آوارگی قوچ و بز وحشی در جاده‌های فارس تکذیب شد


آوارگی قوچ و بز وحشی در جاده‌های فارس تکذیب شد

شیراز - ایرنا- روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس ویدئویی که نشان می‌دهد برخی از گونه‌های میش ، بز و قوچ وحشی آواره جاده‌های فارس شده‌اند را فاقد اصالت دانست و آن را تکذیب کرد ، این ویدئو طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شود و آن را به جاده‌های فیروز آباد نسبت داده‌اند.

گفته شده این حیوانات به علت سرمای شدید و برف و بوران به مناطق روستایی و جاده های شهرستان فیروز آباد نزدیک شده اند. در عین حال بارش سنگین برف در برخی از مناطق زیست محیطی شمال و شمال غرب استان فارس احتمال نزدیک شدن گونه‌های حیات وحش به مناطق مسکونی شهری و روستایی را افزایش داده است، اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس از مردم خواسته این موارد را به پاسگاه‌های محیط زیست اطلاع دهند.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در اطلاعیه‌ای یاد آور شد: با توجه به شرایط جوی و بارش برف و برودت هوا در اکثر نقاط استان فارس، امکان دارد که گونه های جانوری حیات وحش به مناطق مسکونی در اطراف روستاها و حتی بافت‌های شهری نزدیک شوند.

در این اطلاعیه از تمامی شهروندان و علاقمندان به محیط زیست، خواسته شده در صورت مشاهده این موارد ، ضمن اطلاع به ماموران محیط زیست با شماره تماس ۱۵۴۰ یا مراجعه به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط زیست، نهایت همکاری را برای جلوگیری از وارد آمدن هر گونه آسیب به این گونه های جانوری ارزشمند به عمل آورند.

روابط عمومی محیط زیست فارس تاکید کرد: بدیهی است ادارات حفاظت محیط زیست در سطح استان نیز همانند سال‌های گذشته، تمهیدات لازم را برای کمک رسانی و امداد به حیات وحش استان، انجام خواهند داد.

از مجموع ۱۹۷ گونه پستاندار متعلق به ۱۰ راسته جانوری شناسایی شده در ایران، ۷۲ گونه متعلق به ۸ راسته در مناطق مختلف استان فارس زندگی می‌کند.کل و بز، آهو، جبیر، گورخر، گوزن زرد، قوچ و میش، گرگ، کفتار، گراز، تشی، روباه و شغال، پلنگ و خرس از جمله گونه های یاد شده است.

تداوم سرما و یخبندان در ارتفاعات پارک ملی بمو شیراز نیز احتمال آنکه برخی از گونه‌های جانوری و حیات وحش این پارک را راهی مناطق روستایی و جاده‌های همجوار کند افزایش داده است ، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس از رانندگان همجوار ، روستاییان و رهگذرانی که در این مسیر ، آهوان و دیگر گونه های زیستی را می بینند خواست تا با شماره ۱۵۴۰ وجود این گونه‌های حیات وحش را اطلاع دهند.

حمید ظهرابی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در بازدید از پارک ملی بمو از تلاش شبانه روزی محیط بانان پارک ملی بمو برای حفاظت از گونه های حیات وحش با توجه به سردی هوا، بارش برف، یخ بستن بسیاری از آبگیرها و پوشیده شدن مراتع با برف تقدیر کرد.

ظهرابی گفت: در شرایط برف و یخبندان امکان دارد گونه‌های جانوری وحشی به دلیل سرما، عدم یافت منابع غذایی و حافظه ژنتیکی و رفتارهای غریزی اقدام به مهاجرت و خروج از پارک ملی و مناطق حفاظت شده نموده و به مناطق مسکونی در اطراف روستاها و حتی بافت شهری نزدیک و توسط شکارچیان غیر قانونی شکار شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...