کاشت هسته سیب برای سبزه عید نوروز با آموزش مرحله به مرحله


همانطور که می دانید کشت و پرورش هسته سیب از تجربیات جذاب باغبانان محسوب می شود که در کشور ما نیز به دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی پرورش این میوه امکان پذیر خواهد بود و به همین خاطر در میان مردم از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. آشنایی با نحوه کاشت هسته سیب برای هفت سین همانطور که می دانید میوه سیب از دسته میوه جات های بومی کشور ما محسوب می شود و...

همانطور که می دانید کشت و پرورش هسته سیب از تجربیات جذاب باغبانان محسوب می شود که در کشور ما نیز به دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی پرورش این میوه امکان پذیر خواهد بود و به همین خاطر در میان مردم از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

آشنایی با نحوه کاشت هسته سیب برای هفت سین

همانطور که می دانید میوه سیب از دسته میوه جات های بومی کشور ما محسوب می شود و شما می توانید به راحتی با فراهم کردن امکانات مورد نیاز گیاه به کاشت هسته سیب برای سبزه عید بپردازید و از زیبایی های آن و برداشت میوه هایش نهایت لذت را ببرید. توجه داشته باشید که برای کاشت این سبزه لازم است بذرهای آن را از فروشگاه های وسایل باغبانی تهیه نمایید زیرا شما می توانید با استفاده از دانه های موجود در داخل سیب اقدام به کشت کنید هر چند که ممکن است پرورش درخت سیب از طریق دانه چندین سال طول بکشد و میوه آن مشابه میوه ای قبلا آن را خریده اید نباشد. از جمله محبوب ترین هسته ها برای کاشت سبزه عید می توان به کاشت سبزه پرتقال، کاشت سبزه ذرت و سبزه عید با خاکشیر اشاره کرد.

کاشت هسته سیب برای سبزه عید نوروز با آموزش مرحله به مرحله

مراحل کشت هسته سیب برای سبزه عید:

توجه داشته باشید که شما می توانید برای سبزه عید از هسته سیب استفاده نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان دستورالعمل انجام این روش پرداخته ایم:

برای انجام این روش بایستی در ابتدا یک عدد سیب را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و تمامی هسته های موجود داخل آن را خارج نمایید. توصیه می شود که از هسته های چند سیب مختلف استفاده نمایید زیرا از میان تمامی دانه ها تنها ۳۰ درصد آن ها جوانه خواهند زد. پس از جمع آوری هسته های سیب بایستی آن را داخل یک دستمال مرطوب نخی قرار دهید و سپس درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید و لازم است که از بدون هوا بودن پلاستیک اطمینان حاصل نمایید. پس از قرار دادن هسته داخل پلاستیک آن ها را به مدت یک ماه داخل یکی از طبقات پایینی یخچال قرار دهید و هر چند روز یک مرتبه به آن سر بزنید. توجه داشته باشید که دستمال پیچیده شده دور هسته ها اگر رطوبت خود را از دست داده بایستی آن را مجدد مرطوب نمایید و بدین ترتیب هسته ها شروع به جوانه زدن خواهند کرد. پس از مشاهده جوانه ها می توانید آن را از داخل یخچال خارج نمایید و درون ظرف سبزه عید خود قرار دهید و ظرف را در محیطی گرم و نور کافی قرار دهید. پس از اتمام ایام عید می توانید با کاشت هسته سیب درون یک گلدان و یا در فضای آزاد صاحب یک نهال جوان سیب و پس از گذشت چند سال صاحب یک درخت سیب شوید. کاشت هسته سیب برای سبزه عید نوروز با آموزش مرحله به مرحله مراحل کاشت هسته سیب در گلدان:

همانطور که می دانید با کاشت هسته سیب در گلدان می توانید یک گلدان زیبا و سرسبز در خانه خود داشته باشید که به همین منظور در ادامه به بیان نحوه کاشت هسته ها پرداخته ایم:

در این روش بایستی هسته های جدا شده از سیب را به مدت چند ساعت داخل آب بخیسانید به طوری که هیچ گوشتی بر روی دانه ها باقی نماند. توجه داشته باشید که در روند خیساندن دانه ها هسته هایی را که بر روی سطح آب شناور باقی مانده اند را بایستی دور بریزید زیرا دانه های شناور دارای قدرت جوانه زنی بسیار کمی می باشند. اکنون دانه ها را داخل یک سینی و روی یک دستمال کاغذی یا پارچه نخی پهن نمایید و اجازه دهید تا سه هفته در همین وضعیت باقی بماند تا هر دو سطح دانه کاملا خشک شوند. پس از اینکه از خشک شدن هسته ها اطمینان کسب کردید هسته را بایستی با مقداری پیت ماس مخلوط نمایید و داخل یک کیسه قرار دهید و از آنجایی که هسته ها نیاز به یک دوره سرما دارند آن ها را برای مدتی داخل محیط سردی قرار بدهید. پس از مذتی هسته ها و خلوط پیت ماس را بایستی از یکدیگر جدا نمایید و اقدام به کاشت آن ها داخل گلدان نمایید. توجه داشته باشید که بایستی هر دو تا سه عدد سیب را داخل گلدان متوسطی حاوی خاکی حاصلخیز و دارای زهکشی مناسب در عمق دو سانتی متری بکارید و در نهایت آن را در محیطی با نور کافی قرار دهید. از یاد نبرید که تا زمان جوانه زنی کامل هسته ها بایستی سطح گلدان دارای رطوبت باشد و در طول این مدت می توانید سطح گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه ای برای جوانه زنی بذرها فراهم گردد. پس از اینکه اولین جوانه را مشاهده کردید بایستی پلاستیک را از روی سطح گلدان بردارید و گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید. بهتر است بدانید که مکان مناسب برای قرار دادن گلدان سیب در منزل بالکن ها و یا پنجره های نورگیر جنوبی می باشند. کاشت هسته سیب برای سبزه عید نوروز با آموزش مرحله به مرحله کشت هسته سیب در فضای آزاد: بهتر است بدانید که برای کاشت هسته سیب در باغ یا باغچه بایستی زمانی که جوانه های آن کمی بزرگ شده اند و به طور کلی در اندازه یک نهال جوان شده اند بایستی آن را به فضای باز منتقل نمایید و در خاک بکارید. برای کاشت این جوانه بایستی گودالی به عمق طول گلدان و دو برابر عرض گلدان حفر کنید و نهال ها را داخل آن قرار دهید اطراف نهال ها را با ترکیبی از خاک و کود پر کنید. لازم است بدانید که بایستی نهال ها را در وسط حفره قرار دهید و ریشه های آن را پخش نمایید تا به طور مناسب داخل حفره قرار بگیرند و در آخر خاک را بر روی آن ها بریزید. در هنگام انتقال نهال ها به داخل گودال مراقب باشید که به ریشه ها آسیبی وارد نکنید و پس از کاشت نیز بایستی نهال ها را به صورت کامل آبیاری نمایید و اصول مراقبت و نگهداری از گیاه را به درستی انجام دهید.

کاشت هسته سیب برای سبزه عید نوروز با آموزش مرحله به مرحله

شرایط لازم برای نگهداری کاشت هسته سیب:

همانطور که می دانید برای کاشت هسته سیب نیاز است اصول و شرایطی را فراهم کنید تا هسته ها بتوانند روند جوانه زنی را به طور کامل انجام دهند و به همین منظور در ادامه به بیان شرایط لازم برای پرورش و کشت نهال سیب پرداخته ایم:

خاک:

بهتر است بدانید که دانه های سیب در هر نوع خاکی رشد خواهند کرد ولی بهترین نوع خاک برای کاشت این درخت در گلدان یا باغچه خاک لومی همراه با مقداری مواد آلی می باشد.

کاشت هسته سیب برای سبزه عید نوروز با آموزش مرحله به مرحله

دما:

توجه داشته باشید که دانه های سیب از لحاظ دمایی طیف وسیعی از دماهای مختلف را می توانند تحمل کنند و حتی در دمای زیر صفر درجه تا ۳۸ درجه سانتی گراد نیز می تواند رشد نماید.

آبیاری:

بایستی بدانید که نهال های سیب برای طی کردن روند رشد بهتر و سریع تر نیاز به آبیاری منظم و دقیقی دارد که نبایستی از آن غفلت نمایید.

کاشت هسته سیب برای سبزه عید نوروز با آموزش مرحله به مرحله

نور:

بهتر است بدانید که نهال های سیب برای رشد بهتر و تولید میوه های بیشتر نیاز به دریافت حداقل ۶ ساعت نور مستقیم خورشید دارند.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403