بعضی ها توان پرداخت شهریه 2 هزار تومانی را هم ندارند


بعضی ها توان پرداخت شهریه 2 هزار تومانی را هم ندارند

فارغ‌التحصیل رشته صنایع‌دستی است و 18سال سابقه همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد. «مریم شمس» از سال1384 کارگاه آموزش سفال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محله باغ آذری را اداره می‌کند و در این مدت بیش از 600کودک و نوجوان را با هنر سفالگری آشنا کرده است.

همشهری آنلاین / رضانیکنام: این مربی عقیده دارد بچه‌هایی که در این کارگاه‌ها آموزش می‌بینند فارغ از بحث توانمندسازی و پیدا کردن فرصت کسب درآمد، به افرادی باانگیزه و با اعتماد به نفس تبدیل می‌شوند. یکی از ویژگی‌های قابل تأمل کارگاه‌های آموزش سفال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محله باغ آذری، پذیرش همه کودکان و نوجوانان حتی بدون پرداخت شهریه است.

به گفته شمس، با اینکه شهریه یک‌سال آموزش سفال برای افراد ۷ تا ۱۶ساله حدود ۲۰هزار تومان و ماهانه کمتر از ۲هزار تومان است، با این حال برخی خانواده‌ها حتی این پول ناچیز را نمی‌توانند پرداخت کنند، بنابراین او و مدیران مجموعه هزینه را متقبل می‌شوند. دریکی از روزهای سرد زمستانی به کارگاه آموزش سفال می‌رویم و با مربی کهنه کار آن گفت‌وگو می‌کنیم.

فارغ از بحث سفالگری به نظر می‌رسد ارتباط صمیمانه‌ای هم با شاگردان‌تان برقرار کرده‌اید؟

در واقع راه‌اندازی کارگاه سفال در این مرکز بهانه‌ای است برای ایجاد دوستی و ارتباط بیشتر با بچه‌ها. گاهی وقت‌ها شاگردانم با من درددل می‌کنند و از مشکلات‌شان با من حرف می‌زنند و تا آنجا که بتوانم به آنها کمک می‌کنم. در ضمن آموزش هم کسل‌کننده نخواهد بود و بچه‌ها از زمانی که اینجا می‌گذرانند لذت می‌برند.

شاگردان‌تان بیشتر از کدام مناطق هستند؟

از نقاط مختلف تهران؛ از عبدل‌آباد و نازی‌آباد تا شوش و مولوی و هرندی. اما بچه‌های منطقه۱۶ بیشترند. در فصل پاییز و زمستان تعداد شاگردانم بیشترند و در بهار و تابستان استقبال کمتر می‌شود. بسیاری از بچه‌های این مناطق به خاطر اینکه در تعطیلات تابستان کار می‌کنند، طبعاً نمی‌توانند در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنند.

از آنجا که بیشتر وقت‌تان را با بچه‌ها می‌گذرانید، مهم‌ترین ویژگی آنها را چه می‌دانید؟

قناعت و سادگی بچه‌ها مثال‌زدنی است. آنها با یک هدیه کوچک آنقدر خوشحال می‌شوند که حد و اندازه ندارد. من هم وقتی آنها را شاد می‌بینم خوشحالم و لذت می‌برم.

بزرگ‌ترین آرزوی‌تان چیست؟

دوست دارم برای همه کودکان‌کار قدمی بردارم. مثلاً سفالگری را به آنها آموزش بدهم تا بتوانند کمک خرج خانواده‌شان باشند. وقتی بتوانند با درست کردن کوزه یا صنایع‌دستی دیگر، منبع درآمدی داشته باشند، دیگر لازم نیست سر چهارراه‌ها و... بایستند و فال‌فروشی و تکدی‌گری کنند.

فکر می‌کنید تا چه اندازه به هدف‌تان رسیده‌اید؟

اینجا تلاش می‌کنم تا به قول معروف فوت و فن کوزه‌گری را به بچه‌ها بیاموزم، اما واقعیت این است که خانواده‌ها آن‌طور که باید از این کارگاه‌ها استقبال نمی‌کنند که البته شاید یکی از دلایلش اقتصادی باشد. با این حال به راهی که انتخاب کرده‌ام ادامه می‌دهم و خسته نمی‌شوم.

از برنامه‌های آتی کارگاه آموزش سفال صحبت کنید.

قصد داریم با حمایت مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان غرفه فروش دائمی آثار دستی بچه‌ها را راه‌اندازی کنیم. جایی که صنایع‌دستی کودکان و نوجوانان در معرض دید بازدیدکنندگان از نقاط مختلف قرار گیرد و به فروش برسد. این کار ارزش زیادی دارد و باعث می‌شود اعتماد به نفس و انگیزه شاگردانم بیشتر شود و برای خلق آثار بهتر تلاش کنند. از سوی دیگر این کار ممکن است نگاه خانواده‌ها را تا حدودی تغییر ‌دهد.

اگر کسی بخواهد از کارگاه آموزش سفال استفاده کند یا برای انجام امور نیکوکارانه با مجموعه همکاری داشته باشد، باید چه کار کند؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محله باغ آذری در بزرگراه بعثت، خیابان شهید عباس صابونیان، خیابان شهید احمد سمیعی، داخل بوستان بعثت واقع شده و از ساعت۸ تا ۱۶:۳۰ میزبان شهروندان است. با برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به تعداد ثبت‌نامی‌ها، کارگاه آموزش سفال ۲روز درهفته یعنی سه‌شنبه‌ها برای آقایان و چهارشنبه‌ها برای بانوان دایر است. شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با دیگر امکانات این مجموعه می‌توانند با شماره ۵۵۰۶۹۱۲۲ تماس بگیرند.

عکس ها: مونا فاضلی

کد خبر 480612

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید