ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید


 زومبا در حال حاضر از بهترین روش های چربی سوز و کم کردن وزن است. زومبا را می توان ورزشی با ترکیب حرکات هوازی و رقص بیان کرد. در زومبا گام ها سریع برداشته می شود و هماهنگی عصب عضله در شما تقویت می شود. زومبا ورزشی زیبا و مهیج است که با به چالش کشیدن شما اندامی زیبا و محکم سر آخر به شما هدیه می دهد. آشنایی با ورزش و تاریخچه زومبا  زومبا با ترکیب...

زومبا در حال حاضر از بهترین روش های چربی سوز و کم کردن وزن است. زومبا را می توان ورزشی با ترکیب حرکات هوازی و رقص بیان کرد. در زومبا گام ها سریع برداشته می شود و هماهنگی عصب عضله در شما تقویت می شود. زومبا ورزشی زیبا و مهیج است که با به چالش کشیدن شما اندامی زیبا و محکم سر آخر به شما هدیه می دهد.

ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید

آشنایی با ورزش و تاریخچه زومبا

زومبا با ترکیب رقص و حرکات ورزشی به کشور آفریقا و آمریکا لاتین تعلق دارد. حرکات زومبا از ترکیب چند رقص؛ سالسا، کالیبسو، کومبیا، رگی تون، میرنگه به دست آمده است که مربیان ورزشی اعتقاد دارند که انجام این رشته به صورت مداوم باعث زیبایی اندام و ایجاد شادی و نشاط در افراد می شود.

حرکات ورزشی در زومبا به دو صورت آهسته و سریع است که در حین ورزش انجام می شود، به این صورت که حرکات آهسته در حین استراحت و حرکات سریع در حین انجام حرکات صورت می گیرد. در این میان بدن کالری بسیاری می سوزاند که تا ساعت ها بعد از تمرین باعث به بالا رفتن میزان سوخت و ساز بدن منجر می شود.

این رقص همراه با موسیقی انجام می شود که لذت آن را دو برابر و سطح شادی شما را افزایش می دهد. زومبا با افزایش ضربان قلب، گردش خون و اکسیژن رسانی به تمامی بدن بسیار مورد علاقه عموم قرار گرفته است. بر اساس آماری که در سال های اخیر صورت گرفت رقص زومبا در ۱۸۵ کشور و بیش از ۱۴ میلیون نفر وجود دارد که با علاقه این رشته ورزشی را دنبال می کنند.

انواع زومبا

این ورزش پر هیجان به دست آمده از رقص های قدم قدم، یکپارچه و ضربه های قوی لاتین است. زومبا می تواند مکمل ایروبیک باشد که در تناسب اندام نقس موثری را ایفا می کند. امروزه در سطح کشور موسسه های رقص زومبای بسیاری وجود دارد که مربیان با دارا بودن کارت مربیگری ایروبیک به آموزش این رشته پر هیجان مشغول هستند. ایروبیک در ۲ نوع وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید

زومبا فیتنس

زومبا فیتنس به عنوان ورزشی با حرکات هوازی به حساب می آید که بر اساس ایروبیک پیشرفته طراحی و برنامه ریزی شده است. این حرکات با چرخش همزمان باسن، دست و پا صورت می گیرد و تفاوتی که این دو رشته با هم دارند به نوع چرخش دست و پا و لمس قسمت میانی بدن در حین تمرین است. قابل به ذکر است که در زومبا فیتنس از دمبل و حرکات قدرتی استفاده می شود.

زومبا دنس

همان طور که از اسمش پیداست به این معنی است که در این نوع زومبا رقص انجام می شود و حرکات قدرتی در آن هیچ نقشی ندارد.

انواع کلاس های زومبا

همان طور که گفتیم زومبا تلفیقی از رقص های متفاوت است که بر اساس سلیقه، می توانید کلاس مورد نظر خود را انتخاب و در آنجا به زیبایی اندام و شادی بپردازید. در ادامه این مطلب به ذکر انواعی از کلاس های زومبا پرداخته ایم.

ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید

زومبا آبی

این نوع رقص زومبا بی شک برای افرادی است که علاقه زیادی به آب و آب بازی دارند، می باشد. اگر شما نیز جز افرادی هستید که ورزش کردن در آب را امری پر نشاط و مهیج می دانید، پیشنهاد ما به شما این است در این کلاس ها شرکت کنید. در زومبا آبی به دلیل انجام ورزش در آب، مقاومت آب و شدت تمرین بر روی بدنتان به خوبی اثر می گذارد و سرعت دستیابی به اندامی زیبا را برای شما افزایش می دهد.

زومبا استپ

کلاس های زومبا استپ ترکیبی از حرکات استپ ایروبیک می باشد. در این کلاس آموزشی زومبا به بالا رفتن قدرت عضلانی و میزان سوخت و ساز بدن پرداخته می شود. اگر به دنبال تناسب اندام و پاهایی خوش فرم هستید، پیشنهاد ما به شما این است که در این کلاس ها شرکت کنید.

زومبا نونینگ

این نوع از رقص زومبا دارای تمریناتی کاملا هوازی است که با کمک گرفتن از وزنه شروع به تمرین می کنند. زومبا نونیگ با درگیر کردن عضلات ران، بازو و شکم باعث بالا رفتن متابولسیم بدن شما می شود.

زومبا طلایی

این نوع زومبا برای افراد کهنسال و میان سال طراحی شده است. در این نوع زومبا با توجه به سلیقه و علایق میان سالان نوع حرکات و موسیقی انتخاب می شود. انجام این زومبا برای افراد کهنسال باعث تعادل و هماهنگی اندام حرکتی بدن می شود.

زومبا کودکان

این زومبا با هذف شادی و نشاط برای کودکان ۷ تا ۱۱ سال طراحی شده است. کودکانی که سبک زندگی سالم را پیش گرفته اند با انجام ورزش زومبا کودکان، اوقات مهیج تری را سپری می کنند. ورود کودکان به این نوع کلاس ها باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و دست یابی به تعادل و هماهنگی اندام های بدن می شود.

ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید

مزایای رقص زومبا

این تمرین به عنوان بهترین روش برای کم کردن وزن و دست یابی به اندامی زیبا شناخته شده است. زومبا ورزشی شاد، سرگرم کننده است که بالا رفتن خلق و خوی اجتماعی کمک می کند. وجود ریتم های متناسب زومبا باعث کشیدگی مناسب عضلات بدن می شود که در نتیجه باعث تقویت عضلات شکم و کمر می شود. زومبا ورزشی مفید برای قلب و ریه است. انجام این وزش در روز حدود ۴۵۰ کالری می سوزاند. زومبا با اثر گذاری بر روی ماهیچه های باسن، شکم، ران و کمر که جز ماهیچه های اصلی هستند به تناسب و زیبایی و اندام منجر می شود. زومبا ورزشی شادی آور و مهیج است که برای افرادی که تمایل به تمرین های گروهی دارند بهترین گزینه می باشد. این رشته ورزشی برای فراد که از تمرینات های سنگین و با وزنه دوری می کنند بسیار مناسب است. زومبا تنها رقص نیست بلکه ورزشی با حرکات تناسب اندام است. رقص زومبا نوعی تمرین مقاومتی است که با فعال کردن ماهیچه های بدن، عضلات بدن را به خوبی تقویت می کند. زومبا باعث بالا رفتن تراکم و استحکام استخوان ها می شود. زومبا دارای حرکات پیچیده نیست به همین دلیل هرکسی به آسانی می تواند به انجام آن بپردازد. بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی بدون رعایت هیچ گونه برنامه غذایی، تنها با انجام حرکات ورزشی زومبا به کاهش وزن دست پیدا کرده اند. این ورزش عضلات بدن را تقویت می کند و هماهنگی عصب عضله را در بدن تقویت می کند. زومبا ورزشی مغزی و ذهنی است که در حین انجام حرکات، ذهن به خوبی تقویت می شود.

ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید

معایب ورزش زومبا

افرادی که دارای اضافه وزن شدید، مشکلات جسمی و سلامتی هستند به راحتی نمی توانند حرکات زومبا را انجام دهد که به عنوان ضعف برای این افراد به حساب می آید. اگر قبل از شروع رقص به خوبی گرم نکنید ممکن است حین انجام حرکات زومبا به کشیدگی عضلات دچار شوید. برخی افراد سالخورده و دیابتی ممکن است به خوبی و درستی نتوانند حرکات را انجام دهند، این امر ممکن برای آن ها مشکل به وجود آورد.

نکاتی که در رقص زومبا باید رعایت شود

در هنگام شروع ورزش زومبا باید نکاتی را رعایت کنید که در این مطلب به آن پرداختیم. افرادی که دارای مشکل و اختلالات جسمی هستند بهتر است قبل از ثبت نام در این کلاس ها با پزشک خود مشورت کنند.

ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید

گرم و سرد کردن به خوبی بدن

حتما قبل از شروع زومبا به گرم کردن بدن خود بپردازید. برای گرم کردن بدن حرکات کششی را به خوبی انجام دهید تا در حین انجام حرکات مربوطه به کشیدگی عضلات دچار نشوید. و در آخر برای سرد کردن از حرکات نرمشی ساده و آسان کمک بگیرید تا دچار گرفتگی عضلات نشوید.

استفاده از وسایل راحتی

در این رقص ورزشی بهتر است که از کفش و لباس های راحتی استفاده کنید. استفاده از کفش نامناسب باعث فشار به پا و اذیت شدن کمر می شود، پس به نوع پوشش خود اهمیت فراوان دهید.

به همراه داشتن آب

در هنگام ورزش آب بدن با تعریق خارج می شود. برای جایگزینی آب بدن خود حتما با خود بطری آب همراه داشته باشید تا عضلات شما به کم آبی دچار نشوند.

انتخاب کلاس مناسب

اگر به تازگی می خواهید این رشته مفرح را برای سپری اوقات خود انتخاب کنید، بهتر است که ابتدا در کلاس های مبتدی این رشته شرکت کنید تا بدن آمادگی لازم را کسب کند. کلاس های زومبا طلایی که دارای حرکات ساده و آرام است برای افراد مناسب و تازه کار بسیار مناسب است.

فواید انجام این ورزش مهیج

ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید

کالری سوزی به همراه چربی سوزی

زومبا به دلیل ترکیب حرکات ایروبیک و تناوبی بودن آن به افزایش متابولبسم بدن کمک می کند. فردی با وزن متوسط در هر جلسه زومبا قادر به کاهش ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری می باشد. زومبا با انجام حرکات سریع و سپس حرکات شنا و اسکات به چربی سوزی بدن شما بسیار می کند.

به کارگیری کل بدن

ورزش زومبا با اثرگذاری بر روی قلب، دیگر عضلات بدن را درگیر می کند. عضلات گرفته از سر و گردن تا انگشتان پا تماما تحت سلطه این رشته ورزشی می باشند.

افزایش عملکرد هماهنگی بدن

انجام تمرینات زومبا به بالا رفتن هماهنگی عضلات بدن منجر می شود. دارا بودن این هماهنگی ها در بدن در میان سالی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

هوازی

این رقص ورزشی ساده است که ضربان قلب را در بدن افزایش می دهد. موسیقی که در حین ورزش می شنوید به افزایش عملکرد بدن شما منجر می شود. همچنین تمرین های هوازی که در حین تمرین انجام می دهید، استقامت بدن شما را افزایش می دهد.

بی هوازی

به دلیل اینکه زومبا با حرکات سریع انجام می شود، تنها با انجام چند حرکت ورزشی به استقامت بدنی دست پیدا می کنید و در فاز بی هوازی قرار می گیرد. با شرکت در کلاس های زومبا با گذشت زمان اکسیژن مصرفی شما افزایش پیدا می کند.

به زومبا علاقه مند خواهید شد

زومبا ورزشی مهیج و مفرح است که بر خلاف دیگر کلاس های آموزشی برای رسیدن به کلاس زومبا لحظه شماری می کنید.

ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید

بالا رفتن اعتماد به نفس

با شرکت در کلاس های آموزشی زومبا به فرم زیبای بدن و هماهنگی اندام ها دست پیدا می کنید. این تغییراتی که در شما به وجود می آید در افزایش اعتماد به نفس شما بسیار اثر گذار است.

حال شما خوب خواهد شد

زومبا برای رها شدن از استرس و اضطراب های روزانه بسیار مفید است. انجام تمرینات این رقص بالا رفتن میزان ترشح هورمون اندروفین در بدن شما می شود. گوش دادن به موسیقی و انجام حرکات ورزشی به از بین بردن نگرانی و استرس های روزانه کمک می کند.

اجتماعی تر شدن

کلاس های زومبا به دلیل دارا بودن سبک خاص دارای شور و شوق فراوان است. در این کلاس ها دوستان بسیاری پیدا می کنید و خلق و خوی اجتماعی شما بهبود پیدا می کند.

اثرات جالب زومبا بر بدن

بهبود فشار خون

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ برای افراد دارای فشار خون انجام گرفت مشخص شد که بعد از ۱۷ جلسه ورزش زومبا، این افراد کاهش فشار خون چشمگیری داشته اند.

ورزش زومبا و انچه باید درباره تمرینات و مزایای آن بدانید

افزایش آستانه درد

در مطالعه که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، مشخص شد که بعد از ۱۲ هفته انجام تمرینات زومبا افراد کمتر درد را احساس می کنند و در انجام کار های روزانه خود با مشکل مواجه نمی شوند.

تناسب اندام

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ بر روی افراد دارای اضافه وزن انجام شد، مشخص شد که بعد از ۱۲ هفته انجام تمرینات زومبا به تناسب اندام دست پیدا کرده اند.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی