خطبه فدکیه را دریابیم/ سیره زندگی حضرت زهرا(س) را محور زندگی خود قرار دهیم


خطبه فدکیه را دریابیم/ سیره زندگی حضرت زهرا(س) را محور زندگی خود قرار دهیم

گروه معارف ــ مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین با بیان اینکه خطبه فدکیه به‌عنوان یکی از خطبه‌های پرمغز و پرمحتوا مقام و موقعیت علمی و معرفتی حضرت زهرا (س) را مشخص می‌کند، گفت: حضرت زهرا (س) آموزه‌های بلند دینی و انسانی را در زندگی خویش پیاده کرد و ما می‌توانیم آن حضرت را الگوی و محور زندگی خویش قرار دهیم.

خطبه فدکیه را دریابیم/ سیره زندگی حضرت زهرا(س) را محور زندگی خود قرار دهیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن دهقان‌نژاد، مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به نقش حضرت زهرا (س) به‌عنوان کسی که آموزه‌های دینی را در جامعه منتشر کرده است، اظهار کرد: یکی از القاب حضرت زهرا (س) «محدثه» است، یعنی کسی که احادیث را روایت می‌کند و به درجه‌ای رسیده که احادیث را با توضیحات خود نقل می‌کند، هر کسی این جایگاه را نداشت که راوی احادیث باشد ولی وجود حضرت زهرا (س) به میزان زیادی از رشد رسیده بود که لقب محدثه را به آن حضرت اختصاص دادند.

وی افزود: روایت‌هایی که منسوب به حضرت زهرا (س) است را اگر مورد توجه قرار دهیم می‌بینیم که بسیار حائز اهمیت است، از جمله آن می‌توانیم به خطبه فدکیه اشاره کنیم که حضرت امام صادق (ع) فرمودند «بر اولاد خود واجب کردیم که این خطبه را یاد بگیرند و به دیگران منتقل کنند»؛ بر این اساس این خطبه به‌عنوان یکی از خطبه‌های پرمغز و پرمحتوا مقام و موقعیت علمی و معرفتی حضرت زهرا (س) را مشخص می‌کند.

حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد تصریح کرد: علمای اهل‌فن تأکید دارند که این خطبه به لحاظ ادبی در اوج بلاغت است، این نشان می‌دهد که حضرت زهرا (س) این خطبه را در اوج درک عمیق و دغدغه‌ مندی در آن زمان بیان کردند که متأسفانه چندان به مفاهیم بلند آن پرداخته نشده است، این خطبه و احادیث موجود نشان می‌دهد که حضرت زهرا (س) دارای چه جایگاه بالایی است.

وی با بیان اینکه بازنشر مطالب دینی توسط حضرت فاطمه (س) همواره مورد توجه بود و با صبر و متانت در این مسیر قدم برمی‌داشت، ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های آن حضرت می‌توان به این بعد از زندگی ایشان اشاره کرد که بسیاری از بانوان احکام دینی خود را از حضرت زهرا (س) جویا می‌شدند، این نشان می‌دهد که آن حضرت محل مراجعه بانوان برای یادگیری احکام و مسائل معنوی و دینی خود بودند.

این کارشناس دینی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان از شخصیت این بانوی بزرگوار در عصر جدید الگوبرداری کرد، گفت: مطالعه زندگی نامه و تسلط بر راه و روش زندگی اهل‌بیت به‌ویژه حضرت زهرا (س) از ساده‌ترین راه‌های الگوبرداری است، زیرا وقتی به این باور برسیم که حضرت زهرا (س) چگونه زندگی کردند می‌توانیم از آن الگوبرداری کنیم.

وی عنوان کرد: باید اهل مطالعه باشیم و توجه داشته باشیم که زندگی حضرت زهرا (س) صحنه خدمت به همسر و فرزندان و همسایگان و مردم بود، آن حضرت آموزه‌های بلند دینی و انسانی را در زندگی خویش پیاده کرد و ما می‌توانیم آن حضرت را الگوی و محور زندگی خویش قرار دهیم.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین یادآور شد: مبلغان دینی باید با بیانی روشن و با تسلط و مطالعه دقیق همه جوانب زندگی حضرت زهرا (س) را با زبان امروزی بیان کنند تا مخاطب و نسل جدید آن حضرت را به‌عنوان الگوی همه‌جانبه در زندگی خویش بپذیرند.

وی رسالت اصحاب رسانه را در این راه بسیار پررنگ دانست و افزود: کسانی که فضای مجازی، صداوسیما، هفته‌نامه‌ها، روزنامه‌ها و دیگر عرصه‌ها رسانه در اختیار دارند باید نسبت به این شخصیت که همه مدیون او هستیم با ظرافت‌ و به صورت مستند پرداخته و زوایای مختلف زندگی آن حضرت را مورد توجه قرار دهند.

حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: باید به زبان‌های گوناگون برای ملل مختلف در جهان این شخصیت را معرفی کنیم چرا که سیره و سبک زندگی فاطمی می‌تواند در زندگی بشر امروز که از مسائل و مشکلات مختلف در رنج است بسیار نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود