اتفاقات عجیب و غریبی که یک تابلو را خبرساز کرد! + عکس


اتفاقات عجیب و غریبی که یک تابلو را خبرساز کرد! + عکس

رکنا: یک تابلو که به نام «ستایش بره» یا «نقش محراب گِنت» شناخته می‌شود از زمان تکمیل یعنی از سال 1432 تاکنون شاهد اتفاقات بسیاری بوده است.

به گزارش رکنا، نقاشی برادرانی به نام هوبرت و یان‌ون‌ایک نقاشی و برای کلیسای جامع باوو در گنت بلژیک ترسیم شده است. تابلوی ستایش بره نزدیک به یک قرن در کلیسا ماند، اما بعداً تکه تکه شد و به سرقت رفت. سپس بر اثر آتش‌سوزی‌های ناشی از کالوینیست‌ها شورشی تقریباً نابود و بعد از آن توسط ارتش ناپلئون بناپارت دزدیده شد.

در طول جنگ جهانی اول این نقاشی به موزه‌ای در برلین منتقل شد و پس از آن شرط بازگشت آن به گنت در شرایط پیمان ورسای که به پایان جنگ جهانی اول ختم شد، درج گردید. در واقع این نقاشی به وطن اصلی خود بازگردانده شد، اما بخشی از آن در سال ۱۹۳۴ دوباره به سرقت رفت. متأسفانه این قسمت از دست رفته هرگز بازنگشت. با وجود این رنج‌های نقاشی به پایان نرسید. در جنگ جهانی دوم دو چهره حزب نازی آدولف‌هیتلر و هرمان‌گورینگ به شدت خواستار دستیابی به نقاشی بودند.

نازی‌ها موفق شدند تابلو را در یک قلعه در جنوب فرانسه جایی که بلژیکی‌ها سعی در مخفی کردن آن در آنجا داشتند پیدا کنند. هیتلر این نقاشی را در یک معدن نمک در آلتائوس در اتریش انبار کرد؛ علاوه بر آن، تعدادی دیگر از آثار هنری همچون مجسمه «مدونا بروخه» اثر میکل آنژ و نقاشی «ستاره شناس» توسط یوهانس‌فرمیر نیز در معدن انبار شد.

با پایان جنگ جهانی دوم معدن نمک تقریبا منفجر شد و خوشبختانه مدیریت معدن و کارگران موفق به برقراری نظم شدند. در ماه مه سال ١٩٤٥، باستان شناسان و کارشناسان هنری برای بازیابی قطعات هنری که توسط نازی‌ها به سرقت رفته بودند، گمارده شدند.

اتفاقات عجیب و غریبی که یک تابلو را خبرساز کرد! + عکس

در طول تاریخ، این نقاشی دفعات بیشماری به سرقت رفته است. این تابلو بره‌ای را به تصویر می‌کشد که مردم اطراف آن را احاطه کرده اند. این تابلو از سال ۲۰۱۲ در آزمایشگاهی که به این منظور اختصاص یافته است، درباره آن تحقیق شده است. در فرآیند تحقیق و بازیابی، دانشمندان از اسکنر‌های اشعه ایکس استفاده کردند و دریافتند که در قرن شانزدهم روی تصویر بره که مرکز و محور این تابلوست، رنگ‌های جدیدی کشیده شده است.

ایلین‌دوبوا رئیس پروژه تحقیق و بازیابی به آرت‌نیوزپیپر گفت که کشف درباره این تابلو بسیار تکان دهنده بود؛ از مدت‌های بسیار طولانی، صورت یک بره با رنگ‌های مشابه روی بره اصلی نقاشی شده بود و به همین دلیل در اولین نگاه کسی متوجه نقاشی اصلی نمی‌شود.

اتفاقات عجیب و غریبی که یک تابلو را خبرساز کرد! + عکس

تفاوت بین نسخه اصلی و نسخه قدیمی در سر بره است که جنجال زیادی در اینترنت ایجاد کرد. کارشناسان رسم زائد باقی مانده از قرن شانزدهم را پاک کردند و شکل اصلی بره که در سال ۱۴۳۲ رسم شده را برملا نمودند. شکل اصلی بره باعث موجی از جنجال و تمسخر در فضای مجازی شد. زیرا شکل اصلی آن ترسناک و عجیب بود و چهره بره در نقاشی اصلی خشن و شبیه انسان می‌نمود.

کارشناسان می‌گویند تحقیق خواهند کرد تا بدانند چرا نقاشان اثر، به جای کشیدن بره در سبک طبیعی، آن را به صورت کارتونی و شبیه انسان رسم کرده اند. حالا بعد از گذشت قرن‌ها چهره واقعی بره در این تابلو باعث سر و صدای زیادی در رسانه‌های اجتماعی شده و کاربران تمایل دارند درباره چهره عصبانی، ترسناک و شِبه انسان این بره بیشتر بدانند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر