رسوب 5 میلیارد دلار ایران در بانک مرکزی عراق/ چین تا 2030 اقتصاد اول دنیا می‌شود/ دو محصول خرما و کشمش در راه بورس


این پیمانه تیتر‌هایی همچون سومین مرحله یارانه معیشتی واریز شد، برزیل در تولید نفت خود رکورد زد، ظرفیت‌های بازارسرمایه تکیه گاه محیط کسب و کار، تحریم هوآوی در اروپا؟، تحریم‌های آمریکا خط لوله «نورداستریم2» را متوقف می‌کند و تولید بیش از 524 هزار دستگاه خودروی سواری را در بر دارد.

رسوب 5 میلیارد دلار ایران در بانک مرکزی عراق/ چین تا 2030 اقتصاد اول دنیا می‌شود/ دو محصول خرما و کشمش در راه بورستابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سومین مرحله یارانه معیشتی واریز شد، برزیل در تولید نفت خود رکورد زد، ظرفیت‌های بازارسرمایه تکیه گاه محیط کسب و کار، تحریم هوآوی در اروپا؟، تحریم‌های آمریکا خط لوله «نورداستریم۲» را متوقف می‌کند و تولید بیش از ۵۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری را در بر دارد.

رسوب ۵ میلیارد دلار ایران در بانک مرکزی عراق

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گویی اظهار داشت: اتفاق های اخیر در عراق و درگیری این کشور با اعتراض ها، تحصنها و آشوب‌ها باعث شده تا فضای عراق ناامن شود و تجارت کاهش پیدا کند. وی با بیان اینکه در تجارت با دولت مرکزی عراق، ‌کاهش مبادلات ثبت شده،‌ افزود: اکنون در صادرات به اقلیم کردستان عراق، آرامش حکمفرما بوده و بازسازی‌هایی که شروع شد، کاهش صادرات را جبران کرد. حسینی تاکید کرد: آمار صادرات ۱۰ ماهه نیز نشان می‌دهد هشت میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام شده است. بخش خصوصی می‌تواند پول صادرات فرآورده‌ها به عراق را به کشور وارد کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، ‌اما شرایط برای انتقال پول صادرات برق و گاز متفاوت است. دو قرارداد دولت ایران با دولت عراق در زمینه صادرات گاز و برق وجود دارد و برای پرداخت پول برق و گاز صادراتی، ‌ایران و عراق شیوه ای طراحی کرده‌اند که پرداخت پول نیز در آن انجام می‌شود. حسینی تاکید کرد: دولت عراق پول را به شکل دینار به بانک مرکزی این کشور واریز می‌کند، اما به دلیل تحریم‌ها و مباحث بانکی، شیوه ای برای انتقال آن پول به کشور وجود ندارد و براین اساس چهار تا پنج میلیارد دلار در حساب بانک مرکزی عراق رسوب کرده است. /ایرنا

سومین مرحله یارانه معیشتی واریز شد

شب گذشته سومین مرحله حمایت معیشتی به حساب ۱۸ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۹۶ خانوار واریز شد. از این مرحله تعداد ۷۵۷ هزار و ۳۲۴ خانوار دیگر به تعداد مشمولین اضافه شده اند که حمایت معیشتی مرحله اول، دوم و سوم را همزمان دریافت کردند. این مرحله از حمایت معیشتی به دلیل تعطیلی‌های پیش رو، دو روز زودتر به حساب سرپرستان واریز شده است. لازم به ذکر است در این مرحله نیز مانند سایر دفعات برای خانوار‌های تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداختی صورت گرفته است.

برزیل در تولید نفت خود رکورد زد

طبق گزارش جدید رویترز برزیل در سال گذشته بیش از ۱ میلیارد بشکه نفت تولید کرده است. این اولین باری است که تولید سالانه نفت برزیل از مرز یک میلیارد بشکه عبور می‌کند. ناظر صنعت نفت برزیل، ای‌ان‌پی، اعلام کرد که میانگین تولید نفت روزانه این کشور به ۳.۱۰۶ میلیون بشکه در روز رسید که این نشان دهنده جهشی ۷.۷۸ درصدی نسبت به سال گذشته است. بیش از نیمی از تولید نفت برزیل در سال ۲۰۱۹ از حوزه نفتی عمیق دریایی این کشور به دست آمده است. میزان مشارکت این حوزه در تولید نفت خام امسال برزیل ۶۳۳.۹۸ میلیون بشکه در روز بوده است که نسبت به سال قبل ۲۱.۵۶ درصد بهبود یافته است. طبق اعلام ای‌ان‌پی، تولید نفت برزیل اولین بار در نوامبر ۲۰۱۹ به مرز ۳ میلیون بشکه در روز رسید و کل تولید نفت و گاز این کشور هم به ۳.۹۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. افزایش قدرتمند تولید نفت خام به واسطه افزایش مداوم تولید از ۸ ایستگاه شناور جدید تولید، ذخیره و بارگیری نفت، بوده است. تنها این ۸ ایستگاه شناور در بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت خام برزیل افزودند.

ظرفیت‌های بازارسرمایه، تکیه گاه محیط کسب و کار

محمد شریعتمداری در خصوص نقش بورس و بازار بدهی کشور در تامین مالی کسب و کارها گفت: یکی از مهمترین روش‌های تامین مالی از طریق بازار ثانویه است. وزیر رفاه، کار و تعاون ضمن ابراز ناخرسندی از اتکای تامین مالی از طریق نظام بانکی خاطرنشان کرد: تلاش‌ها بر این است که با تغییر جهت تامین مالی از بانک به بازار سرمایه، توسعه فعالیت های تولیدی محقق شود. وی تصریح کرد: تامین مالی خرد تضمین شده از طریق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاونی‌ها در کشور یکی از این نمونه هاست که در آن قدم برداشته ایم؛ چنانچه مقررات کشور اجازه دهد «توکنایز کردن» فعالیت های اقتصادی در حوزه تامین مالی، روش نوین دیگری است که در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. /بازار سرمایه (سنا)

تولید بیش از ۵۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۵۲۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان از آغاز امسال تا پایان آذرماه و افت ۲۵.۷ درصدی آن نسبت به مدت مشابه است. برپایه آمارهای یاد شده، در این مدت تولید وانت با رشد ۱۶.۵ درصدی همراه شد و به ۴۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید. همچنین در ۹ ماهه امسال، هزار و ۴۵۶ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۵۲.۲ درصدی داشته است. علاوه براین تولید کامیون، کامیونت و کشنده با افت ۶۳ درصدی به سه هزار و ۱۹۶ دستگاه رسید. تا پایان آذرماه، ۲۹۴ دستگاه کمباین در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۵۰.۹ درصدی داشته است. اما تولید تراکتور رشد ۱۵.۷ درصدی ثبت کرد و به ۱۳ هزار و ۷۹۵ دستگاه رسید.

چین تا ۲۰۳۰ اقتصاد اول دنیا می‌شود

مرکز تحقیقات اقتصادی ژاپن اعلام کرد تا سال ۲۰۶۰ اقتصادهای در حال ظهور چین و هند بیش از ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهند داد. این اتاق فکر که پایگاه آن در توکیو ژاپن است اعلام کرد که سهم چین از اقتصاد جهانی ۲۰ درصد خواهد شد و سهم هند به حدود ۱۶ درصد خواهد رسید. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ میزان سهم این دو کشور از اقتصاد جهانی به ترتیب ۱۷ و ۴ درصد شده بود. پیش‌بینی شده است که چین جایگاه خود به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان را تا سال ۲۰۳۰ که از آمریکا جلو زده و به اقتصاد اول جهان تبدیل می‌شود، حفظ کند. پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۶۰ آمریکا دوباره اقتصاد اول جهان شده و چین و هند در رتبه‌های بعدی قرار بگیرند. سهم آمریکا و اروپا از اقتصاد جهانی که در سال ۲۰۱۹ روی هم رفته بیش از ۵۰ درصد بود، در سال ۲۰۶۰ به کمتر از ۳۸ درصد سقوط خواهد کرد.

تحریم هوآوی در اروپا؟

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری گزارش داد اتحادیه اروپا اعلام کرد که قصد ندارد به درخواست آمریکا حضور هوآوی در توسعه شبکه مخابراتی نسل پنجم این قاره را ممنوع کند. مقامات اروپایی البته گفته‌اند قوانین سختی رابرای حضور هوآوی در توسعه شبکه 5G در سطح این قاره اعمال خواهند کرد.

تحریم‌های آمریکا خط‌ لوله «نورداستریم۲» را متوقف می‌کند

جان هربست، مدیر مرکز اوراسیای انجمن آتلانتیک، که قبلاً به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین خدمت کرده است، هشدار داد که تحریم‌های اخیر آمریکا که شرکت‌های اروپایی شرکت‌کننده در پروژه نورد استریم ۲ را هدف قرار داده، آخرین اقدام آمریکا بر ضد این پروژه نیست. خبرگزاری روسی لنتا با اشاره به رسانه‌های اوکراینی گزارش داده است که سفیر سابق آمریکا مدعی می‌شود این تحریم‌ها می‌تواند سال‌های سال پروژه خط‌لوله صادرات گاز روسیه به اروپا را متوقف کند، اما موانع دیگری هم می‌تواند بر سر راه این پروژه ظاهر شود. این دیپلمات سابق قبلاً پیش‌بینی کرده بود که پروژه نورد استریم ۲ به مدت ۲ سال متوقف خواهد شد که این زمان برای آمریکا و سایر تأمین‌کنندگان برای ورود به بازار گاز اروپا کافی خواهد بود. تحریم‌های جدید آمریکا علیه این پروژه باعث شد تا شرکت سوئیسی آلسیز، که در لوله‌گذاری دریایی نورداستریم ۲ فعال بود، از پروژه خارج شود.

دو محصول خرما و کشمش در راه بورس

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالا با بیان اینکه هر کالایی که می خواهد در بورس کالا عرضه شود باید چند خصوصیت داشته باشد، توضیح داد: نخست آنکه کالای مذکور باید در خارج از بازار نقد قوی داشته باشد؛ یعنی بازاری داشته باشد با تعداد فعالان زیاد که قیمت هایش هر روز به عموم مردم اعلام می‌شود. ضمن اینکه کالا باید قابل استاندارد شدن هم باشد. کالایی که تا کنون در بورس کالا عرضه شده اند عموما این ویژگی‌ها را داشته اند، زیرا اگر نداشته باشند نمی‌توانند در تابلوی اصلی بورس پذیرش شوند، زیرا مبنای ما این است که یک کالای استاندارد را در بورس عرضه کنیم تا خریدار و فروشنده بدانند کالا را با چه ویژگی‌هایی مورد معامله قرار می‌دهند و اگر این ویژگی‌ها در کالا نباشد خریدار می تواند بعدا ادعای حقوقی مطرح کند؛ بنابراین کالاهایی که همگن نیستند خصوصیت عرضه در بورس کالا را ندارند. سلطانی‌نژاد در ادامه گفتگو با ایسنا؛ با بیان اینکه زیره، زعفران و پسته در بورس کالا عرضه می‌شوند، اظهار کرد: دنبال آن هستیم که خرما، کشمش و محصولات دیگر را هم در بورس کالا عرضه کنیم و احتمالا عرضه سه محصول ذکر شده تا پایان سال انجام و معاملات اغاز می شود.

پیش از این شاپور محمدی-رییس سازمان بورس و اوراق بهادار- اعلام کرده بود تلاش می‌شود خرما و کشمش در بورس کالا عرضه شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟