از تیر کشیدن واژن در بارداری نترسید


از تیر کشیدن واژن در بارداری نترسید

چند روزه حس می کنم واژنم از داخل تیر می کشه ولی دردش زیاد نیست، خطرناکه؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من هفته 25 بارداری هستم چند روزه حس می کنم واژنم از داخل تیر می کشه ولی دردش زیاد نیست و مدام درد نمی کنه و گاهی اوقات اینطوری می شوم. ترشحات سفید رنگ و بی بو هم از اوایل حاملگی داشتم که دکتر گفت طبیعیه. به نظر شما علت چی می تونه باشه؟

از تیر کشیدن واژن در بارداری نترسید
پاسخ دکتر شیرین نیرومنش، متخصص زنان و زایمان:
وجود ترشحات در دوران حاملگی به علت تغییرات هورمونی بدن است و کاملا طبیعی است اما اگر این ترشحات شدید شود و با خارش، سوزش و خون همراه شود کاملا غیر طبیعی است و نیاز به بررسی و درمان دارد. به همین دلیل اگر شما هر کدام از این موارد را داشتید، بهتر است که در اولین فرصت به متخصص زنان مراجعه کنید تا معاینه شوید. همچنین کمر درد، درد واژن، تیر کشیدن واژن و زیر شکم به دلیل تغییرات هورمونی و بزرگ شدن رحم است و کاملا طبیعی خواهد بود که گاهی منجر به کمر درد می شود. اگر مادر سابقه کمر درد یا دیسک کمر داشته باشد، با حاملگی و ایجاد تغییرات هورمونی این مساله شدت بیشتری پیدا می کند. بهتر است با انجام سونوگرافی رشد جنین را کنترل و همچنین از انجام کارهای سنگین خودداری کنید. اگر کمردردتان شدید و با علائم انتشار و گزگز در پاها همراه است، باید به یک متخصص ارتوپدی و یا مغز و اعصاب مراجعه کنید.
مهمترین مطالب در این باره:
تیر کشیدن واژن در دوران بارداری
مادران باردار به دلایل مختلفی دچار دردها و انقباضاتی در ناحیه واژن می شوند که اساسا بر اثر فشار بر مجموعه ای از عصب های اطراف دهانه رحم ایجاد می گردند. تیر کشیدن واژن عبارتی کلی برای درد ناگهانی، شدید و گزنده ای است که در لگن، رکتوم یا فرج احساس می شود. علت آن احتمالا حرکات جنین، درد رباط گرد و کمبود مواد معدنی است. تیر کشیدن واژن دردی سریع، ناگهانی و شدید است که در پاها نیز پخش می شود.
از تیر کشیدن واژن در بارداری نترسید
تیر کشیدن واژن در بارداری چه زمانی رخ می دهد؟
در دوران بارداری تیر کشیدن واژن ممکن است به علت های مختلفی رخ دهد، اما این درد در هفته های پیش از زایمان شدیدتر می شود. حتی ممکن است درد شدیدی را در ساعت های نزدیک به زایمان تجربه کنید. ممکن است متوجه شوید بعضی از وضعیت های خاص نشستن یا دراز کشیدن باعث شدیدتر شدن درد واژن می شود.
آیا تیر کشیدن واژن به معنای به دنیا آمدن نوزاد است؟
لزوما تیر کشیدن واژن به معنی به دنیا آمدن نوزاد نمی باشد. بعضی از زنان این درد را در طول بارداری و زمانی که پا یا آرنج نوزاد با مجموعه عصب های دهانه رحم برخورد می کند احساس می کنند و مسلما با حرکت نوزاد به مجرای زایمانی، سر نوزاد فشار بیشتری را به این ناحیه وارد کرده و باعث تیر کشیدن می شود. تیر کشیدن واژن فقط به این معناست که عصب های دهانه رحم شروع به منقبض شدن می کنند.
آیا تیر کشیدن واژن در بارداری نگران کننده است؟
زمانی که بدن تان با رشد موجود دیگری رو به رو است، گرفتگی های گاه به گاه مورد انتظار و کاملا طبیعی است، اما در بعضی از موارد باید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر درد یا گرفتگی هایی با فواصل منظم به همراه لکه بینی یا خونریزی داشتید فوراً با پزشک یا ماما تماس بگیرید، توجه داشته باشید که این نوع درد فراتر از تیر کشیدن واژن است و می تواند علامت مشکلی جدی باشد.
از تیر کشیدن واژن در بارداری نترسید
دلایل تیر کشیدن واژن در دوران بارداری
مادران باردار به دلایل مختلفی دچار دردها و انقباضاتی در ناحیه واژن می شوند که اساسا بر اثر فشار بر مجموعه ای از عصب های اطراف دهانه رحم ایجاد می گردند. اکثر عصب های رحم درست در بالای دهانه رحم قرار دارند. زمانی که نوزاد در رحم به اطراف حرکت می کند، اتفاقاتی می افتد که باعث تحریک این عصب ها می شود.

حرکات جنین
هنگامی که جنین وضعیت خود را تغییر می دهد، می چرخد، دست و پا یا بدنش را دراز می کند یا لگد می زند به عصب های رحم فشار وارد می شود و باعث درد ناگهانی و شدید می گردد. فشار وارده بر عصب، زمانی که سر کودک در هفته های آخر بارداری یا هنگام زایمان وارد دهانه رحم می شود افزایش پیدا می کند.

درد رباط گرد
در زمان بارداری رباط های حامی رحم و دهانه رحم به منظور نگه داشتن نوزاد کشیده می شوند. هورمون های رلاکسین و پروژسترون در بعضی از زنان بیشتر تولید می شود و باعث کشیدگی و شل شدن بیشتر رباط ها می گردد.
وقتی رباط های گرد سریعا و به میزان زیادی کشیده می شوند ممکن است باعث تیر کشیدن واژن گردند.

درد رباط گرد در کدام نواحی احساس می شود؟
معمولا در یک یا هر دو طرف زیر شکم، لگن یا ناحیه کشاله ران احساس درد شدید و ناگهانی داشته باشید. درد رباط گرد در دوران بارداری معمولا پس از انجام فعالیت بدنی بیشتر از حد معمول در ناحیه تحتانی شکم ایجاد می شود.
درد رباط گرد در بارداری چه زمانی آغاز می شود؟
معمولا نخستین بار در حدود 16 الی 20 هفتگی این درد را حس می کنید البته در صورتی که این بارداری اول شما نیست ممکن است دردها را زودتر احساس کنید. در هر صورت سه ماهه دوم بارداری زمانی است که رحم به سمت شکم فشار وارد می کند که باعث ایجاد درد می گردد.
درد رباط گرد چه مدت طول می کشد؟
درد رباط گرد در سه ماهه دوم بارداری آغاز می شود اما ممکن است در سه ماهه سوم نیز ادامه پیدا کند. در حالت عادی شاید این درد هر بار چند ثانیه بیشتر طول نکشد اما در صورتی که شما روز پر جنب و جوشی را پشت سر گذاشته باشید ممکن است چند ساعتی ادامه یابد.

علائم درد رباط گرد در دوران بارداری
این دردها دائمی نیستند و می آیند و می روند در بسیاری از خانم ها در بارداری های بعدی شدت آن کم یا کلا متوقف می شود. علائم زیر می توانند نشانه درد رباط گرد باشند:
درد شدید و ناگهانی هنگام تغییر موقعیت سریع
مثلا هنگام تغییر حالت در تختخواب، تغییر حالت از نشسته به ایستاده یا هنگام سرفه و خندیدن
درد در قسمت زیر شکم یا لگن
رباط گرد از ناحیه کشاله ران تا شکم و لگن امتداد دارد شما ممکن است درد را در هر کدام از این نواحی حس کنید.
احساس درد بعد از فعالیت بدنی
فعالیت بدنی مانند پیاده روی در طول روز می تواند منجر به افزایش درد رباط های گرد شود.
- درد و گرفتگی شدید
- تب و لرز
- خونریزی
- ادرار دردناک
- ترشحات غیرمعمول واژن
- سرگیجه

از تیر کشیدن واژن در بارداری نترسید
کمبود منیزیم
ما اکثرا دچار کمبود این ماده معدنی ضروری هستیم، اما ذخیره منیزم هنگام تلاش برای پاسخ به نیازهای دو نفر بیشتر کاهش پیدا می کند. منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است، به خصوص برای عملکرد مناسب عصب ها مفید است. کمبود منیزیم هنگام تیر کشیدن واژن باعث درد شدید عصب و گرفتگی عضلات و سیاتیک می گردد.
کمبود منیزیم وقتی رخ می‌دهد که شما به اندازه کافی مواد غذایی که حاوی منیزیم هستند را مصرف نکنید. همچنین اگر از مشکلات سلامتی خاص رنج می‌برید و یا داروهای خاصی را مصرف میکنیدکه ممکن است منجر به از دست دادن منیزیم و یا کاهش میزان منیزیم که، می‌تواند در روده کوچک شما جذب شود،باشد.
دیابت، اعتیاد به الکل، بیماری کرون(التهاب روده)، بیماری سلیاک، یا جراحی روده‌ای ممکن است منجر به کمبود منیزیم شود.
علایم کمبود منیزیم معمول وشایع نیستند، اما می‌توانند اختلالات دیگر را ایجاد کنند. کم شدن آن به اندازه کافی ممکن است ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش داده و عملکرد سیستم ایمنی شما را کاهش دهد. ممکن است احساس ضعف و خستگی کنید، اشتها را از دست بدهید، حالت تهوع پیدا کرده و استفراغ کنید اگر دچار کمبودآن شوید.
کرختی بدن، خارش، گرفتگی عضلات ماهیچه، تشنج، و ریتم‌های نامنظم قلب می‌تواند با پیشروی کمبودآن ایجادشود.
اگر این علائم را داشته باشید، باید یک ارائه کننده خدمات بهداشتی را ببینید که می‌تواند برای تعیین اینکه آیا نقص منیزیم یک مشکل است یا دلایل دیگری وجود دارد، تست‌های خون رابرایتان انجام دهد.

مکمل های منیزیم
مکمل‌های منیزیم ممکن است برای افرادی مفید باشد که داروهایی را مصرف می‌کنند که ممکن است موجب از بین رفتن منیزیم شوند و یا جذب را کاهش دهند مانند دیورتیک ها و آنتی‌بیوتیک‌ها.
افراد مسن، الکلی، افرادی که در کنترل دیابت مشکل دارند و افرادی که از اختلالات روده ملتهب رنج می‌برند ممکن است از مصرف مکمل‌ها بهره‌مند شوند.

مصرف زیاد منیزیم
مصرف منیزیم بیش از حد از غذاهایی که می‌خورید بسیار بعید است، اما گرفتن مقادیر زیادی از مکمل‌های غذایی منیزیم می‌تواند باعث اسهال و گرفتگی عضلات شکم شود.
گرفتن بیش از حد منیزیم برای دوره‌های طولانی‌تر زمان ممکن است منجر به تغییراتی در وضعیت روحی، تهوع، از دست دادن اشتها، اسهال، ضعف، فشار خون پایین، دشواری تنفس و ضربان قلب نامنظم شود.
مکمل‌های منیزیم را در دوزهای بزرگ، بیش از ۳۵۰ میلی‌گرم، بدون صحبت با ارایه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مصرف نکنید.

رگ های واریسی
احتمالا به خوبی با رگ های گشاد شده بد منظر در پا آشنا هستید، اما ممکن است هنگام بارداری در ناحیه واژینال نیز دچار گشاد شدگی سیاهرگ شوید که در اثر جمع شدن خون در انتهای دست و پاها باعث احساس مور مور در لگن می شود که مانند احساس تیر کشیدن واژن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته