پتنت جدید اپل؛ دستگاه انگشتی برای کنترل اشیاء در واقعیت افزوده و واقعیت مجازی


پتنت جدید اپل؛ دستگاه انگشتی برای کنترل اشیاء در واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

اپل به تازگی دو پتنت جدید ثبت کرده است که شامل روش‌هایی برای بالا بردن کیفیت تعامل کاربران با اشیاء واقعیت افزوده و چگونگی تنظیم ساده‌تر هدست‌ها برای راحتی بیشتر کاربران است.

اپل همچنان در حال جستجو برای یافتن روش‌هایی جهت ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بهتری در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. ۲ پتنت جداگانه‌ی اخیر اپل راه‌کارهایی برای کم‌تر دست و پا گیر بودن و بیشتر مفید بودن فن‌آوری پوشیدنی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند.

پتنت اول عنوان سیستم‌های کامپیوتری به همراه دستگاه‌های انگشتی (Computer Systems with Finger Devices) را دارد و قرار است روند تعامل با اشیاء مجازی را لذت بخش‌تر کند.

در توضیحات این پتنت آمده است:

در حال حاضر سامانه‌های واقعیت مجازی برای کنترل اشیاء از دستکش‌هایی دارای فن آوری بازخورد نیرو (force-feedback gloves) استفاده می‌کنند و از سوی دیگر تلفن‌های هوشمند صفحه‌نمایش و لرزش‌‌گیر‌هایی دارند که از آنها برای پاسخ به لمس کاربر استفاده می‌شود. چنین دستگاه‌هایی ممکن است برای کاربران مناسب نباشند، دست و پاگیر باشند و کاربران در آن احساس راحتی نکنند یا حتی قادر به ارائه‌ی بازخورد مناسبی به کاربر نباشند.

به همین خاطر اپل به عنوان جایگزینی برای دستکش‌هایی که پوشیدن آنها برای کاربر خوشایند نیست یا ممکن است بازخورد ضعیفی در لمس صفحه گوشی‌های هوشمند داشته باشد، سنسور کوچکی را پیشنهاد داده است که می‌توان آن‌ را روی انگشت قرار داد.

در ادامه‌ی این پتنت آمده است:

حسگر لمسی در دستگاه انگشتی تعبیه شده و هم‌زمان با حرکت روی جسم خارجی اطلاعات را گردآوری میکند. این جسم خارجی ممکن است نوک انگشتی غیر از انگشت کنترل کننده‌ی دستگاه باشد

داده‌های ورودی توسط انگشت کاربر ممکن است برای کنترل یک جسم مجازی استفاده شود. به عنوان مثال یک جسم مجازی را حرکت دهد یا منوی یک نرم افزار را کنترل کند. هم‌چنین می‌تواند برای تعامل با اشیاء در دنیای واقعی استفاده شود؛ به‌این‌صورت که محتوای تولیدشده توسط کامپیوتر روی یک جسم حقیقی به نمایش در می‌آید و کاربر قادر به تعامل با آن است.

پتنت جدید اپل؛ دستگاه انگشتی برای کنترل اشیاء در واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

محل قرار گیری سنسور روی دستگاه انگشتی

مهمترین بخش از تعامل با اشیاء مجازی توانایی دیدن آن‌ها است. پتنت دیگر اپل به دنبال حل کردن یکی از بزرگترین مشکلات در واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است. ممکن است روزی عینک‌های سبک وزن جایگزین هدست‌های فعلی شوند، اما درحال‌حاضر مجبور به استفاده از هدست‌ها هستیم. این دستگاه‌ها برای هر چه بیشتر متناسب شدن با نیاز همه کاربران ساخته می‌شوند و در عین حال هم اندازه شدن آنها با هر کاربر به‌طور اختصاصی بسیار مشکل است.

اپل با توجه به همین نکات و بیان اینکه «قرار گرفتن هدست‌ها به‌درستی روی سر کاربر بسیار سخت است و اغلب این دستگاه‌ها احساس خوبی را هنگام استفاده در کاربر ایجاد نمی‌کنند» پتنت دوم خود را معرفی می‌کند؛ همراه با این پیشنهاد که چنین هدست‌هایی می‌توانند برای اسکن سر کاربر مجهز به سنسورهایی همانند فیس آی‌دی باشند.

ایده‌ی کلی طرح این است که سر و صورت کاربر به طور کامل اسکن می‌شود تا مشخص شود کدام یک از نسخه‌های مختلف قابل تعویض باید روی عینک سوار شوند تا عینک کاملا هم اندازه‌ی صورت کاربر شود.

در حقیقت این هدست هنگامی که روی سر قرار می‌گیرد هیچ تغییری برای اندازه شدن با سر کاربر انجام نمی‌دهد، بلکه با اسکن کامل ۳ بعدی اجازه می‌دهد تا کاربر یا کارمندان پشتیبانی بهترین ماژول را برای استفاده هر‌چه بهتر انتخاب کنند.

پتنت جدید اپل؛ دستگاه انگشتی برای کنترل اشیاء در واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

شمایی از پتنت هدست اپل

به بیان ساده این هدست دارای یک بدنه‌ی اصلی و قطعات قابل تعویض مطابق با چهره هر فرد خواهد بود.

طبق گزارش‌های اخیر کارمندان اپل در ماه نوامبر گذشته دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اپل بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد. همچنین قرار است سال آینده نشست مشترکی میان اپل و توسعه دهندگان در ارتباط با چگونگی ایجاد نرم‌افزار مرتبط با هدست واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برگزار شود. علاوه بر این مطابق اطلاعاتی از کارکنان اپل محصولی تحت عنوان گجت پوشیدنی با کد T288 وجود دارد که از نرم‌افزار جدیدی تحت عنوان rOS (عنوان کوتاه شده برای reality operating system) استفاده می‌کند. این می‌تواند همان عینک اپل باشد که قرار است از پردازنده‌ای ۵ نانو‌متری با همان فن‌آوری پردازنده‌ی جدید A14 Bionic اپل استفاده کند. این پردازنده در حال ساخت توسط TSMC است و نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ معرفی خواهد شد.

عینک واقعیت افزوده‌ی اپل ممکن است همان اتفاق بزرگ بعدی باشد، چیزی به بزرگی معرفی آیفون بعد از آیپاد

واقعیت این است که هیچ کس انتظار معرفی همزمان دو دستگاه توسط اپل را ندارد. اما عده‌ای معتقدند عینک اپل تا نیمه سال جاری هم‌زمان با آغاز تولید انبوه تراشه‌ی ۵ نانو‌متری TSMC معرفی می‌شود. اپل امید زیادی به این عینک دارد و بسیاری بر این باورند که این همان اتفاق بزرگ بعدی است. لوپ ونچرز محقق شرکت Gene Munste در سال ۲۰۱۷ اظهار کرده بود عینک اپل می‌تواند از آیفون هم مهم‌تر باشد. چیزی که ابتدا باور آن سخت است؛ درست مانند اواخر سال ۲۰۰۶ که هیچ کس باور نداشت اپل به‌ زودی دستگاه جدیدی را معرفی خواهد کرد که از آیپاد اهمیت بیشتری پیدا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان