زمستان 2 نیم شد تا رخسار سنندج سپید شود


زمستان 2 نیم شد تا رخسار سنندج سپید شود

سنندج - ایرنا - حدود 42 روز از فصل 90 روزه زمستان سپری شد تا با بارش برف، رخسار شهرهای استان کردستان بویژه سنندج با بارش این نعمت الهی سپید شود و موجی از شادی و نشاط مردمان این دیار را فرا گیرد.

سال زراعی جاری زمستان در حالی به نیمه خود رسیده که شهر سنندج در ۴۲ روز سپری شده از فصل زمستان ماندگاری برف در خیابان‌هایش را به خود ندیده بود تا در نهایت با بارش چند ساعته این نعمت الهی در بامداد شنبه، ساکنان سنندج نیز برای اولین با در سال جاری هنگام بیدار شدن چهره شهر خود را زمستانی دیدند.

در تقویم شفاهی کردستان فصل زمستان به ۲ چله بزرگ و کوچک تقسیم شده که مدت زمان چله بزرگ از روز اول زمستان برای مدت ۴۰ روز است که با پایان آن چله کوچک بر آسمان و اب و هوای این منطقه حکمران می‌شود، مردم کردستان بر این عقیده هستند چله کوچک با اینکه نصف عمر چله بزرگ را دارد اما همواره بیشتر از افسانه بزرگ خود، هوای سرد، برف و یخبندان را با خودش به ارمغان می‌آورد.

حال چله کوچک در دومین روز خود نه تنها باعث بارش‌های ۱۰ تا ۸۰ سانتی متری در نقاط مختلف استان کرستان شد بلکه چهره و سیمای شهر سنندج را با سپیدی رهاورد خود سفید کرد.

معاون توسعه و پشتیبانی هواشناسی کردستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از اواخر شب گذشته با ورود سامانه فعال و سرد بارشی به نیمه غربی کشور، کردستان نیز تحت تاثیر این سامانه قرار گرفت که در نتیجه آن تمام شهرستان‌های استان سفید پوش شد.

علی پناهی پیش از این بارش‌های برف در شهرستان سنندج اتفاق افتاده بود اما به علت کم بودن در کمترین زمان ذوب شده و چهره زمستانی به آن نداده بود، گفت: ایستگاه هواشناسی این شهر بارش پنج سانتی‌متری برف را گزارش کرده اما در داخل شهر ارتفاع برف تا ۱۰ سانتی متر نیز می‌رسد.

وی اضافه کرد: بیشترین بارش ثبت شده در این مدت مربوط به شهرستان مریوان با ۲۵ سانتی‌متر برف و ۲۴ میلی‌متر آب حاصل از آن بوده که پس از سردشت آذربایجان غربی در رتبه دوم کشور در ۲۴ ساعت گذشته قرار دارد.

معاون توسعه و پشتیبانی هواشناسی کردستان یادآور شد: بانه با ۲۲ سانتی‌متر، سقز با ۱۷ سانتی‌متر، سراب شهرک دهگلان و موچش کامیاران هر کدام با ۱۴ سانتی‌متر، قروه و بیجار هر کدام با ۱۲ سانتی متر در رتبه های بعدی ارتفاع برف قرار دارند.

پناهی گفت: بیشترین آب حاصل از بارش در استان بعد از مریوان در بانه ۲۱ میلی‌متر، سقز ۱۹ میلی‌متر، سنندج ۱۳ میلی‌متر، سلین سروآباد ۱۵ میلی‌متر گزارش شده البته تا عصر امروز بارش‌های پراکنده در اکثر نقاط استان وجود دارد اما پس از آن احتمال بارش‌های موثر بیشتر در غرب استان از جمله بانه و مریوان خواهد بود.

وی یادآور شد: صبح فردا سامانه بارشی فعلی از آسمان کردستان خارج می شود و بدنبال آن با استقرار یک توده هوای سرد احتمال می رود در مجموع طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه دمای استان هشت درجه کاهش داشته باشد.

با ورود سامانه بارشی به آسمان کردستان کمترین میزان برف در کامیاران پنج سانتی متر بود و بیشترین آن طبق اعلام هواشناسی در مریوان با ۲۵ سانتی‌متر روی داده اما گفته‌های معاون راهداری، اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان حکایت از بارش های ۸۰ سانتی متری در گردنه ژالانه دارد.

رامبد نوذری یادآور شد: همچنین این بارش ها در استان موجب بسته شدن راه ارتباطی ۷۹۵ روستا شد که بیشترین آن در شهرستان بانه با ۲۰۰ آبادی، مریوان با ۱۵۰ روستا، سنندج با ۱۰۰ روستا است.

وی اضافه کرد: این بارش‌ها در دیواندره راه ۸۰ روستا، هگلان راه ۷۰ آبادی، در سروآباد راه ۵۰ روستا، در سقز راه ۳۰ روستا، در کامیاران راه ۲۰ روستا و در قروه راه ۱۵ روستا را هم مسدود کرده است.

کاهش بارندگی‌های این استان در سه ماهه نخست سال زراعی (اول مهر تا پایان آذر) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۵۰.۳ درصد رسید.

حجم بارش‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تا پایان آذر حدود ۱۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به آمار ۲۹۵ میلی‌متر سال قبل به نصف کاهش یافته است.

همچنین این آمار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت که ۱۶۹ میلی‌متر بود نیز از ۱۳ درصد کاهش دارد.

پیش بینی در تمام بازه زمانی شامل ۱۰ آذر تا ۱۰ دی، ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن و ۱۲ بهمن تا ۹ اسفند، افزایش دما نسبت به نرمال است ضمن اینکه میزان بارندگی در کردستان از ابتدای مهر تا ۲۹ آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل با ۴۱ درصد کاهش از ۱۰۱ میلی‌متر به ۶۱ میلی‌متر رسید.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی