مداحان مسئولیت‌سنجی و رسالت‌فهمی داشته باشند/ اخلاق؛ مهمترین چالش عرصه ستایشگری


مداحان مسئولیت‌سنجی و رسالت‌فهمی داشته باشند/ اخلاق؛ مهمترین چالش عرصه ستایشگری

گروه جامعه ــ پژوهشگر حوزه دین با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم برای مداحی ترازی مشخص کنیم و همگی به وفاقی درباره آن برسیم، باید به صداقت و اخلاص اشاره کنیم، تصریح کرد: در این عرصه مهمترین چالشی که وجود دارد اخلاق است؛ مداحان باید مسئولیت‌سنجی و رسالت‌فهمی داشته باشند.

مداحان مسئولیت‌سنجی و رسالت‌فهمی داشته باشند/ اخلاق؛ مهمترین چالش عرصه ستایشگری

قاسم رضایی، پژوهشگر حوزه دین و عضو هیئت رئیسه خانه مداحان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به تعریفی از عنوان «مداح و هیئت تراز اسلامی»، گفت: هنر مداحی یا ستایشگری، یکی از نهادهای ترویجی و تبلیغی شیعه است که رسالت آن، تبلیغ و ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع)است؛ نوعی تبلیغ به شکل هنرمندانه و با بهره‌گیری از ابزارهای هنری و ادبی مانند شعر، لحن خوش که از آن به موسیقی آوازی تعبیر می‌کنیم و هنر تصویرسازی و روایت‌گری که مفاهیم دینی را گسترش می‌دهد.

وی افزود: مداحی، هنری دینی و مذهبی است که کارکرد آن، برانگیختن احساسات مذهبی است تا به این وسیله اخلاق، معنویت و عقلانیت را در مخاطبان رشد دهد. این پدیده از آن جهت که تعالیم و معارفی را تبلیغ می‌کند که بدعت به معنای نوآوری و تحریف به معنای حرفی بر حرفی فزودن در آن راه ندارد، ترازمند است، یعنی کسی نمی‌‌تواند به سلیقه خود در جنبه تبلیغی و محتوایی آن حلالی را حرام و حرامی را حلال کند.

عضو هیئت رئیسه خانه مداحان کشور اضافه کرد: مداح باید دقیقاً حرفی را بزند و پیامی را گسترش دهد که علمای شیعه فرموده‌اند و درباره آن به وفاق رسیده‌اند، از این جهت مداح تراز خواهند بود، اما به اعتبار اینکه این کار هنر هست و هنر نیازمند تکثر و گوناگونی است، باید در شیوه ارائه آن نوآوری شود و نمی‌شود ترازی برای مداح درنظر گرفت؛ محتوا ترازمند است اما قالب عرضه آن را، چون هنر است، نمی‌توان ترازمند کرد.

این پژوهشگر حوزه دین با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم برای مداحی ترازی مشخص کنیم و همه را به وفاقی درباره آن برسانیم، باید به صدق و اخلاص اشاره کنیم، تصریح کرد: مداحان باید در حوزه مداحی، مسئولیت‌سنجی و رسالت‌فهمی داشته باشند، به همین منظور باید آموزش‌های لازم در این زمینه به آنها داده شود.

مؤلف کتاب «شیوه روضه‌خوانی» اظهار کرد: مداحان مهمترین قشر برای خنثی کردن توطئه آمریکایی و صهیونیستی در جامعه ما هستند چرا که این قشر دارای نفوذ زیادی در جامعه بوده و به همین دلیل دشمن بر روی آنان سرمایه‌گذاری کرده است.

رضایی در خصوص چالش‌های کنونی عرصه مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع)، گفت: ذاکران و مداحان باید آیینه‌ای باشند که تا پاکی و صفای آموزه‌های اهل بیت(ع) را بازتاب دهند. مداح باید بتواند با صفای دل برای مردم بخواند. دینداران امروز دو پناهگاه بیشتر ندارند؛ روحانیت و ذاکران و مداحان که عواطف و احساسات مذهبی مردم را می‌پرورانند. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌ است: من در میان شما دو چیز گران‌بها به امانت می‌گذارم، کتاب خدا و عترت. از این جهت مداحان و ذاکران وظیفه‌ سنگینی برای پروراندن مهرورزی نسبت به این امانت گران‌بها دارند.

وی اظهار کرد: امروز که مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه گریبان بسیاری از مردم را گرفته است، رفتار و وقار و سادگی و متانت روحانیون و مداحان باید بیش از پیش موجب جذب مردم به معارف حقیقی دین شود. روحانیون و مداحان باید به‌گونه‌ای صحبت کنند و به‌گونه‌ای از اهل بیت برای مردم دم بزنند که آرامش، وقار و معنویت را برای آنان به ارمغان بیاورد.

عضو هیئت رئیسه خانه مداحان مهمترین چالش این عرصه را اخلاق دانست و گفت: سؤال اینجاست که چرا امروز باید در میان بعضی مداحان شاهد تجمل‌گرایی و ثروت‌اندوزی باشیم و برخی آن‌ها را «مداح لاکچری» بنامند. البته این افراد بسیار اندک هستند اما چون روزگار، روزگار رسانه است و رسانه می‌تواند از کاه، کوه بسازد، این جریان اندک هم از اهمیت به سزایی برخوردار می‌شود. عمده جامعه مداح ما مردمانی بسیار ساده‌زیست و پرهیزگار هستند تا پناهگاه مداحان و ذاکران همواره برای مردم، امن و قابل اتکا بماند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر