8 اتفاق رایجی که برای چشم‌هایتان می‌افتد و دلایل پشت آن‌ها


رکنا: در گزارش زیر به هشت اتفاق رایجی می‌پردازیم که ممکن است باعث سوزش، خارش و آب افتادن چشم یا تاری دید شوند، اما در واقع مشکلاتی جدی نیستند.

این اتفاق برای اکثر ما افتاده است: دراز کشیده‌اید و روی موبایل‌تان در حال بالا و پایین کردن اینستاگرام هستید. از جایتان بلند می‌شوید و ناگهان در حال دیدن ستاره‌ها هستید و باید با تاربینی بجنگید. البته که این اتفاق موقتی است و بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

چه اتفاقی در حال وقوع است وقتی بارقه‌های نور بینایی‌مان را مختل می‌کنند یا لکه‌هایی از نور مقابل چشم‌مان در هوا شناور می‌شوند؟ یا اصلاً آن رنگ‌ها و الگو‌هایی که بعد از بستن چشم‌مان در مقابل نوری درخشان از پشت پلک می‌بینیم چه هستند؟

تمامی این‌ها و علائم مشابه‌شان اتفاقاتی رایج و معمولاً بی‌ضرر هستند. در این مقاله به هشت اتفاق رایجی می‌پردازیم که ممکن است باعث سوزش، خارش و آب افتادن چشم یا تاری دید شوند، اما در واقع مشکلاتی آنقدر‌ها جدی نیستند.

8 اتفاق رایجی که برای چشم‌هایتان می‌افتد و دلایل پشت آن‌ها

علامت: می‌توانید دید خود را به صورت آنی تار کنید

در واقع چیست: تطابق چشمی

اگر می‌توانید به صورت دلخواه و در هر زمان دیدتان را تار کنید -چه دور و چه نزدیک، چه کاملاً و چه بخشی از آن- احتمالاً با خودتان فکر کرده‌اید که شرایط نرمالی نداشته و باید با چشم‌پزشک مشورت کنید. اما علم ثابت کرده که این توانایی کاملاً نرمال است؛ هرچند که برخی از افراد می‌توانند به شکلی گسترده‌تر از دیگران آن را انجام دهند و برخی هم اصلاً قادر به انجامش نیستند.

تطابق چشمی اساساً توانایی شما در منقبض کردن عضلات چشمی و در نتیجه، تغییر میزان گشودگی لنز چشم است. این باعث می‌شود که نقطه کانونی چشم تغییر کرده یا به صورت کامل از بین برود و به تبعیت از آن، دید شکلی تار به خود بگیرد. اگرچه این اتفاق بی‌ضرر و نرمال است، اگر تار کردن دیدتان باعث می‌شود که سردرد یا چشم‌درد بگیرید بهتر است از انجامش دست بکشید.

علامت: چشم‌تان دائماً آب می‌افتد، حتی بدون هیچ آلرژی خاصی

در واقع چیست: چشم خشک یا حساسیت محیطی

بگذارید به سوالی که برایتان پیش آمده همین حالا پاسخ دهیم: این سوال که اگر چشم خشک دارم چرا چشمانم دائماً آب می‌افتند؟ ماجرا از این قرار است که چشم شما به شکلی افراطی اشک تولید می‌کند تا تخم چشم و قرنیه را دائماً مرطوب نگه دارد.

از سوی دیگر، فاکتور‌های محیطی مانند نور شدید خورشید، باد، گرد و خاک و هوای سرد هم می‌تواند چشم‌تان را تحریک و خیس کند. آب و هوای سرد و بادی هم همینطور، چرا که هردو این فاکتور‌ها باعث خشکی چشم می‌شوند.

چشمان شما همواره در حال تولید اشک هستند، حتی زمانی که گریه نمی‌کنید. خشکی چشم می‌تواند به تولید بیش از حد اشک منجر شود و اعضای تحریک شده چشم، از این اشک‌ها به عنوان واکنش دفاعی استفاده می‌کنند.

علامت: چشم‌تان احساس خشکی و خارش دارد

در واقع چیست: شاید خشکی چشم، شاید هم آلرژی

اصلی‌ترین علامت خشکی چشم، همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، خشکی چشم است. این اتفاق زمانی می‌افتد که به اندازه کافی اشک تولید نمی‌شود یا اشک‌هایتان به اندازه کافی مرطوب نیستند. یک علامت اصلی دیگر خشکی چشم هم احساس خارش است، خصوصاً زمانی که پلک می‌زنید یا چشمان‌تان را می‌بندید.

آلرژی‌ها معمولاً باعث خیسی چشم می‌شوند تا عامل آزاردهنده از بین برود، اما خشکی چشم هم می‌تواند یکی از علائم آلرژی باشد. برخی عوامل آلرژی‌زا مانند ریزگرد‌ها ارتباطی مستقیم با خشکی چشم دارند و معمولاً هر دو باهم مشاهده می‌شوند.

علامت: چشم‌تان می‌سوزد و تمرکز روی صفحه دشوار است

در واقع چیست: قرمز شدن چشم، قرارگیری در مجاورت نور آبی

قرمزی چشم صرفاً یک علامت است، نه یک بیماری. مردم از عبارت «قرمزی چشم» برای توصیف مجموعه‌ای از علائم استفاده می‌کنند که هنگام خستگی چشم بروز می‌یابند. قرمزی چشم معمولاً بعد از رانندگی برای مدتی طولانی، مطالعه کتاب یا مجلات، تماشای تلویزیون، بازی کردن روی یک دیوایس یا کار کردن با کامپیوتر بروز می‌کند. به عبارت ساده‌تر، هرگونه ناراحتی چشمی بعد از خیره شدن برای مدتی طولانی به چیزی خاص، قرمزی چشم را رقم می‌زند.

قرمزی چشم اتفاقی نرمال و بی‌ضرر است و برخلاف باور عموم، ارتباطی مستقیم با آسیب چشمی ندارد؛ بنابراین وقتی به اندازه کافی استراحت کنید، چشم‌تان به حالت همیشگی بازمی‌گردد.

قرارگیری در مجاورت نور آبی به صورت خاص یکی از عوامل قرمزی چشم و ایجاد اختلال در خواب است، اما باز هم هیچ ارتباط مستقیمی با آسیب دیدن چشم‌هایتان ندارد. اگر نگران قرمزی چشم و قرارگیری در مجاورت نور آبی هستید، بد نیست که عینک‌های مخصوصی را تهیه کنید که برای کار کردن طولانی‌مدت با موبایل و کامپیوتر طراحی شده‌اند.

علامت: لکه‌هایی شناور در هوا را مقابل چشم‌تان می‌بینید

در واقع چیست: لکه‌های چشمی

نقاط، رشته‌ها و خلاصه اشکال مختلفی که گاهی در مقابل چشمان‌تان ظاهر می‌شوند لکه‌های چشمی هستند. این اتفاق معمولاً مرتبط با تغییراتی است که با افزایش سن در چشم به وجود می‌آید، خصوصاً این حقیقت که ما n ه ژله‌ای داخل چشمتان که «زجاجیه» نام دارد با بالا رفتن سن شکلی مایع‌تر به خود می‌گیرد.

لکه‌های چشمی ظاهراً در اطراف دید شما شناور هستند، اما به محض اینکه سعی می‌کنید چشم را رویشان فوکوس کنید، به سرعت از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌روند. لکه‌های چشمی مرتبط با بالا رفتن سن می‌توانند گاهی آزاردهنده باشند، اما معمولاً یک مشکل پزشکی به حساب نمی‌آیند.

با این حال اگر شاهد افزایش سریع و مداوم لکه‌های چشمی بودید، علائم دیگری بروز کرد یا دردی غیرقابل توضیح در چشم داشتید، بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

علامت: رنگ‌ها و الگو‌هایی که با بستن چشم دیده می‌شوند.

در واقع چیست: فسفن چشم

فسفن‌های چشم مناظری بصری هستند که به شکل حلقه، ستاره یا الگو‌هایی خاص و به رنگ‌های مختلف به هنگام بستن چشم مشاهده می‌شوند. این اتفاق زمانی می‌افتد که در حال مشاهده نور باشید،، اما در واقع هیچ نوری وارد شبکیه چشم نشود.

فسفن‌های چشم معمولاً بعد از اعمال فشار (مانند مالیدن چشم‌ها)، بستن چشم در مقابل نور شدید خورشید، عطسه یا سرفه شدید، سر و ته شدن بدن (مانند ایستادن روی دست‌ها) یا فشردن پلک‌ها به روی یکدیگر ظاهر می‌شوند.

پزشکان می‌گویند دلیل ظهور فسفن‌ها افتادن ناگهانی فشار خون یا میگرن است. فسفن‌های چشم بی‌خطر به حساب می‌آیند، اما اگر به صورت معمول بارقه‌های نور را مشاهده می‌کنید یا فسفن‌ها با درد همراه می‌شوند، زمان آن رسیده که به سراغ پزشک بروید.

علامت: سردرد و چشمانی خسته و سنگین دارید

در واقع چیست: قرمزی چشم، خستگی

وقتی سردرد و خستگی چشم به صورت همزمان اتفاق می‌افتد، علتش معمولاً قرمزی چشم یا فرسودگی یا هردو است. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، علائم قرمزی چشم خود به خود و بعد از استراحت از بین می‌روند. همین موضوع معمولاً در مورد سردرد‌ها هم مصداق دارد.

اگر احساس خستگی مفرط می‌کنید و به خاطر این علائم قادر به تمرکز روی کار خود نیستید، بهتر است از هرکاری که می‌کنید فاصله گرفته و به استراحت بپردازید. چرت زدن، دوش گرفتن یا انجام حرکات کششی برای چند دقیقه می‌تواند به برطرف‌سازی مشکل کمک کند؛ بیرون رفتن از خانه هم همینطور.

علامت: سوزش چشم بعد از بستن آن

در واقع چیست: چیزی وارد چشم‌تان شده، قرمزی چشم، ورم پلک، خشکی چشم، آلرژی

دلایل بسیار زیادی برای سوزش چشم وجود دارد: از عوامل محرک محیطی مانند گرد و خاک گرفته تا استفاده طولانی‌مدت از دیوایس‌های هوشمند. سوزش چشم می‌تواند نشان‌دهنده آلرژی، قرمزی چشم، خشکی چشم، خستگی یا ورود جسم خارجی، مانند مژه به درون چشم هم باشد.

این اتفاق معمولاً بی‌خطر است و در واقع بدنتان به این شکل با عامل محرک برخورد می‌کند. در اکثر مواقع، سوزش چشم خود به خود یا بعد از انجام تدابیر لازم (مانند lwvt دارو برای کاهش علائم آلرژی) از بین می‌رود. اگر سوزش چشم بعد از استفاده hc دارو از بین نرفت یا علائم دیگری با شدت بیشتر ظهور کردند، ایده بدی نخواهد بود اگر نظر دکتر را هم جویا شوید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا