کارتر: معامله قرن نقض حقوق بین‌الملل است


کارتر: معامله قرن نقض حقوق بین‌الملل است

تهران- ایرنا- «جیمی کارتر» رییس جمهوری پیشین آمریکا «معامله قرن» را «ناقض حقوق بین‌الملل» خواند و از سازمان ملل متحد خواست که مانع الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی شود.

به گزارش جمعه العربی الجدید، کارتر با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: طرح جدید آمریکا چشم‌انداز صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را تضعیف می‌کند.
وی از اعضای سازمان ملل خواست تا به «راه‌حل‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده، پایبند باشند و هر گونه اجرای یکجانبه این طرح توسط اسرائیل از طریق الحاق بیشتر سرزمین‌های فلسطینی را رد کنند.»
کارتر همچنین اعلام کرد: این طرح، حقوق بین‌الملل درباره حق تعیین سرنوشت، غصب زمین از طریق زور و الحاق سرزمین‌های اشغالی را نقض می‌کند.
او افزود: نامیدن اسرائیل به عنوان «دولت ملت مردم یهود» به انکار حقوق برابر فلسطینی‌ها منجر می‌شود.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.
شخصیت‌های سیاسی در کشورهای مسلمان به این طرح واکنش نشان داده‌اند؛ همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، شاهد تظاهرات سراسری است.
همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، از این طرح حمایت کردند.
آیت الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان در عراق نیز در بیانه‌ای با تأکید بر اینکه «معامله قرن» محکوم به شکست است، اعلام کرد: این طرح احساسات صدها میلیون عرب و مسلمان را در سراسر جهان جریحه‌دار کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان