مخزن فایبرگلاس و مزایای استفاده از آن


مخزن فایبرگلاس یکی از بهترین و مقاوم ترین مخازن جهت ذخیره سیالات اعم از آب شرب ، آب آتش نشانی ، آب دریا ، مواد شیمیایی و اسیدها می باشد. این مخزن ها از نظر مقاومت در برابر هوای سرد و گرم بهترین مقاومت را دارد.

از مهمترین ویژگی آنها میتوان به حجم آن اشاره کرد چرا که این مخازن بدون محدودیت حجمی و با هر ابعاد و اندازه ای به صورت مکعبی تا ارتفاع 3 متر بدون سازه نگهبان تولید می شود. از دیگر مزیت های این نوع مخزن تهیه و تولید مخزن مورد نظر در کارخانه و مونتاژ در محل می باشد که در بعضی از مکان هایی که دسترسی به آن مشکل و محدودیت فضا برای انتقال مخزن را دارند میتوان به صورت مونتاژ در محل نصب کرد.

مخزن فایبرگلاس جهت ذخیره آب آشامیدنی بهترین گزینه برای حجم بالا می باشد. این نوع مخزن ضد جلبک و دارای تمامی تاییدیه ها وزارت بهداشت و درمان و سیب سلامت می باشد. این مخزنها در هر ابعاد و هر سایزی، با هر طول یا عرض و ارتفاعی و در هر نقطه ای قابل تولید و مونتاژ است . این محصول از حجم 3 مترمکعب تا 3000 مترمکعب، با پنلهای اس ام سی با ضخامت بدنه فایبرگلاس 7 میلیمترتا 2 سانتی متر بصورت مدولار قابل تولید هستند .

مخزن فایبرگلاس و مزایای استفاده از آن

مزایای مخزن فایبرگلاس

مخازن نگهداری سیالات امروزه تنوع گسترده ای را در صنایع مختلف دارا می باشند. در مورد جنس ساخت مخازن نیز چندین گزینه وجود دارد. بتن یک ماده بسیار پرکاربرد است که برای سالیان زیاد برای ساخت مخازن ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گیرد ، اما معایب زیادی دارد. میتوان گفت بزرگترین آنها وزن زیاد بتن است. با توجه به سنگین بودن زیاد بتن حمل و نقل آن نیز بسیار دشوار است و در نهایت هزینه های نصب نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل مخازن بتنی بهتر است به جای اینکه در کارخانه طراحی و ساخته شوند، در محل پروژه ساخته شوند. مخازن بتنی همچنین در بلند مدت دچار ترک خوردگی خواهند شد که این مشکل سازه را به خطر می اندازد.

جنس استیل نیز یک استاندارد قدیمی در ساخت مخازن ذخیره سازی است و مانند بتن دارای مشکلات و محدودیت های خاصی دارند. در مخازن استیل نیز خوردگی و زنگ زدگی مشکلی بسیار جدی است. به ویژه برای مخازن زیرزمینی که نیاز به روکش در این مخازن ، به افزایش هزینه های نهایی می انجامد و نگرانی هایی در مورد نگهداری طولانی مدت ایجاد می کند. استیل نیز مانند بتن ، بسیار سنگین است و وزن بالای آن عاملی است که باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهد شد.

در این میان مخازن فایبرگلاس با توجه به مزایای قابل توجه آن نظرات زسادی را به خود جلب کرده اند. مزایای استفاده از این نوع منبع ذخیره سیالات در زیر آمده است.

به صورت کلی مخازن فایبرگلاس دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی می باشند. از این رو رقیب سرسختی برای مخازن استیل در درجه حرارت های کارکردی زیر 80 درجه سانتیگراد در بسیاری از کاربری های عمومی می باشند.قابلیت کاربرد در محیط های سختقابلیت تحمل درجه حرارت های بالای 50 درجه سانتیگراد امکان باز کردن مخازن و انتقال به محل دیگر و نصب مجدد به راحتی و افزایش حجمدوام و مقاومت بالای شیمیایی و فیزیکی ( عدم خوردگی بدنه و اتصالات پیچ و مهره ها و .. )بهترین گزینه برای مناطق صعب العبور که مخازن فلزی و بتنی در این مورد مشکلات زیادی دارندامکان اجرا در تمامی فصول سال و نقاط جغرافیاییدارای مجوز بهداشت از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت جهت نگهداری آب آشامیدنیزیبایی ظاهری این مخازن جهت انطباق بیشتر با محیط نصبطول عمر زیاد پنل هاقابلیت عدم عبور نور که به نوبه خود مانع رشد خزه جلبک و قارچ میگردد .تعمیر آسان و وزن سبکسهولت و سرعت بالای نصب

مخزن فایبرگلاس و مزایای استفاده از آن

مخزن آب فایبرگلاس (SMC)

مخزن فایبرگلاس با پانل SMC نوع جدیدی از مخزن است که از پانل های SMC با کیفیت بالا ساخته شده است. Sheet molding compound (SMC) نوعی پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس است که ترکیبی از رزین پلی استر اشباع نشده با مواد تقویت کننده آغشته ، مواد پر کننده و فیبر شیشه است.

مخزن های تولید شده به روش SMC دارای بیشترین چالش در دوره بهره برداری می باشند. مخازن فایبرگلاس SMC دچار رشد ترک از نقاط قرارگیری پیچ و مهره گردیده و دچار لیکیج در طول زمان می شوند.

این مخازن که به صورت پنلی میباشند، درصورتیکه در یکی از پنل های کف دچار مشکل شوند، نیاز به باز کردن کلیه پنل ها در اطراف مخزن می باشند تا رفع عیب گردند.

اما این مخزن های پنلی مزیت های بسیاری هم دارد. از جمله مزایای مخازن SMC مدت بسیار کوتاه اجرا و نصب آنها می باشد.

از مزایای دیگر مخزن آب فایبرگلاس SMC غیر سمی بودن، دوام بالا، وزن سبک، مقاوم در برابر خوردگی و ظاهر خوب قابل ذکر است. در همین حال ، حفظ و ماندگاری آن مناسبتر و آسانتر است.

این مخازن در انبارهای آب در ساختمانهای مسکونی ، مدارس هتل ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. مخزن فایبرگلاس SMC علاوه بر مصارف خانگی در تمامی مصارفی که نیاز به نگهداری آب با کیفیت همچون صنایع داروسازی و .. داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت مخازن فایبرگلاس

اولین فاکتور در تعیین قیمت مخزن فایبرگلاس بستگی به حجم آن دارد. یعنی هر چه حجم مخزن بیشتر و بزرگتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. اما هنگامی که به طور تخصصی قیمت این محصول بخواهد بررسی و تعیین شود به فاکتور های فنی دیگری نیز برخورد خواهیم کرد. این عوامل در لیست زیر آورده شده است.

ابعاد و میزان ظرفیتدفنی یا غیر دفنی بودناستاندارد ساختیکپارچه بودن یا پنلی بودنSMC یا GRP بودن مخزن

مواردی که در بالا آورده شد همگی در تعیین قیمت نهایی محصول میتوانند اثر گذار باشند.

اما برخی از این عوامل به شرایط محیطی پروژه و شرایط محل قرار گیری آن نیز بستگی دارند. در این شرایط تولید کننده و یا کارفرما در تعیین نوع آن ممکن است محدودیتهایی داشته باشند. برای مثال هنگامی که حجم نگهداری مخزن بالا باشد طبعا نیاز خواهد بود که مخزن بصورت پانلی ساخته شود و بعدا در محل پروژه مونتاژ گردد و عکس آن ممکن نخواهد بود. دلیل آن نیز کاملا مشخص است. حمل مخازن بزرگ کار ساده ای نیست و بسیار هزینه بر و گاهی اوقات ناممکن خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه