مصرف زیاد کافئین چه تاثیری بر خواب دانش‌آموزان دارد؟


مصرف زیاد کافئین چه تاثیری بر خواب دانش‌آموزان دارد؟
سطح مجاز کافئین برای کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان کمتر است و بی‌توجهی به این مساله می‌تواند، میزان خواب آنها را مختل کند.

رضا گلبهاری متخصص داخلی روز جمعه در گفتگو با ایرنا با بیان این مطلب ادامه داد:کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و باعث افزایش هوشیاری می شود، بسیاری از مردم کافئین را به واسطه تجربه تقویت موقت انرژی و بهبود خلق وخو مصرف می کنند و تقریبا ۸۰ درصد از جمعیت جهان، از جمله ۷۵ درصد خردسالان، هرروز محصولات کافئین دار مصرف می کنند.

وی عنوان کرد : دانش آموزان برای دریافت کافئین استفاده قهوه و نوشیدنی های انرژی‌زا را مد نظر قرار می‌دهند در حالیکه کافئین میتواند عمیقاً بر خواب آنها تاثیرگذار باشد، برای این که نتایج یک مطالعه نشان داد مصرف هر ۱۰ میلی گرم کافئین توسط پسری ۱۳ ساله کاهش ۱۲ درصدی تجربه خواب هشت و نیم ساعتی را برای وی بهمراهداشت.

گلبهاری افزود :کافئین ممکن است باعث از دست دادن کلسیم در بدن شود. با گذشت زمان، استفاده بیش از حد کافئین میتواند به کاهش تراکم استخوانی منجر شود و مصرف نوشابه های گازدار یا نوشیدنی های انرژی‌زا به جای شیر ممکن است نوجوان را در معرض خطر بالاتر ابتلا به پوکی استخوان قرار دهد.

این متخصص داخلی خاطر نشان کرد:کافئین ممکن است مشکلات سلامت را تشدید کند. این ماده ممکن است با داروها و مکمل هایی خاص تداخل ایجاد کند ، دریافت بالای کافئین سبب کاهش مدت و کیفیت خواب و ایجاد بی خوابی در مصرف کنندگان می شود. به طور موثری روی حالات روانی تأثیر می گذارد و با سطح پایین هوشیاری که به دنبال خواب آلودگی ایجاد شده، مقابله می کند.

به گفته گلبهاری، از آنجا که دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به طور مزمنی از خواب کافی محروم بوده، یا از کیفیت نامناسب خواب رنج می برند، این امر، خواب الودگی روزانه را به همراه دارد، توانایی یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر قرار گرفته و روند یادگیری کند می شود، بنابراین توجه و نظارت کافی والدین بر میزان مصرف کافئین فرزندان، امری مفید تلقی میشود.

وی ادامه داد:دانش آموزان بیشتر از افراد دیگر در معرض مصرف بی رویه این مواد هستند و معمولاً به مقدار مناسب مصرف هم توجهی ندارند، در حالیکه یک لیوان آب خنک کمک می کند تا هوشیاری پایدار بماند زیرا بعضی اوقات کم‌ابی باعث احساس خستگی می شود.

این متخصص داخلی افزود :کمبود ویتامین « ب» باعث احساس خستگی، بیقراری ، تمرکز پائین، اضطراب و بیماری افسردگی می شود، استفاده ماهی، تخم مرغ، مواد لبنی و شیرهای گیاهی میتواند کمبود این ویتامین را برطرف کند.

گلبهاری اعلام کرد :انجام ورزش ملایم بر خلاف باور غلط سبب خستگی نمی شود بلکه بدن را از حالت خمودگی خارج می کند، به خصوص در صبح یا پس از مدرسه ورزش می تواند باعث هوشیاری دانش آموزان شود.

وی ذکر کرد :با جایگزین کردن ورزش، نوشیدن آب و استفاده غذاهای دارای ویتامین« ب» بدن جوان را سالم و ذهن او را فعال و هوشیار نگه دارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !