانه های تخصصی ایجاد شود.

حجت الاسلام موسوی لاری با اشاره به اینکه ان شاالله با عنایت حضرت زهرا (س) روز به روز این کار به شکلی علمی ‌تر، جدی‌ تر و چارچوب دار تر پیش رود، اظهار کرد: از همه عزیزانی که در راه پابرجا ماندن این همایش ملی خالصانه و بدون هیچ چشم داشت شخصی همراهی و کرده‌اند و کار را کار خود تلقی کرده‌اند سپاسگزاری می کنم.

وی با اشاره به اینکه از برنامه های مهم این همایش می توان به شب شعر «ریحانه» که در پنجم اسفند در تهران برگزار می شود، اشاره کرد، گفت: جشن دانش آموزی و شب شعر و اهدای جایزه ادبی «ریحانه»، هشتم اسفند، عصر داستان «ریحانه» ۹ اسفند در شیراز، همایش دانش آموزی «ریحانه النبی (س)» ۱۰ اسفند، جشن های مردمی کوثر از ۹ تا ۱۱ اسفند در مُهر برگزار می شود.

این مقام مسئول افزود: نمایشگاه صنایع دستی و آثار فرهنگی و هنری از ۹ تا ۱۲ اسفند، جایزه کتاب سال «ریحانه» ۱۱ اسفند و همایش جنبی بر «آستان جانان» ویژه بانوان فرهنگی ۱۲ اسفند در مُهر برگزار خواهد شد.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟