روستای چادرشب بافی گیلان ثبت جهانی شد


روستای چادرشب بافی گیلان ثبت جهانی شد

رشت - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت جهانی قاسم آباد رودسر با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) خبر داد.

شهرود امیر انتخابی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این روستا نخستین اثر از گیلان است که بصورت مستقل در فهرست ثبت جهانی قرار گرفت.

وی اظهار داشت : شورای جهانی صنایع‌دستی به تازگی سه شهر و یک روستای ایران را در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ثبت کرده است که با ثبت این چهار شهر و روستا، تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران در این فهرست از ۱۰ به ۱۴ مورد رسید.
وی اضافه کرد : شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته‌اند.

امیرانتخابی توضیح داد : فرآیند ثبت جهانی روستای چادرشب بافی گیلان از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و پس از طی مراحل فشرده، پیشنهاده (پروپوزال) ارسالی به شورای جهانی صنایع دستی مورد پذیرش واقع شد و منجر به حضور ارزیابان رسمی برای تایید نهایی در اوایل دی ماه در گیلان شد.
وی یادآور شد: "غاده حجاوی " به همراه "کوین موری" و "ویدا توحدی" ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی روستای چادرشب بافی قاسم آباد به گیلان سفر کردند و قرار شد نتیجه نهایی نظر آنان مبنی بر ثبت جهانی چادر شب بافی از طریق شورای جهانی صنایع دستی به ایران ابلاغ شود.
امیرانتخابی افزود : امید است ثبت جهانی روستای چادرشب بافی برای گیلان چهره گردشگری استان را دگرگون سازد.
وی با بیان اینکه پای کار بودن مسئولان و مردم برای ثبت جهانی از جمله مباحث مورد توجه بازرسان بود، افزود: همچنین خانه خلاقیت، کارگاه های خانگی فروشگاه های صنایع دستی، موزه تخصصی چادرشب بافی، اقامتگاه بومگردی با ظرفیت ۷۰۰ نفرشب اقامت از موارد خوشایندی بود که توجه ارزیابان را جلب کرده بود.
غاده حجاوی رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی به ‌همراه کوین موری و ویدا توحدی ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی بودند که در روزهای نخست دیماه به گیلان سفر کردند.
غاده حجاوی در سفر یاد شده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا نسبت به ثبت جهانی روستای چادرشب بافی قاسم آباد گیلان ابراز امیدواری کرده بود.
روستای قاسم آباد که اصالت، رنگ و قدمت چادرشب بافی اش پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده - که پیش تر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت - باز کرده است، درتاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت شد و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی است.
روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر (به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و نیز اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی)، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.
در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی‌ها و آئین کار) تدوین شد و در دو سال گذشته، این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرد.
با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی همچون لباس محلی قاسم آباد، چادر شب بافی و جاذبه‌های طبیعی تلاش می‌شود تا از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در استان بهره گرفته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت