علایم گلودرد استرپتوکوکی و روش های درمان آن


گلودرد استرپتوکوکی یک بیماری بسیار شایع می باشد که باکتری استرپتوکوک عامل ایجاد آن می باشد، این بیماری در کودکان بسیار بیشتر دیده می شود در واقع این نوع گلودرد مسری می باشد که در صورت ابتلا باید به دنبال روش های درمان آن باشید در غیر اینصورت با عوارضی مانند التهاب کلیه و تب روماتیسمی همراه می شود، در ادامه مطلب شما عزیزان را با علایم این نوع...

گلودرد استرپتوکوکی یک بیماری بسیار شایع می باشد که باکتری استرپتوکوک عامل ایجاد آن می باشد، این بیماری در کودکان بسیار بیشتر دیده می شود در واقع این نوع گلودرد مسری می باشد که در صورت ابتلا باید به دنبال روش های درمان آن باشید در غیر اینصورت با عوارضی مانند التهاب کلیه و تب روماتیسمی همراه می شود، در ادامه مطلب شما عزیزان را با علایم این نوع گلودرد و روش های درمان آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

علایم گلودرد استرپتوکوکی و روش های درمان آن

گلودرد استرپتوکوکی و علایم آن

هر ساله افراد زیادی به دلیل گلودرد به پزشک مراجعه می کنند که در حقیقت التهاب گلو یا حلق، گلودرد نام دارد که باعث احساس سوزش و گلودرد در فرد می شود، ویروس ها و باکتری ها عامل ایجاد گلودرد ها می باشند که در سرماخوردگی و گلودرد عفونت های ویروسی مشاهده می شود و پس از چند روز خود به خود برطرف می شود اما اگر عامل ایجاد گلودرد باکتری به نام استرپتوکوکی باشد فرد به گلودرد استرپتوکوکی مبتلا شده است این بیماری در هر فصلی از سال روی می دهد اما شیوع آن در زمستان و اویل بهار می باشد، این نوع گلو درد از طریق تماس نزد با فردی که به این بیماری گرفتار شده شده است به راحتی منتقل می شود و دارای علایمی است که در ادامه با علایم آین بیماری آشنا خواهید شد:
قرمز و متورم شدن لوزه ها گلودرد بروز نقاط قرمز و کوچک در سقف دهان متورم شدن گره های لنفاوی در گردن سردرد تب تهوع یا استفراغ بدن درد بروز بثورات بروز درد در زمان بلع

علایم گلودرد استرپتوکوکی و روش های درمان آن

روش های تشخیص

به دلیل اینکه علایم گلودرد ویروسی و باکتری تقریبا مشابه هم می باشند پزشک به منظور تشخیص گلودرد استرپتوکوکی آزمایش خاصی را انجام می دهد :

کشت گلو :با استفاده از این روش پزشک از پشت گلو و لوزه ها نمونه خلط تهیه می کند و آن را در آزمایشگاه به منظور بررسی وجود باکتری کشت می دهد و نتیجه آن در عرض دو روز تهیه می شود.
تست سریع آنتی ژن : با کمک این تست بعد از زمان چند دقیقه باکتری های استرپتوکوک تشخیص داده می شوند.
علایم گلودرد استرپتوکوکی و روش های درمان آن

روش های درمان

به منظور جلوگیری از عوارض جانبی این بیماری باید با دنبال روش هایی جهت درمان آن باشید که این روش ها عبارتند از :

آنتی بیوتیک

پزشک به منظور درمان این نوع گلودرد آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می کند که اگر در عرض ۴۸ ساعت پس از مشاهده علایم بیماری و شروع آن آنتی بیوتیک استفاده کنید به کاهش علایم کمک می کند و همچنین از عفونت به دیگر نقاط بدن جلوگیری می شود اما اگر پس از مصرف آنتی بیوتیک علائم بهبودی را در وجود خود مشاهده نکردید با پزشک خود تماس بگیرید همچنین باید تمام دارو را استفاده کنید در غیر اینصورت سبب تشدید بیماری و بروز عوارضی از قبیل التهاب و تب روماتیسمی می شود.

هشدار : ممکن است ۲۴ ساعت پس از شروع درمان با آنتی بیوتیک در صورت لزوم کودک را قرنطینه کرد.

رژیم غذایی

در زمان دردناک بودن گلو استفاده از رژیم غذایی مایع به کاهش درد ناشی از گلودرد کمک می کند بنابراین از مصرف مایعاتی مانند : آب میوه، شیر، سوپ، نوشیدنی های کربنات دار و چای غافل نشوید، در طول این مدت بیماری هر نوع و هر میزان غذایی که بدون درد بلعید شود مشکلی ندارد.

غرغره کردن

بزرگسالان و همچنین کودکانی که می توانند غرغره کنند این روش برای درمان گلودرد استرپتوکوکی گزینه مناسبی است بنابراین غلظت معمول چای را دو برابر کرده سپس از غرغره گرم یا سرد استفاده نمایید.

علایم گلودرد استرپتوکوکی و روش های درمان آن

مرطوب کننده

به منظور مرطوب کردن می توانید از مرطوب کننده اولتراسونیک بخور سرد استفاده نمایید این روش به کاهش سفتی و خشکی گلو کمک می کند همچنین از لوازم گرم و مرطوب به منظور بهبود درد غدد متورم شده استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گلودرد همراه با بروز بثورات گلودرد همراه با متورم شدن غدد لنفاوی گلودردی که بیش تر از ۴۸ ساعت طول بکشد داشتن تب شدید بهبود نیافتن پس از مصرف آنتی بیوتیک به مدت ۴۸ ساعت اختلال در تنفس یا بلع

همچنین سیگار کشیدن، هوای سـرد و مرطوب، مکان های شلوغ، خستگی و عفونت استرپتوکوکی اخیر در دیگر اعضای خانواده احتمال ابتلا به گلودرد استرپتوکوکی را افزایش می دهد.

علایم گلودرد استرپتوکوکی و روش های درمان آن

روش های خانگی درمان گلودرد

استفاده از برخی روش ها می تواند کمک موثری به درمان گلودرد کند که در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد:

علایم گلودرد استرپتوکوکی و روش های درمان آن

عسل :عسل به دلیل داشتن خواص فراوان علاوه بر درمان گلودرد به تسکین سرفه های شبانه نیز بسیار کمک می کند بنابراین چای عسل مصرف کنید.

چای بابونه : یکی از بهترین روش به منظور درمان گلودرد استفاده از چای بابونه می باشد زیرا، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان می باشد همچنین استنشاق بخار چای بابونه به کاهش علایم سرماخوردگی از جمله گلودرد کمک می کند.

سرکه سیب :خواص ضد باکتری بودن سرکه سیب آن را به یکی از روش های خانگی رفع گلودرد تبدیل کرده است، بنابراین یک تا دو قاشق غذا خوری سرکه سیب با یک فنجان آب مخلوط کنید سپس محلول حاصل را بنوشید.

آب نمک : از دیگر های درمان گلودرد غرغره با آب نمک می باشد از این رو یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و محلول به دست آمده را هر سه ساعت غرغره نمایید.

علایم گلودرد استرپتوکوکی و روش های درمان آن

روش های پیشگیری

تمیر بودن دست ها: یکی از بهترین راه ها به منظور جلوگیری از بروز انواع عفونت ها تمیز و پاکیزه نگه داشتن دست ها می باشد بنابراین دست های خود را به صورت مرتب و منظم بشویید.

گرفتن جلوی دهان خود: به منظور پیشگیری از این نوع گلودرد باید به کودکان تان یاد دهید که در حین سرفه و یا عطسه جلوی دهان خود را بگیرند.

ندادن وسایل شخصی خود به دیگران: از دیگر روش های برای جلوگیری از ابتلا به این نوع گلودرد از لیوان یا ظروف مشترک استفاده نکنید و وسایل شخصی تان را خوب بشویید.

علایم گلودرد استرپتوکوکی و روش های درمان آن

امیدواریم مطالعه مطلب فوق برای شما دوستان عزیز مفید واقع شده باشد تا با کمک مطلب گفته شده با این نوع گلودرد بیشتر آشنا شده باشید و علایم آن را شناسایی و به دنبال درمان آن باشید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند