حفظ قرآن به 4 زبان زنده در دنیای کودکی ثنا


حفظ قرآن به 4 زبان زنده در دنیای کودکی ثنا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ثنا نظری، کودک 4 ساله‌ای است که حفظ قرآن را به تقلید از خواهر بزرگترش از 3 سالگی آغاز کرده و در حال حاضر قادر به خواندن بسیاری از سوره‌ها به چهار زبان فارسی، عربی، ترکی استانبولی و انگلیسی است.

حفظ قرآن به 4 زبان زنده در دنیای کودکی ثناثنا دختر 4 ساله‌ای که شاید هنوز آن‌قدر بزرگ نشده تا کلمات به درستی روی لب‌های کوچک او چفت ‌شوند و از دهانش بیرون آیند تا صدای نازک و ظریفش را واضح بشنویم و همچنان بسیاری از کلمات و جملات را با لحن کودکانه‌ای ادا می‌کند که به سختی می‌توان متوجه مفهوم آن شد از طرفی نیز آن‌قدر برای صحبت کردن سرخ و سفید می‌شود که هیچ‌کس باور نمی‌کند این کودک می‌تواند به چهار زبان زنده دنیا قرآن بخواند.

حدیث، خواهر 12 ساله ثنا هم دست کمی از او ندارد و حافظ کل قرآن ، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است که به 34 روش می‌تواند قرآن بخواند و علاوه بر آن در رده علمی نیز خوش درخشیده و علاوه بر لیسانس تبلیغات، سال گذشته به عنوان کوچک‌ترین شرکت‌کننده کنکور کارشناسی ارشد در آزمون شرکت کرده و اکنون در حال تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث است.

گفت‌وگوی ایکنا قم، با ثنا و خدیجه اسدی، مادر او را در زیر بخوانید:

ایکنا ـ علاقه به خواندن قرآن در ثنا از کجا منشأ می‌گیرد و از چه زمانی آغاز شد؟

ثنا یک خواهر بزرگتر به اسم حدیث دارد که 12 ساله و حافظ کل قرآن است و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث است و لیسانس تبلیغات را نیز دارد. زمانی که ثنا به دنیا آمد، حدیث برای حفظ قرآن کریم در سه ماه تعطیلات تابستان، روزانه 10 جزء و در فصل آغاز مدارس روزانه 4 جزء از قرآن را در منزل با صدای بلند تکرار و تمرین می‌کرد و ثنا هم این قرائت را از خواهرش می‌شنید.

از 3 سالگی یعنی در واقع از همان زمانی که زبان باز کرد، شروع به خواندن قرآن کرد و از حفظ می‌خواند، اما آیات قرآن را بهم پیوسته نمی‌خواند. برای مثال ناگهان از یک آیه یکی از سوره‌های قرآن شروع به خواندن می‌کرد و حدیث که حافظ کل قرآن بود متوجه می‌شد که کدام سوره و جزء قرآن است.

ایکنا ـ حفظ قرآن را با کدام سوره از قرآن و با چه روشی آغاز کرد؟

سال گذشته به مناسبت روز مادر، حدیث برای تلاوت قرآن کریم به یکی از محافل قرآنی دعوت شده بود، زمانی که حدیث در صدر مجلس در حال تلاوت قرآن بود، ثنا با ذوق و علاقه خاصی به او نگاه می‌کرد و آن روز وقتی از جلسه برگشتیم ثنا به من گفت باید حافظ قرآن شوم.

الرحمن اولین سوره‌ای بود که ثنا آن را حفظ کرد و پس از آن حفظ ده جزء آخر قرآن را با او تکرار و تمرین کردیم و در حال حاضر از ابتدای قرآن شروع به حفظ کرده‌ است و روزانه 10 جزء همراه با استاد پرهیزگار هم‌خوانی می‌کند و هر 3 روز یک بار قرآن را ختم می‌کند و تمام این آموزش و یادگیری با کمک قلم قرآنی انجام می‌شود. در حال حاضر ثنا برخی از سوره‌های قرآن را به 4 زبان زنده دنیا از حفظ یاد گرفته و در حال آموزش و یادگیری تمام قرآن کریم است.

ایکنا ـ با توجه به سن کم ثنا، آیا تکرار و تمرین فشرده برای او دشوار نیست؟

از آن‌جایی که سن کمتری نسبت به حدیث دارد برای تکرار و تثیبت آیات قرآن نسبت به او سخت‌گیری نمی‌کنم و روزانه فقط از صفحاتی که حفظ کرده است یک آیه می‌پرسم تا بتواند از حفظ بگوید و با این کار علاوه بر اینکه فشار زیادی به او وارد نمی‌شود، بعد از مدتی نیز دل‌زده و خسته نیست و بیشترین وقت او صرف هم‌خوانی با استاد پرهیزگار می‌شود، اما حدیث سن بیشتری دارد و روزانه برای تکرار و تثبیت آیات قرآنی تمام صفحات قرآن را برای من می‌خواند.

ایکنا ـ استعداد فرزندتان برای خواندن قرآن به چند زبان زنده دنیا را چگونه شناختید؟

زمانی که با قلم قرآنی آیات قرآن را برای او تکرار می‌کردم، متوجه شدم که با وجود اینکه سواد نوشتن ندارد، اما در یادگیری قرآن استعداد بسیار زیادی دارد و از آن‌جایی که حدیث نیز قرآن را به انگلیسی حفظ کرده‌ است، در این زمینه آمادگی آموزش و یادگیری به ثنا را داشتم و به کمک قلم قرآنی، آموزش قرآن به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی استانبولی را برای ثنا آغاز کردم که این اتفاق در سال جاری انجام شده است.

ثنا علاوه بر حفظ قرآن کریم، دعای اول و دعای 18 صحیفه سجادیه را نیز حفظ کرده‌ است. حدیث نیز علاوه بر قرآن کریم، حافظ کل نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است.

ایکنا ـ حدیث و ثنا در زندگی شما و همسرتان چه تحولاتی ایجاد کردند؟

من و همسرم تا سوم راهنمایی درس خواندیم و هیچ‌ یک از اعضای خانواده ما در زمینه قرآنی فعالیت چندانی نداشتند و به دلیل اینکه در ابتدا در روستای دره بید فریدمن در استان اصفهان که هیچ کلاس قرآنی در آن‌جا نبود زندگی می‌کردیم با محافل قرآنی بیگانه بودیم، اما اکنون علاقه و ذوق حدیث و ثنا نسبت به قرآن کریم فضای منزل ما را نورانی کرده است و اکنون برای تحصیل حدیث در اصفهان سکونت داریم.

ایکنا ـ آموزش و یادگیری تمام وقت قرآن به ثنا آیا او را از دنیای کودکانه‌اش جدا نکرده‌ است؟

نه به هیچ‌وجه این‌گونه نیست؛ ثنا هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود پس از روشن کردن قلم قرآنی با صدای استاد پرهیزگار، تمام اسباب‌بازی‌های خود را می‌چیند و با آنان بازی کند و همزمان نقاشی هم می‌کشد. خانواده‌ها بدانند حفظ قرآن به هیچ عنوان کار سخت و دشواری نیست که اگر سخت بود یک کودک 4 ساله نمی‌توانست این کار را انجام دهد. خانواده‌ها باید کودکان خود را عاشق قرآن کنند و بعد متوجه می‌شوند که کودک با میل و رغبت ذاتی به سمت حفظ قرآن کریم قدم می‌گذارد.

ایکنا ـ ثنا پدر و مادر از تو می‌خواهند قرآن حفظ کنی؟

نه، خودم دوست دارم.

ایکنا ـ چرا قرآن را دوست داری؟

قرآن را دوست دارم چون خوشمزه و شیرین است.

ایکنا ـ می‌خواهیم بدانیم ثنا هر شب پیش از خوابیدن چه آرزویی می‌کند؟

خدا من را حافظ کل قرآن کرده است، اما آرزو می‌کنم حافظ کل نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شوم.

مصاحبه با ثنا، این کودک شیرین زبان 4 ساله را با قرائت سوره ناس به زبان عربی و انگلیسی خاتمه می‌دهیم. قرائتی که می‌توانید فیلم آن را در زیر مشاهده کنید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول