« چادر خاکی »؛ زندگی و شهادت حضرت فاطمه(س) به روایت کانون شهدای کوی ملت


« چادر خاکی »؛ زندگی و شهادت حضرت فاطمه(س) به روایت کانون شهدای کوی ملت

« چادر خاکی » عنوان نمایشی آیینی مذهبی است که به همت کانون فرهنگی هنری شهدای کوی ملت به مناسبت ایام فاطمیه و با هدف تبیین زندگی و سیره حضرت فاطمه(س) در مسجد صاحب الزمان(عج) بندرعباس به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، هنر نمایش بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم اخلاقی است و نمایش آیینی به عنوان یک شیوه ارتباطی خاص، در ابعاد گوناگون زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و به عنوان بخشی از فرهنگ هر ملت جایگاه ویژه ای را داراست.

تئاتر و هنر نمایشی، دست‌مایه‌ای برای بیان بهتر مفاهیم با زبانی اثرگذار در میان انسان‌ها است و هنرمند می تواند با زبان لطیف و ظریف خود و اجرای یک اثر، تأثیر زیادی در ارتقای فرهنگی جامعه و مقابله با هجمه‌های دشمن داشته باشد.

کانون فرهنگی هنری شهدای کوی ملت با پی بردن به جایگاه و نقش تئاتر و هنر نمایشی در انتقال مفاهیم، با همکاری کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمان(عج) کوی آیت الله غفاری بندرعباس، نمایش « چادر خاکی » را تولید و در مساجد صاحب الزمان(عج) کوی آیت الله غفاری و کوی ملت(محله دوهزار) اجرا کرد.

عزاداران فاطمی شهر بندرعباس به ویژه ساکنان کوی آیت الله غفاری و کوی ملت به ترتیب در شب و شام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور در مساجد صاحب الزمان(عج) این دو محله، نمایش آیینی مذهبی « چادر خاکی » را به تماشا نشستند و در سوگ بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) اشک ماتم ریختند.

« چادر خاکی »؛ زندگی و شهادت حضرت فاطمه(س) به روایت کانون شهدای کوی ملت

« لیلا فینی قشمی»، مدیرمسئول فرهنگی هنری شهدای کوی ملت در حاشیه اجرای این نمایش به خبرنگار شبستان گفت: کانون فرهنگی هنری شهدای کوی ملت همه ساله در دهه فاطمیه برنامه های متنوع و اثرگذاری را اجرا می کند.

وی از سیاه پوش کردن مسجد صاحب الزمان(عج)، برافراشتن پرچم بر سر درب مسجد، کانون و مغازه ها و منازل اطراف مسجد، برپایی موکب و پذیرایی از سوگواران فاطمی، عزاداری سنتی به عنوان یخش دیگری از فعالیت های کانون شهدای کوی ملت ویژه فاطمیه نام برد.

مدیرمسئول فرهنگی هنری شهدای کوی ملت با بیان اینکه امسال گروه 30 نفره نوجونان عضو کانون ویژه سنج و دمام زنی در قالب هیئت قاسم بن الحسن(ع) شکل گرفت، عنوان کرد: اعضای کانون هر شب اهالی کوی ملت را جهت شرکت در مراسم ویژه فاطمیه دعوت می کنند.

وی از حرکت دسته عزاداری مسجد صاحب الزمان(ع) به عنوان یکی دیگر از برنامه های کانون فرهنگی و هنری شهدای کوی ملت یاد کرد.

« چادر خاکی »؛ زندگی و شهادت حضرت فاطمه(س) به روایت کانون شهدای کوی ملت

« همایون صفت زاده »، یکی از اعضای کانون فرهنگی هنری شهدای کوی ملت نیز گفت: اجرای نمایش « چادر خاکی » شاخص ترین برنامه کانون ویژه شام شهادت حضرت فاطمه(س) است.

وی افزود: این اثر هنری با همکاری گروه هنری مسجد صاحب الزمان کوی آیت الله غفاری و همکاری مسجد صاحب الزمان کوی ملت در شام شهادت حضرت زهرا(س) به روی صحنه رفت.

عضو کانون فرهنگی هنری شهدای کوی ملت عنوان کرد: نمایش « چادر خاکی » به کارگردانی آقای فهیم اخلاقی تولید و اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه 30 نفر از هنرمندان عضو کانون های فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) کوی آیت الله غفاری و شهدای کوی ملت در این نمایش به ایفای نقش پرداختند، افزود: این نمایش شب شهادت حضرت فاطمه(س) در مسجد صاحب الزمان کوی آیت الله غفاری و شام شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد صاحب الزمان کوی ملت اجرا شد.

« چادر خاکی »؛ زندگی و شهادت حضرت فاطمه(س) به روایت کانون شهدای کوی ملت

حجت الاسلام « احمد پهلوانی »، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد هرمزگان نیز به خبرنگار شبستان گفت: نمایش « چادر خاکی » سعی دارد با بهره گیری از زبان هنر و استفاده کاربردی از ابزار هنری، گوشه هایی از زندگی، سیره و شخصیت حضرت فاطمه(س) را روایت کند.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین شیوه های تبلیغ دین و تبیین حقایق تاریخی بهره گیری از هنرهای نمایشی است، ترویج اندیشه و هنر دینی، گسترش فرهنگ و ارزش های اسلامی و انقلابی، تبیین ابعاد شخصیتی و مصائب حضرت زهرا(س)، نشر و انتقال فرهنگ فاطمی به عموم مردم به ویژه جوانان را ازجمله اهداف اجرای این نمایش آیینی مذهبی ذکر کرد.

« چادر خاکی »؛ زندگی و شهادت حضرت فاطمه(س) به روایت کانون شهدای کوی ملت

زبان هنر یکی از بهترین راهکارهای مورد نظر در راستای توسعه فرهنگ اسلامی ایران است و می تواند در پویایی مساجد نیز موثر واقع شود.

احیای تئاتر و هنر نمایش در مساجد به منظور تربیت هنرمند مسجدی و انتقال آموزه های دینی به مخاطبان یکی از رسالت های کلیدی و مهم کانون های فرهنگی هنری مساجد است که امروز پس از گذشت ربع قرن از شکل گیری کانون ها شاهد راه اندازی و ساماندهی گروه های نمایشی در اکثر این مراکز تاثیر گذار هستیم.

پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ