صحیفه نور (جلد 13)


صحیفه نور (جلد 13)

دسته: تاریخ معاصر ایرانصحیفه امام که نام کامل آن، «صحیفه امام، مجموعه آثار امام خمینى(ره)» است، مجموعه‌اى است 22 جلدى، مشتمل بر بیانات...

صحیفه امام که نام کامل آن، «صحیفه امام، مجموعه آثار امام خمینى(ره)» است، مجموعه‌اى است 22 جلدى، مشتمل بر بیانات، پیام‌ها، مصاحبه‌ها، احکام، اجازات شرعى و نامه‌ها. این مجموعه، کامل‌ترین و جامع‌ترین اثرى است که در این موضوع، تدوین و چاپ شده است. این مجموعه، از نخستین نامه موجود امام خمینی که در سال ۱۳۱۲ش نوشته شده، آغاز می‌شود و به آخرین نامه که در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۸ش، حدود دو هفته قبل از وفات نوشته‌اند، تمام می‌شود. صحیفه امام را مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال ۱۳۷۸ش منتشر کرده است. صحیفه به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده و با انتشار صحیفه امام، مجموعه صحیفه نور تجدید چاپ نشد.

رهبر معظم انقلاب در دیباچه کتاب، نگاهى کوتاه به شخصیت و زندگى سراسر برکت امام خمینى(ره) داشته است. در بخشى از آن مى‌خوانیم:
«او دانشمندى پارسا و خردمندى پرهیزگار و حکیمى سیاستمدار، و مؤمنى نواندیش و عارفى شجاع و هوشمند و فرمانروایى عادل و مجاهدى فداکار بود».

در مقدمه ناشر، هدف از تدوین این مجموعه چنین عنوان شده است:
«طبعاً مطالعه آثار شفاهى و مکتوب سیاسى و اجتماعى و حتى شخصى و خانوادگى امام خمینى(ره) که اینک یک‌جا و در مجموعه‌اى به نام «صحیفه امام» ارائه شده‌اند، راهى است براى پى‌بردن به خصوصیات روحى و ابعاد شخصیتى و روش‌ها و منش‌هاى دینى و سیاسى و روابط شخصى و اجتماعى رهبر کبیر انقلاب اسلامى. هریک از آثار مندرج در «صحیفه امام»، بازگوکننده نکته‌اى است از زوایاى پیدا و پنهان روح امام.

برخى از آثار مندرج در «صحیفه امام»، بیانگر آن است که امام خمینى(ره) را وراى دنیاى پرهیاهوى مبارزه و سیاست و رهبرى، روحى است لطیف و عارفانه، و درعین‌حال مسئولیت‌شناس در قبال وظایف جمعى و روابط انسانى. این آثار نشان مى‌دهند که امام تنها در وادى علم و اجتهاد، مبارزه و جهاد و سیاست و امامت، اسوه‌اى شایسته براى مقتدیان نبود، بلکه روح لطیف و شخصیت منضبط و تکلیف‌گرا، وى را وامى‌داشت تا شانه از انجام وظیفه در عرصه‌هاى غیرسیاسى خالى نکند. او در آیین همسردارى و محبت و وفاى به همسر، یک زوج نمونه است... نامه‌ها و مکتوبات به‌جاى‌مانده، گویاى رابطه عمیق و عاطفى و وفادارانه و سرشار از محبت و احترام متقابل آنان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...