همه چیز درباره رایحه درمانی و فواید آن


این روش، روشی غیر دارویی می باشد که نقش مهمی در سلامت بدن در رابطه با جسم و ذهن دارد. مثل: رایحه وانیل، سنبل و اسطوخودوس که خاصیت آرام بخش و ضد التهابی و ضد افسردگی دارد و همینطور لایحه یاس و دارچین و لیمو که موجب بالارفتن تمرکز و سطح هوشیاری و یادگیری می شود. رایحه یا عطر درمانی (آرماتراپی) یکی از علوم پزشکی می باشد که با استفاده از اسانس گیاهی...

این روش، روشی غیر دارویی می باشد که نقش مهمی در سلامت بدن در رابطه با جسم و ذهن دارد. مثل: رایحه وانیل، سنبل و اسطوخودوس که خاصیت آرام بخش و ضد التهابی و ضد افسردگی دارد و همینطور لایحه یاس و دارچین و لیمو که موجب بالارفتن تمرکز و سطح هوشیاری و یادگیری می شود.

رایحه یا عطر درمانی (آرماتراپی) یکی از علوم پزشکی می باشد که با استفاده از اسانس گیاهی دارویی به درمان بیماری ها کمک می کند. در این مقاله ما به موضوع همه چیز درباره این روش درمان و فواید آن که برای سلامت جسم و روان و روح مفید است در مجله آرگا می پردازیم.

همه چیز درباره رایحه درمانی و فواید آن

رایحه درمانی چیست؟

تاثیر رایحه در شاخه طب گیاهی و یک روش مناسب برای درمان به شمار می آید که تاثیرات شگفت انگیزی دارد و جهت بهبودی سرطان ها مفید می باشد. هر فردی حس بویایی دارد که از مهم ترین حواس پنج گانه ما انسان ها محسوب می شود بر اساس تحقیقات نشان می دهد که این نحوه درمان برای بیماری های روحی و جسمی مناسب می باشد. رایحه ها با تحریک کردن سیستم عصبی به دنبال حفظ سلامتی و تسکین درد در بیماری ها نقش مهمی دارد که انواع رایحه ها به شکل اسانس، روغن گیاهی، ماساژ، بخور، دوش، کمپرس پوستی و استنشاق کمک به بهبودی بیماری های مختلف می کند.

همه چیز درباره رایحه درمانی و فواید آن

انواع و فواید رایحه ها

در حال حاضر گیاهان زیادی در طبیعت وجود دارند که هر کدام رایحه و اسانس مختص به خود را دارند و می توان از این رایحه ها را در جهت درمان برخی از بیماری ها به کاربرد که مهم ترین این رایحه ها به شرح ذیل می باشد؛

رایحه اسطوخودوس

یکی ار عالی ترین رایحه ها برای درمان به رایحه اسطوخودوس بر می گردد که خاصیت ضد درد دارد. این عصاره گیاه بسیار تاثیر گذار در درد های موضعی می باشد که در هنگام ماساژ دادن و بوییدن آن در منطقه دردناک به کاهش درد کمک زیادی می کند. به جز محل ( زخم و جراحت)

همه چیز درباره رایحه درمانی و فواید آن

رایحه اکالیپتوس

این عصاره هم که در گیاه اکالیپتوس می باشد برای افزایش دقت و تمرکز گزینه مناسبی می باشد. این رایحه درمانی برای بالابردن سطح هوشیاری مفید بوده که شما می توانید از بخور آن برای بهبودی بیماری آنفولانزا، گرفتگی بینی و سرماخوردگی و … استفاده نمایید.

رایحه وانیل

یکی دیگر از رایحه های بسیار خوش عطر و بو رایحه وانیل می باشد. از عصاره وانیل در جهت پخت شیرینی جات و غذا استفاده می کنند که این گیاه برای کم شده اضطراب و استرس روزانه کمک کرده و همچنین می تواند به درمان تپش قلب و کنترل ضربان قلب مفید باشد. پس این رایحه را فراموش نکنید و با بوییدن آن حال خود را بهبود ببخشید.

همه چیز درباره رایحه درمانی و فواید آن

رایحه گل سرخ

فواید عصاره گل سرخ کمک به تسکین درد و حس آرامبخش و سرخوشی می باشد. با استنشاق رایحه گل سرخ می توانید در جهت تنظیم شدن هورمون های بدن کمک کنید و همینطور اسپاسم و گرفتگی عضلانی را برطرف سازید. به بوییدن این رایحه که به خاصیت تسکین درد در هنگام قاعدگی کمک کرده و به درمان از خونریزی زیاد نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین برای غم های بزرگ مثل از دست دادن عزیزی این رایحه نقش بسزایی دارد و بوییدنش برای دوران بارداری خوب می باشد.

رایحه گل سنبل

این رایحه هم مانند دیگر عصاره ها برای درمانی مفید است که کمک به اختلالات خواب و بی خوابی می کند. شما می توانید شبانه نیم ساعت قبل خواب رایحه این گل را ببویید و خوابی راحت و آسوده تا صبح داشته باشید.

رایحه یاس

یکی دیگر از رایحه ها گل خوش عطر و بو یاس می باشد که برای رفع خستگی و کسالت های روزانه هائز اهمیت می باشد.

همه چیز درباره رایحه درمانی و فواید آن

رایحه دارچین

عصاره دارچین هم به تحریک سیستم مرکزی عصبی کمک کرده تا فرد انگیزه و عملکرد خود را تقوین کند و موجب افزایش و تعادل ذهنی و مهارت حرکتی شود.

رایحه لیمو و نارنج

بوی لیمو و نارنج به رفع افسردگی کمک می کند که نقش مهمی برای ایجاد حس نشاط و تندرستی دارد که باید عصاره لیمو را روی مچ دستتان بریزید و بمالید تا هورمون های عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت و تنظیم نماید.

رایحه موز و سیب

این رایحه ها به کم تر شدن اشتها و لاغری می پردازد که یکی از رایحه های مهم در جهت کاهش وزن می باشد. رایحه موز و سیب را ببویید تا بیشتر احساس سیری کنید.

همه چیز درباره رایحه درمانی و فواید آن

کلام آخر

رایحه ها انواع مختلفی دارند که خواص آن ها نیز زیاد می باشد و هر کدام برای بهبودی قسمتی از جسم و روح مفید است. مانند عصاره های فلفل سیاه، هل، میخک، گلپر، درخت چای، رزماری و مریم گلی که موجب افزایش جریان خون و سطح انرژی بدن و ذهن می شود. همچنین درمان با رایحه از اثربخش ترین و بی خطر ترین روش های درمان گیاهی می باشد که عوارض و هزینه زیادی هم ندارد.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403