بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما


بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

شاید زمان آن رسیده است که دنیای سرگرمی‌های «اتاق نشیمن» را با یک ابزار نه چندان گران‌قیمت متحول کنیم؛ و در این خصوص، چه چیزی بهتر از یک «تی‌‌وی باکس» کارآمد با سیستم‌عامل اندروید؟ در این مطلب به سراغ بررسی تخصصی TV Box اندرویدی TSCO TAB-100 خواهیم رفت.

شاید زمان آن رسیده است که دنیای سرگرمی‌های «اتاق نشیمن» را با یک ابزار نه چندان گران‌قیمت متحول کنیم؛ و در این خصوص، چه چیزی بهتر از یک «تی‌‌وی باکس» کارآمد با سیستم‌عامل اندروید؟ در این مطلب به سراغ بررسی تخصصی TV Box اندرویدی TSCO TAB-100 خواهیم رفت.

شاید زمان آن رسیده است که دنیای سرگرمی‌های «اتاق نشیمن» را با یک ابزار نه چندان گران‌قیمت متحول کنیم؛ و در این خصوص، چه چیزی بهتر از یک «تی‌‌وی باکس» کارآمد با سیستم‌عامل اندروید؟ در این مطلب به سراغ بررسی تخصصی TV Box اندرویدی TSCO TAB-100 خواهیم رفت.

مقدمه

مقدمه
یکی از نقاط مشترک در بین تمام مردم جهان، سرگرمی‌های اتاق نشیمن در منازل است. به دلیل پخش محتواهای غیرانتخابی از تلویزیون‌های سراسری، بسیاری از کاربران به دنبال دانلود فیلم و سریال می‌روند. از سوی دیگر، تلویزیون‌های هوشمند امروزی نیز ابزارهایی را برای سرگرمی بیشتر در اختیار ما قرار می‌دهند که البته به جرأت می‌توان گفت که بسیاری از آنها در کشور ما کاربرد خاصی نخواهند داشت. همچنین به دلیل محدودیت در سیستم‌عامل و سخت‌افزارهای تلویزیونی، در حال حاضر نمی‌توان آن‌ها را یک راه‌حل حرفه‌ای برای سرگرمی منازل دانست. پس چاره چیست؟

دانلود مداوم فیلم و سریال نیز می‌تواند به‌نوبه خود کسالت‌آور باشد. شاید بهتر باشد که تلویزیون‌های خود را به یک سیستم‌عامل ویژه با سخت‌افزارهای سطح بالا مبدل کنیم. یک سیستم‌عامل «اندروید» با ده‌ها قابلیت و ویژگی‌های سرگرم‌کننده که می‌تواند ابزاری اقتصادی برای سرگرمی‌های طولانی‌مدت تمام اعضای خانواده باشد. تنها با یک انتخاب درست، بخشی ویژه از سرگرمی‌های دیجیتالی را به اتاق نشیمن خود خواهید برد.

برخی از سازندگان تلویزیون نظیر سامسونگ، با قابلیت‌هایی نظیر Smart View و Smart Mirroring سعی در نمایش محتوای گوشی‌های هوشمند بر روی صفحه تلویزیون‌ها دارند؛ اما این مسئله نیز با محدودیت‌هایی روبرو است؛ بسیاری از گوشی‌ها فاقد پشتیبانی از DLNA و این قابلیت بوده و همچنین باید در نظر داشت که گوشی‌ها نمی‌توانند به‌صورت تمام‌وقت در اختیار خانواده و تلویزیون باشند.

از سوی دیگر، یک تی وی باکس به‌مراتب امکانات و قابلیت‌های بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پس نمی‌توان یک TV Box را با هیچ‌یک از فناوری‌ها و محصولات کنونی مقایسه کرد. حتی سیستم‌عامل‌های اندروید تی‌وی تعبیه‌شده در برخی تلویزیون‌ها نیز دارای محدودیت‌های بسیاری هستند. به‌عنوان مثال اجرا نشدن بسیاری از برنامه‌ها به دلیل محدودیت توان سخت‌افزاری و عدم ارائه آپدیت‌های مستمر، از جمله آن‌ها است. به‌وضوح خواهیم دید که تمام راه‌ها به‌منظور جایگزین کردن یک فناوری و یا محصول دیگر با تی وی باکس‌های پیشرفته به درهای بسته می‌خورند.

اما آیا هر تی وی باکسی می‌تواند مشمول این ویژگی‌ها بوده و انتخابی درست باشد؟ بدون شک خیر! در بازار کنونی ایران، TV Boxهای متعددی حضور دارند که حتی شاهد برخی مدل‌ها از برندهای ناشناخته بازار هستیم. با نگاهی سطحی به نظرات کاربران هم می‌توان متوجه شد که بسیار از آن‌ها به‌رغم ادعای استفاده از سخت‌افزارهای قوی، نیازهای کاربران را برآورده نکرده‌اند.

در این مطلب به سراغ بررسی یکی از شناخته‌شده‌ترین تی وی باکس‌های موجود در بازار خواهیم رفت؛ تی وی باکس TAB-100 از برند «تسکو» که ضمن آشنایی با تمام نقاط قوت و ضعف، به بررسی تخصصی آن خواهیم پرداخت.

شرکت TSCO در سال 1385 خورشیدی تاسیس شد. در ابتدا این شرکت در بخش واردات قطعات سخت‌افزاری و لوازم جانبی مشغول به‌کار شد. کمی بعد، تسکو اقدام به تولید طیف گسترده‌ای از محصولات دیجیتالی، لوازم جانبی و ... کرد. اگرچه شاید کیفیت این محصولات در ابتدا چندان رقابتی نبودند، اما کمی بعد، تسکو با حضور در نمایشگاه الکامپ 95 پرده از محصولات نهایی خود برداشت و نشان داد که برندی قابل‌اعتماد در این حوزه به شمار می‌رود.

این کمپانی همواره در حال رشد بوده و در طی تمام این سال‌ها، می‌توان گفت که این روند متوقف نشده است. هرچند که نمی‌توان هیچ کمپانی داخلی و یا حتی خارجی را کامل دانست، اما با توجه به بهبود کیفیت محصولات و تجربه ما از تولیدات تسکو، می‌توان گفت که تمرکز این برند بر تولید محصول با قیمت مقرون‌به‌صرفه و کیفیت مناسب است.

تی وی باکس TAB-100 ازجمله محصولات این شرکت است که در این مطلب به بررسی کامل آن می‌پردازیم. محصولی که در پایان متوجه نقاط قوت و ضعف آن، نسبت به رقبا خواهیم شد.

جعبه‌گشایی

جعبه‌گشایی
اندروید باکس TAB-100 در یک بسته‌بندی استاندارد و نسبتاً مقاوم قرار دارد. برخلاف بسیاری از برندها، تسکو ترجیح می‌دهد که اصالت ایرانی بودن این برند با درج برخی توضیحات فارسی بر روی بسته‌بندی مشخص گردد. درون بسته‌بندی اقلامی به شرح زیر تعبیه شده است:

کارت گارانتی راهنمایی راه‌اندازی اولیه و یک برچسب نشان TSCO یک رابط HDMI آداپتور DC

درون بسته‌بندی یک کابل HDMI تعبیه شده است که البته ورژن آن مشخص نبوده اما حداقل ورژن 1.4 برای آن متصور است. یک آداپتور DC با ولتاژ 12 ولت نیز جزو اقلامی است که در بسته‌بندی این تی وی باکس یا به‌عبارت‌دیگر، اندروید باکس موجود است. افزون بر کارت گارانتی و برچسب نشان «TSCO»، برای راه‌اندازی یک کارت با تصاویر گام‌به‌گام تعبیه شده است.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

لازم به ذکر است که هیچ دفترچه راهنمای کاملی درون بسته‌بندی قرار نگرفته و تسکو به خریداران توصیه می‌کند که به‌منظور دریافت دفترچه راهنما به‌صورت الکترونیکی، به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنند. بسته‌بندی، مورد خاص دیگری نداشته و در ادامه به سراغ بخش‌های دیگر بررسی تی وی باکس تسکو TAB-100 خواهیم رفت.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی و کیفیت ساخت
تی وی باکس TAB-100 از بدنه‌ای با پلاستیک فشرده ABS بهره می‌برد که به‌شدت براق بوده و مستعد جذب اثرانگشت خواهد بود. برای تمیز کردن آن بهتر است که از دستمال‌های نانو استفاده شود؛ چرا که خش‌پذیری آن دور از انتظار نیست. به‌مانند بسیاری دیگر از تی وی باکس‌های موجود، تسکو نیز پورت‌های ورودی و خروجی (I/O) را به پشت دستگاه منتقل کرده و تنها کارت‌خوان SD در کنار دستگاه تعبیه شده است. این طراحی به شما اجازه می‌دهد که تا جای ممکن رابط و سیم‌ها را از دید بصری دور نگه دارید.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

تی وی باکس تسکو TAB-100 برای طراحی جذاب و درعین‌حال مدرن در اتاق نشیمن، از نورپردازی LED RGB نیز بهره گرفته است. یک نوار مشابه با ال‌وایر در کناره‌های محصول تعبیه شده است که با یک لایه مات، زیبایی نورهای متصاعد شده را افزایش داده و به‌نوعی از توی چشم زدن آن جلوگیری می‌کند. االبته تنها نقطه‌ضعف این نوار RGB عدم امکان خاموش کردن آن به‌صورت دستی بوده و تا زمانی که اندروید باکس روشن است، این نوار نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

به‌هرحال این نوار LED یکی از نقاط متمایز TAB-100 با رقبای موجود در بازار بوده و برای کاربرانی که به دنبال یک ویژگی متفاوت ظاهری هستند، گزینه جالب‌توجهی است. درنهایت باید بگوییم که نمای ظاهری TAB-100 به‌جز دیودهای LED RGB، تفاوت چندانی با دیگر مدل‌های موجود نداشته و در نهایت تمامی تی وی باکس‌ها از یک ظاهر و طراحی نسبتاً یکسان برخوردار هستند.

اندروید باکس تسکو را می توان در زمره تی وی باکس‌های زیبا دسته بندی کرد. دیودهای LED RGB در اطراف آن، ظاهر خشک و تکراری را از بین برده و همچنین کیفیت متریال‌های به کار رفته در آن، حس یک محصول خوب را به کاربر منتقل خواهد کرد.

سخت‌افزار

سخت‌افزار
می‌توان گفت که تقریباً تمامی تی وی باکس‌های موجود در بازارهای جهانی، از سخت‌افزارهای کلاس موبایل استفاده می‌کنند. نوع سخت‌افزار، رابط کاربری، ماژول‌های ارتباط شبکه و حتی سیستم‌عامل، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. تی وی باکس تسکو TAB-100 نیز از جمله تی وی باکس‌هایی است که از سیستم‌عامل «اندروید تی وی» بهره می‌برند. سیستم‌عامل Android TV یک OS محبوب جهانی است که در ادامه بررسی به آن خواهیم پرداخت.

با نگاهی کلی به سخت‌افزار و ویژگی‌های فنی TAB-100 می‌بینیم که TSCO در پی تولید یک اندروید باکس با قیمت مناسب و کارایی قابل‌قبول رفته است.

ویژگی

مدل و توضیحات

سیستم‌عامل اندروید تی وی (Andorid TV) نسخه 9.0 Pie
وزن خالص دستگاه 145 گرم
حافظه رم 2 گیگابایت نوع DDR3
حافظه ذخیره‌سازی 16 گیگابایت از مدل‌های eMMC
بلوتوث نسخه 2.0
شبکه بی‌سیم شبکه Wi-Fi در باند 2.4 گیگاهرتز
چیپست (SoC) چیپست Allwinner H6
با چهار هسته Cortex-A53 و فرکانس بیشینه 1.8GHz
پردازنده گرافیکی Mali-T720 MP2 - 600MHz
حداکثر وضوح تصویر (عکس) رزولوشن 6K
توسعه حافظه ذخیره‌سازی از طریق کارت‌های SD تا 64 گیگابایت

قلب تپنده تی وی باکس تسکو TAB-100 را تراشه H6 ساخت شرکت Allwinner با 4 هسته‌ Cortex-A53 تشکیل می‌دهد که به لطف پشتیبانی از پردازش‌های 64 بیتی، امکان اجرای برنامه‌های پیشرفته اندروید را داراست. به دلیل توانایی بالای آن در پردازش‌های اندرویدی و منتسب به لینوکس، و همچنین قابلیت سوپراسکالری که قادر به صدور دوگانه دستورالعمل‌ها است، می‌توان گفت که A53 انتخاب مناسبی برای یک تی‌ وی باکس اندرویدی خواهد بود.

تسکو در مشخصات اعلامی خود، فرکانس پردازنده را 2 گیگاهرتز عنوان می‌کند که البته به نظر می‌رسد به دلیل جنبه‌های تبلیغاتی، رو به بالا گرد شده است؛ چرا که فرکانس حالت عادی این پردازنده حدود 1.5 گیگاهرتز و فرکانس بیشینه آن 1.8 گیگاهرتز است.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

در ادامه بررسی، توانایی این پردازنده در برنامه‌های اندرویدی را محک خواهیم زد. و اما در زمینه پردازش‌های گرافیکی، تسکو از تراشه گرافیکی مدل Mali-T720 MP2 استفاده کرده است. جالب است بدانید که TAB-100 می‌تواند از تصاویر 6K پشتیبانی کرده و آن‌ها را نمایش دهد؛ این کمپانی ادعا می‌کند که TAB-100 تنها اندروید تی وی موجود در بازار ایران، با این قابلیت است؛ جستجوهای ما نیز این ادعا را اثبات می‌کنند.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

پردازنده گرافیکی Mali-T720 MP2 را نمی‌توان یک تراشه پرچم‌دار گرافیکی دانست؛ با وجود این، از آنجایی که قدرت پردازشی آن از Mali-T720 MP4 بالاتر بوده و نزدیک به Qualcomm Adreno 320 است، انتظار می‌رود که استفاده از آن در یک تی وی باکس خانگی با این برچسب قیمت، کاملا مناسب باشد. البته قدرت این تراشه گرافیکی نیز در ادامه بررسی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. این پردازنده گرافیکی از کتابخانه سطح پایین DirectX 9.3 پشتیبانی کرده و هسته‌های آن در فرکانس مؤثر 650 مگاهرتز فعال هستند. این تراشه گرافیکی در لیتوگرافی 28 نانومتری طراحی‌ شده و معرفی آن به سال 2014 بازمی‌گردد. داشتن دو هسته سایه‌زن و پشتیبانی از کتابخانه‌های فعال OpenGL ES 3.1 و OpenCL 1.1 نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شود.

TAB-100 مانند بسیاری دیگر از تی وی باکس‌های موجود، به استفاده از 2 گیگابایت حافظه رم قناعت می‌کند. اطلاعات چندانی در مورد فرکانس کاری رم این تی وی باکس موجود نبوده اما عملکرد آن در ادامه بررسی روشن خواهد شد.

بدون شک چیپست Allwinner H6 انتخاب مناسبی برای یک اندروید باکس امروزی است. اگر چه با بهترین سخت افزارهای موجود روبرو نیستیم، اما سخت افزار TAB-100 شما را نا امید نکرده و برای یک اندروید باکس در این رنج قیمت قابل قبول است.

ابزارهای کنترلی

ابزارهای کنترلی
یک اندروید باکس در اتاق نشیمن بی‌شباهت به یک کامپیوتر کوچک یا مینی پی‌سی نبوده و بدون شک ابزارهای کنترلری آن، راحتی و لذت استفاده را دو چندان می‌کنند. برخی از تی وی باکس‌ها دارای ریموت کنترل‌هایی با «صفحه کلید QWERTY» هستند که البته قیمت نهایی آن‌ها به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند. تی وی باکس TAB-100 به یک ریموت کنترل IR معمولی مجهز شده است.

در بالای این ریموت، یک بخش مجزا به‌منظور اتصال به سنسور IR تلویزیون‌ها وجود دارد. درنتیجه می‌توانید با اتصال آن به تلویزیون خود (از طریق ست کردن فرکانس کاری ریموت) برخی عملگرها ازجمله روشن/خاموش و صدا را بدون نیاز به استفاده از ریموت کنترل تلویزیون و با ریموت TAB-100 مدیریت کنید. اگر بخواهیم عملکرد یک ریموت کنترل ساده را به بخش‌های خیلی بد، بد، متوسط، خوب و عالی تقسیم کنیم، عملکرد ریموت کنترل TAB-100 چیزی مابین متوسط و خوب ارزیابی می‌شود.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

تست‌های ما از فواصل 1 تا 3 متر و زاویه‌های مستقیم تا 90 درجه انجام گرفت. متریال و کیفیت ریموت کنترل نیز در حد متوسط بوده و نمی‌توان آن را یک ریموت کنترل حرفه‌ای و یا درجه‌یک قلمداد کرد. بااین‌وجود یک ابزار کنترلی کارآمد است که نقش بزرگی را در استفاده از TAB-100 ایفا می‌کند. نیروی موردنیاز این ریموت کنترل از طریق دو عدد باتری AAA تأمین می‌شود. یکی از کلیدهای کاربردی تعبیه شده بر روی ریموت کنترل، کلید فعال کردن «وضعیت ماوس» است. با استفاده از این کلید، می‌توانید کلیدهای هدایت‌گر وسط ریموت را برای جا‌به‌جایی نشانگر ماوس در صفحه مورد استفاده قرار دهید.

نگران نباشید، برای استفاده از این جعبه جادو، چند راه‌حل ارتباطی دیگر را پیش‌رو دارید که در ادامه به سراغ آن‌ها نیز خواهیم رفت. تا به اینجای بررسی احتمالا متوجه شدید که ریموت کنترل همراه TAB-100 یک ریموت متوسط با کارایی اولیه است؛ کلید‌های تعبیه شده بر روی آن در حد کاربردهای اولیه بوده و عدم وجود کلیدهای اصلی، میکروفون و صفحه‌کلید، می‌تواند لذت استفاده از آن را کم کند. بااین‌وجود تسکو TAB-100 را به پشتیبانی‌های گسترده مجهز کرده است که می‌تواند این نقطه‌ضعف را به شکل کامل پوشش دهد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

نخستین راه ارتباطی TAB-100 برای استفاده‌های ساده و بهتر، امکان اتصال ماوس و صفحه‌کلید بدون سیم و باسیم است. در بخش ورودی و خروجی‌های TAB-100، دو درگاه USB وجود دارد که می‌توانید صفحه‌کلید و یا ماوس خود را به آنها متصل کرده و با ویژگی راه‌اندازی Plug Play، بدون نیاز به نصب هیچ نرم‌افزار اضافی، می‌توانید از ماوس و صفحه‌کلید کامل در اندروید باکس خود بهره‌مند شوید.

دومین راه ارتباطی نیز اتصال ماوس و صفحه‌کلید بدون سیم است؛ دانگل را در جایگاه USB نصب کرده و استفاده لذت‌بخش از اندروید باکس در راه دور را تجربه کنید. در بررسی های ما، دو ماوس از برندهای Logitech و Farassoo را به شکل بدون سیم و باسیم به TAB-100 متصل کردیم. سرعت شناسایی و نمایش نشانگر ماوس بر روی صفحه تلویزیون در حالت باسیم، زیر 7 ثانیه بود. در حالت بدون سیم نیز ماوس لاجیتک پس از روشن شدن و شناسایی دانگل، تنها در عرض چند ثانیه برای استفاده در اندروید باکس آماده‌به‌کار بود.

و اما در ادامه به سراغ پیشنهاد ما به شما، برای یکی از بهترین شیوه‌های استفاده از TAB-100 می‌رسیم؛ خوشبختانه این اندروید باکس از بلوتوث و شبکه Wi-Fi در فرکانس 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند؛ ما به شما استفاده از یک « ایر ماوس» را پیشنهاد می‌کنیم. امروزه ایرماوس‌های بسیاری در بازار ایران هستند؛ بسیاری از آن‌ها دارای میکروفون داخلی بوده و به شما امکان استفاده از «دستیارهای صوتی»، «موتورهای جستجو» و به‌طورکلی تمامی کاربردهای مبتنی بر صدای کاربر را می‌دهد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

((نمونه یک ایرماوس سازگار با TAB-100))

اگر از عملکردهای ایرماوس بی‌اطلاع هستید، باید به شما بگوییم که این ابزار عملکردی مشابه دسته‌های بازی Nintendo Wii داشته و می‌تواند یک ماوس بدون سیم، صفحه‌کلید و یک ریموت کنترل باشد. اکثریت ایرماوس‌های موجود ترکیبی از IR و Wireless RF را برای ارتباط استفاده می‌کنند. این ایرماوس‌ها از فرکانس 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند؛ فرکانس کاری Wi-Fi داخلی بسیاری از تی وی و اندروید باکس‌های موجود نیز امکان پشتیبانی از این محصولات را به شما می‌دهد.

پشتیبانی از پروتکل Wireless Radio Frequency (RF) + IR امکانات جالب‌توجهی را به ایرماوس داده و می‌توان گفت که تمامی مدل‌های موجود از سیستم‌عامل‌های اندروید، ویندوز و آی او اس پشتیبانی می‌کنند. با توجه به برد 8 تا 12 متری ایرماوس‌ها، امکان استفاده ساده و راحت از آن‌ها وجود دارد. همچنین برخی از آن‌ها دارای صفحه‌کلید QWERTY هستند که حتی در شبکه‌های اجتماعی نیز برای شما کارآمد خواهد بود.

پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی

پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی
یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های تی وی باکس، پورت و درگاه‌های ورودی و خروجی (I/O) است. همان‌طور که در بخش طراحی و جعبه‌ گشایی نیز بدان اشاره شد، تسکو تمام رابط‌های ورودی و خروجی را به جز کارت‌خوان SD، به پشت دستگاه منتقل کرده است. در پشت TAB-100 شاهد درگاه‌هایی به شرح زیر هستیم:

یک عدد رابط USB 3.0 یک عدد رابط USB 2.0 یک جک 3.5 میلی‌متری AV آنالوگ یک رابط HDMI یک خروجی لیزری (Optical) صدا ورودی جریان برق DC یک درگاه شبکه سیمی (LAN)

همچنین در کنار دستگاه نیز یک کارت‌خوان SD تعبیه شده است که می‌تواند از آداپتورهای SD نیز به‌منظور نصب کارت‌های ذخیره‌سازی کوچک‌تر نظیر Micro-SD نیز پشتیبانی کند. به گفته تسکو، کارت‌خوان کناری امکان پشتیبانی از کارت‌هایی با ظرفیت حداکثر 64 گیگابایت را دارا است. با توجه به تست‌های ما، به نظر می‌رسد که این کارت‌خوان به گذرگاه USB 2.0 متصل شده است.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

دو رابط USB در پشت دستگاه به چشم می‌خورند؛ یک رابط USB 3.0 و یک رابط USB 2.0. این رابط‌ها می‌توانند به‌منظور اتصال دانگل ماوس و صفحه‌کلید‌های بدون سیم، ذخیره‌سازهای اکسترنال نظیر هارددیسک‌های اکسترنال، فلش درایو، ماوس و صفحه‌کلید‌های سیمی و مواردی ازاین‌دست مورداستفاده قرار گیرند. سرعت شناسایی ماوس و صفحه‌کلید‌های بدون سیم، به تراشه‌های داخلی و دانگل آن‌ها مرتبط بوده و درنتیجه نمی‌توان آنها معیاری برای تست سرعت Plug Play درگاه USB این دستگاه مدنظر قرار داد.

اما در تست‌های اتصال سیمی، شاهد سرعت شناسایی بسیار بالای ماوس و صفحه‌کلید بودیم. درصورتی‌که نیازمند بیش از دو رابط USB هستید، می‌توانید با استفاده از یک ترمینال ساده این معضل را برطرف کنید. در‌صورتی‌که تلویزیون شما از رابط HDMI پشتیبانی نمی‌کند، تنها راه استفاده از جک 3.5 میلی‌متری AV است. این جک کوچک که در پشت دستگاه قرار دارد، از کابل‌های 1 به 3 آنالوگ پشتیبانی می‌کند. یک رابط برای خروج تصویر و دو رابط برای خروجی صدا را در اختیار خواهید داشت. بدیهی است که در صورت استفاده از این جک، کیفیت صدا و تصویر شما اُفت فاحشی را به نسبت درگاه HDMI به همراه خواهد داشت.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

یکی‌ دیگر از کاربردهای جک 3.5 میلی‌متری AV، استفاده به‌عنوان خروجی صدای استریو-آنالوگ است. درصورتی‌که یک سیستم صوتی با ورودی AUX در اختیار داشته باشید، می‌توانید از این رابط به‌عنوان خروجی صدا نیز استفاده کنید. یکی دیگر از درگاه‌های مهم که در اندروید باکس TAB-100 قرار دارد، خروجی نوری (لیزری) صدا (Optical Audio Output) است. بسیاری از سینماهای خانگی و تقریبا تمامی ساندبارهای موجود، از این فناوری به‌منظور دریافت و پخش صدای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های خروجی نوری صدا، وفاداری کامل به برخی از استانداردهای دالبی است. در فناوری Optical صدا به شکل 100 درصد دیجیتالی منتقل می‌شود. این رابط که برای نخستین بار توسط شرکت توشیبا معرفی شد، عمدتاً با نوری در طول موج 650 نانومتری مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته بسته به نوع سیگنال مدوله‌شده، طول موج‌های نوری دیگر نیز موجود هستند. این خروجی صوتی می‌تواند از آرایش‌های 5.1 و 7.1 به شکل کامل پشتیبانی کرده و صدا را در تمام کانال‌های یاد‌شده به تفکیک ارائه دهد.

رابط‌های HDMI مرسوم، مانند استاندارد HDMI 1.4، امکان پشتیبانی از استانداردهایی نظیر Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio را به دلیل محدودیت در پهنای باند نخواهند داشت. اما فناوری خروجی نوری صدا می‌تواند هر دو استاندارد یاد شده در کنار یک دوجین از آرایش‌های صوتی متفاوت، حتی استاندارد Dolby Atmos در اختیار شما قرار دهد. از‌آنجایی‌که بسیاری از محتواهای پخش‌کننده‌های آنلاین خارجی و مطرح از استانداردهای صوتی پیشرفته استفاده کرده و حتی در بخش موسیقی و فیلم‌های سینمایی نیز شاهد استفاده از ویژگی‌هایی بالاتر از صدای دو کانال و استریو هستیم، وجود چنین درگاهی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. پس اگر از آن دسته کاربرانی هستید که به صدا بسیار اهمیت داده و در این زمینه سخت‌گیر هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از درگاه خروجی صدای نوری در TAB-100 استفاده کنید.

بسیاری از نمایشگر و تلویزیون‌های کنونی، درگاه HDMI را پشتیبانی می‌کنند؛ در واقع استفاده از TAB-100 بدون رابط HDMI یک اشتباه فراموش‌نشدنی است! در بسته‌بندی TAB-100 یک رابط HDMI 1.4 وجود دارد که برای پخش محتوای 4K کافی است. در تست‌های ما نیز این رابط به خوبی از پس پخش فایل‌های سنگین 4K به همراه تکنیک HDR برآمد.

در پایان نیز به درگاه شبکه LAN می‌پردازیم؛ در پشت TAB-100 یک درگاه LAN RJ-45 وجود دارد که به یک کنترلر با پهنای باند 100 مگابیت‌در‌ثانیه (100 Mbps) متصل شده و به نظر می‌رسد که این پهنای باند برای یک اندروید باکس، حتی با در نظر گرفتن پخش محتوای سنگین آنلاین کافی است. این درگاه می‌تواند سرعتی در محدوده 12 مگابایت در ثانیه را در اختیار شبکه قرار دهد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

و اما در ادامه به سراغ قابلیت‌های ارتباط بدون سیم در اندروید باکس TAB-100 خواهیم رفت. تسکو از دو راه ارتباطی، شامل «بلوتوث» و «Wi-Fi» بهره می‌برد. فرکانس پشتیبانی شده شبکه Wi-Fi در این دستگاه، 2.4 گیگاهرتز است. دو نکته منفی در این بخش وجود دارد که عدم کارایی بلوتوث در ارتباط با بسیاری از دستگاه‌ها، و قطع ارتباط شبکه وای‌فای در برخی از مودم و روترها است. در بخش‌های تست و بنچمارک به این دو مسئله خواهیم پرداخت. به‌صورت‌ کلی به شما پیشنهاد می‌کنیم که به منظور ارتباط با اینترنت، از ارتباط LAN در TAB-100 استفاده کنید.

رابط های ورودی و خروجی در TAB-100 کامل بوده و نکته منفی خاصی در این بخش دیده نمی‌شود. در صورت نصب ماوس، صفحه کلید و یا دانگل‌های USB، می‌توانید از یک ترمینال یا هاب USB نیز استفاده کنید.

قابلیت‌های ارتباطی Miracast و DLNA
گوگل به خوبی می‌دانست که ارتباط بدون سیم بین دستگاه‌های دیجیتالی به یک نیاز مبرم در سراسر جهان مبدل شده و درنتیجه میراکست (Miracast) را به سیستم‌عامل‌های اندروید تزریق کرد. تمامی گوشی‌های اندرویدی با سیستم‌عامل 4.2 و بالاتر، امکان پشتیبانی از فناوری ارتباطی میراکست را خواهند داشت. افزون بر Miracast، فناوری‌های مشابه دیگری نیز وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به DLNA و Chromecast اشاره کرد.

بدون شک یکی از قابلیت‌های مورد انتظار از جعبه سرگرمی خانگی، امکان انتقال فایل‌های مولتی‌مدیا، به‌صورت بدون سیم و البته بلادرنگ است. TAB-100 از DLNA و Miracast به‌صورت همزمان پشتیبانی خواهد کرد. شایان ذکر است که برای هر دو ارتباط، در ابتدا نیازمند اتصال اندروید باکس و گوشی‌های هوشمند به یک مودم-روتر هستیم. در ادامه باید مطمئن شوید که گوشی و یا تبلت شما از Miracast و DLNA پشتیبانی می‌کند. شرکت تسکو برای سهولت در این دو شیوه ارتباطی، چند برنامه را به‌صورت پیش‌فرض بر روی TAB-100 نصب کرده است؛ برنامه‌هایی نظیر Miracast و AirPin (Pro).

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

((نمونه تصاویر از محیط برنامه های Bubble-UPnP، Local Cast و Cast Web Video ))

از‌آنجایی‌که برنامه AirPin امکانات بسیار بالاتری را به همراه سهولت در استفاده و تنظیمات کاربردی در اختیار ما قرار داده بود، این برنامه را به‌منظور ارتباط DLNA و Miracast موردبررسی قرار دادیم. برنامه AirPlay در نسخه Pro با سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس (iOS) سازگاری کامل دارد. پس در این زمینه محدود به گوشی‌های اندرویدی نخواهید بود. این برنامه به‌صورت خودکار فعال بوده و پس از شناسایی، به‌سرعت فعال می‌شود. می‌توان گفت که Miracast در TAB-100 همواره فعال و در پس‌زمینه قرار دارد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

از‌آنجایی که عملکرد اپلیکیشن‌های Miracast و DLNA مقداری متفاوت است، تصمیم گرفتیم تا چند اپ را بر روی گوشی هوشمند نصب کرده و عملکرد ارتباطی آنها را به‌دقت بررسی کنیم. برنامه‌های نصب شده ما شامل برنامه‌ محبوب و شناخته شده Bubble-UPnP، Local Cast و Cast Web Video بود.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

((نمونه پخش فیلم و تصویر با Miracast))

هر سه برنامه به‌سرعت TAB-100 را پیدا کرده و برای نقل‌وانتقال تصاویر، فیلم و فایل‌های صوتی آماده بودند. این اندروید باکس در برنامه‌های موردنظر با نام ATV-100 شناسایی می‌شود. امروزه برنامه‌های متعددی درزمینه‌های DLNA و Miracast وجود دارند که در برخی موارد می‌توانند امکاناتی متفاوت ازجمله Mirroring را در اختیار کاربران قرار دهند. تست‌های ما شامل فایل‌های صوتی MP3، فایل‌های تصویری MP4، فایل‌های تصویری MKV، تصاویر JPEG و PNG بود. درواقع می‌توان گفت که TAB-100 در بخش ارتباط بدون سیم مولتی‌مدیا بسیار خوب ظاهر شده است. از سرعت شناسایی و انتقال گرفته تا پخش فرمت‌های گوناگون، TAB-100 موفق به کسب رضایت ما در این بخش و دریافت امتیاز کامل شده است.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

یکی از نکات قابل اشاره در برنامه AirPin امکان تنظیم وضوح (رزولوشن) تصاویر نمایش داده شده در تلویزیون است؛ با رفتن به بخش AirPlay Mirroring Resolution می‌توانید میزان وضوح تصویر را از 576p تا 4K تنظیم کنید. شایان‌ذکر است که خروجی این بخش به‌صورت پیش‌فرض بر روی 960p قرار دارد.

نرم‌افزار، سیستم‌عامل و رابط کاربری

نرم‌افزار، سیستم‌عامل و رابط کاربری

سیستم‌عامل و رابط کاربری
تی وی باکس TAB-100 به سیستم‌عامل «اندروید 9» مجهز شده است. می‌دانیم که سیستم‌عامل اندروید تی وی 10 به تازگی از سوی گوگل معرفی شده بااین‌ وجود در نسخه بتا بوده و تلویزیون‌های زیادی آن را در اختیار ندارند. در حاضر نمی‌دانیم که آیا TAB-100 نیز در آینده مشمول دریافت آپدیت به Android TV 10 خواهد بود یا خیر؛ بااین‌وجود به نظر می‌رسد که همین سیستم‌عامل برای عملکرد آن حتی در طولانی مدت، کافی و مناسب باشد.

تسکو یک رابط کاربری بسیار ساده اما کارآمد را برای TAB-100 طراحی کرده است؛ در همین ابتدا بگوییم که بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این رابط کاربری، عدم وجود کلید‌های برگشت و خانه است. حتی درصورتی‌که از ماوس و صفحه‌کلید استفاده کنید، در برخی موارد نیازمند استفاده از ریموت کنترل به‌منظور بازگشت به صفحه اصلی یا اصطلاحاً خانه هستید. رابط کاربری TAB-100 نکته خاص و قابل اشاره‌ای را در خود نداشته و در یک جمع‌بندی ساده می‌توان گفت که این رابط کاربری بدون پیچیدگی‌های خاص، بسیار کار راه‌انداز بوده و شما را راضی خواهد کرد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

در پایین صفحه خانه‌هایی با‌هدف انتقال برنامه‌های پُرکاربرد به صفحه نخست وجود دارد که به‌سادگی می‌توانید برنامه‌های دلخواه خود را به آنها اضافه کنید. بااتصال TAB-100 به اینترنت، بخش‌هایی ازجمله زمان و تاریخ به‌صورت خودکار و به‌سرعت به‌روزرسانی می‌شوند. در بالای صفحه دو بخش دیگر شامل تنظیمات و کلید ورود به محیط کاشی اپلیکیشن‌ها وجود دارد.

این کلید تنظیمات، با تنظیمات سیستم‌عامل اندروید تی وی متفاوت بوده و در واقع بخش تنظیمات اختصاصی است که در رابط کاربری تسکو گنجانده‌شده است. در این بخش گزینه‌هایی ازجمله تغییرات تصاویر پس‌زمینه و بوت، بخش آپدیت نرم‌افزار و فریمور، ورود به تنظیمات اصلی اندروید و مواردی از‌این‌دست قرار دارد. تسکو خریداران TAB-100 را به آپدیت اولیه، پیش از هر اقدامی دیگری دعوت می‌کند.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

دستگاه را روشن کرده، آن را به اینترنت متصل کرده و سپس به بخش تنظیمات که در صفحه نخست قرارگرفته است وارد می‌شویم. نخستین گزینه در این صفحه، برای آپدیت نرم‌افزاری بوده و با کلیک بر روی آن، گزینه‌های انتخاب دریافت آپدیت را خواهیم دید. پس از انتخاب گزینه ES Downloader، به‌روزرسانی تی وی باکس آغاز می‌شود. در تست‌های ما این آپدیت در حدود 5 دقیقه زمان را به خود اختصاص داد. سرعت دانلود در زمان این تست 700~900 کیلوبایت‌ در ثانیه بود. به گفته تسکو این آپدیت به‌منظور سازگاری بهتر اپلیکیشن‌ها با سیستم‌عامل، بهبود قابلیت‌ها و رفع نواقص نرم‌افزاری بسیار مفید خواهد بود.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

نرم‌افزار و اپلیکیشن‌ها
همان‌طور که جای خالی کلید‌های برگشت و خانه را در انتهای صفحه احساس می‌کردیم، به سراغ تست اپلیکیشن‌ها رفتیم. TSCO چند برنامه و اپلیکیشن کاربردی را به‌صورت پیش‌فرض بر روی TAB-100 نصب کرده است که می‌توان گفت دست‌کم 50 درصد از آن‌ها بسیار کاربردی بوده و نیازی به حذف آن‌ها نخواهد بود. برخی از این اپلیکیشن‌ها شامل یک برنامه فایل منیجر، اپلیکیشن بازار، Clean Up، تلوبیون، لنز، مرورگرهای فایرفاکس و کروم، نماوا، آپارات، برنامه X-Plore، Air Pin و آیو هستند.

برای مشاهده محتوای آنلاین از تلویزیون‌های اینترنتی (IP TV) برنامه‌هایی نظیر آیو، فیلیمو، آپارات و حتی نتفلیکس را به‌صورت پیش‌فرض بر روی تی باکس شاهد هستیم. تنها با ورود نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانید از نسخه اندرویدی این اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. ازآنجایی‌که اپلیکیشن بازار فاقد بسیاری از اپلیکشین‌های تخصصی مدنظر ما بود، اقدام به نصب اپلیکیشن مایکت کردیم.

تی وی باکس TAB-100 فاقد کلید اختصاصی و یا ترکیبی، به‌منظور ثبت عکس از صفحه (اسکرین‌شات) است. در برخی از تلویزیون‌‌های اندرویدی و یا اندروید باکس‌ها، امکان ثبت تصویر به چند شیوه، ازجمله نگاه‌داشتن کلید Home وجود دارد. ازآنجایی‌که نیازمند ثبت اسکرین‌شات از عملکرد TAB-100 بودیم، به‌ناچار چند برنامه اسکرین‌شات را تست کرده که در تمامی موارد به در‌بسته خوردیم! درنهایت با نصب اپلیکیشن Button Mapper، کلید Home را به‌عنوان کلید اختصاصی اسکرین‌شات تعریف کردیم. از آنجایی که به کلید Home به‌منظور کاربرد اصلی خود نیاز داشتیم، این برنامه را به گونه‌ای تنظیم کردیم که با نگاه‌‌داشتن کلید خانه به مدت 2 ثانیه، اسکرین‌شات از تصویر گرفته شود. به‌طورکلی اپلیکیشن Button Mapper برای اندروید باکس‌ها یک برنامه بسیار جالب و کاربردی است.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

برای نصب برنامه‌های بیشتر، به‌صورت پیش‌فرض می‌توانید از اپ‌های بازار و پلی‌استور استفاده کنید. اما با نصب برنامه‌هایی نظیر مایکت، می‌توانید دسترسی گسترده‌تری به اپلیکیشن‌های اندرویدی را تجربه کنید. شایان‌ذکر است که TAB-100 به مانند بسیاری از تلویزیون و اندروید باکس‌ها، قادر به پشتیبانی از تمامی برنامه‌های اندرویدی نخواهد بود. پس برای نصب برنامه دلخواه خود، احتمالا با گزینه‌های آزمون‌ و‌ خطای متعددی روبرو خواهید شد.

TAB-100 با مرورگر اختصاصی گوگل همراه است؛ این مرورگر از دستورات صوتی نیز پشتیبانی کرده اما TAB-100 فاقد میکروفون داخلی در بدنه و یا ریموت کنترل است. در‌نتیجه تنها راه استفاده از دستیارهای صوتی، استفاده از ایرماوس و یا صفحه‌کلیدهایی با میکروفون داخلی است. برنامه File Manager نصب شده در آن را می‌توان یک برنامه کارآمد اما بسیار کلی توصیف کرد. درنتیجه یک راست به سراغ برنامه X-Plore رفتیم. X-Plore که به‌صورت پیش‌فرض بر روی این دستگاه نصب شده است، یکی از بهترین و کامل‌ترین نرم‌افزارهای مدیریت فایل برای سیستم‌عامل اندروید است که توسط استودیوی برنامه‌سازی Lonely Cat Games معرفی شده است.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

خوشبختانه هر دو برنامه فایل منیجر موجود بر روی این اندروید باکس از حافظه‌های جانبی نیز پشتیبانی کرده و امکان مدیریت آنها را برای شما فراهم می‌کنند. با آپدیت برنامه X-plore File Manager می‌توانید شاهد پشتیبانی آن از زبان فارسی باشید. ازآنجایی‌که عملکرد برنامه های مولتی مدیا به پشتیبانی از کدک های تراشه SOC وابستگی کامل دارند، برخی از سازندگان اندروید باکس به‌صورت پیش‌فرض بهترین پخش‌کننده‌های مولتی‌مدیا را بر روی دستگاه تولیدی خود نصب می‌کنند. تسکو نیز با توجه به این مسئله، اقدام به نصب چند پخش‌کننده مناسب ازجمله MX Player کرده است. خوشبختانه MX Player با نهایت سازگاری با تراشه H6، از پس پخش انواع محتوای صوتی و تصویری برمی‌آید. در بخش‌های آتی و بنچمارک‌های نهایی، عملکرد TAB-100 را از این منظر نیز بررسی خواهیم کرد.

درصورتی‌که تنظیمات حرفه‌ای صدا برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌توانید دست‌به‌کار شده و اقدام به نصب برنامه‌های دیگر ازجمله VLC Player نماید. سیستم‌عامل اندروید تی وی دارای تنظیمات خروجی متفاوت در حوزه اینترفیس HDMI است؛ اندروید باکس TAB-100 در اتصال به تلویزیون‌های FHD یا همان 1080×1920 پیکسل، به‌صورت خودکار وضوح تصویر را بر روی FHD تنظیم می‌کند. بااین‌وجود درصورتی‌که تصویر خروجی شما از وضوح پایین‌تری برخوردار بود، می‌توانید به‌صورت دستی این مقدار را افزایش دهید.

با فشردن کلید اطلاعات (Info) بر روی ریموت کنترل تلویزیون‌ها، می‌توانید از وضوح نمایش داده شده بر روی تلویزیون مطلع شوید؛ درصورتی‌که خروجی تصویر بر روی کیفیت‌های کمتری قرار گرفته بود، با ورود به بخش تنظیمات اندروید تی وی، به بخش تنظیمات نمایشگر (Display) رفته و در بخش تنظیمات HDMI با نام HDMI Setting، گزینه HDMI Output Mode را انتخاب کرده و وضوح تصویر را به‌صورت دستی افزایش می‌دهید.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

دومین شخصی‌سازی ما در این بخش، فعال کردن حالت Color Enhance به‌منظور پردازش بهتر تصاویر بود. در بخش تنظیمات می‌توانید زبان دوم صفحه‌کلید و زبان اصلی اندروید تی وی را نیز تغییر دهید؛ یکی از ویژگی‌های این بخش پشتیبانی از زبان‌های فارسی و مازندرانی است. شایان‌ذکر است که با تغییر زبان به فارسی، تنها برخی از قسمت‌ها به زبان فارسی تغییر خواهند کرد. خوشبختانه هیچ یک از اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض بر روی دستگاه نصب شده‌اند دچار ایراد و مشکلات فنی نبوده و در تست تمامی آن‌ها شاهد سلامت 100 درصدی بودیم. این تست شامل برنامه های DLNA و Miracast نیز می‌شود.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

در پایان این بخش به سراغ اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌رویم؛ پس از نصب پیام‌رسان‌هایی مانند «واتساپ» متوجه شدیم که این اندروید باکس از پیام‌رسان‌های مرسوم بطور کامل پشتیبانی نمی‌کند. بااین‌وجود امکان نصب «اینستاگرام» در TAB-100 وجود دارد.

می توان گفت که تمام اپلیکیشن‌های نصب شده به صورت پیشفرض کاملا کاربردی بوده و نیازی به حذف آنها نخواهد بود. به یاد داشته باشید که اندروید تی وی دارای تنظیمات گسترده، در خروجی است. رابط کاربری ساده و کارآمد است؛ اما نبود کلید‌های مرسوم اندروید در انتهای صفحه، تا حدودی نا امید کننده خواهد بود.

بنچمارک و گیم

بنچمارک و گیم
ما برای تست و بررسی دقیق‌تر TAB-100، چند بنچمارک و تست در بازی‌های اندرویدی را مدنظر قرار دادیم. در ابتدا به سراغ بخش بازی‌های تست شده خواهیم رفت.

عملکرد TAB-100 در بازی‌ها
بدون شک نمی‌توان انتظار داشت که عملکرد و ارگونومی بازی‌های اندرویدی در اندروید باکس و یا تلویزیون‌های اندرویدی، مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به خوبی صورت گیرد. محدودیت‌های کنترل و نمایشگر لمسی، اجرای بازی‌های اندرویدی در سیستم‌عامل اندروید تی وی را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. بااین‌وجود TAB-100 از برخی از کنترلرهای بدون سیم پشتیبانی کرده اما این پشتیبانی منوط به حمایت آن‌ها از سیستم‌عامل اندرویدی و تی وی و سپس پشتیبانی بازی از کنترلر باشد.

همان‌طور که در بخش سخت‌افزار نیز بدان اشاره شد، این اندروید باکس از SOC مدل Allwinner H6 بهره می‌برد که شامل چهار هسته Cortex A53 و پردازشگر گرافیکی Mail T720MP است. باز‌ی‌های تست شده را در موتورهایی متفاوت انتخاب کرده و از تست بازی‌های سطحی و سبُک پرهیز کردیم. هر بازی دارای دست‌کم 300 مگابایت حجم است که همگی آن‌ها از طریق برنامه گوگل‌پلی بر روی TAB-100 نصب شده‌اند.

بازی Rival Gears
بازی Rival Gears یک عنوان محبوب در سبک Racing است که به‌صورت رایگان، توسط ShortRound Games منتشر شده است. این بازی با گرافیک کنسولی، یک گزینه مناسب برای تست و اجرا در سیستم‌عامل اندروید تی وی 9 به همراه تراشه H6 است. نتیجه تست Rival Gears در TAB-100 رضایت‌بخش بوده امکان کار با ماوس در این بازی وجود دارد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

بازی Infinity Ops
دومین بازی Infinity Ops نام دارد. این بازی که در سبک Online FPS قرار دارد، توسط Azur Interactive Games Limited معرفی شده و از گرافیک بالایی برخوردار است. اگرچه این بازی بر روی TAB-100 اجرا شد، اما به دلیل کنترل دشوار آن، نمی‌توان آن را گزینه مناسبی برای اندروید تی وی دانست. هدف ما از نصب این بازی، تست و امکان اجرای آن با توجه به گرافیک مناسب و خوب بازی بود. این بازی نیز به صورت روان بر روی TAB-100 اجرا شد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

بازی Death Race
سومین عنوان انتخابی ما، Death Race نام دارد. این بازی که با نام کامل Death Race – Shooting Cars هم شناخته می‌شود، بر روی TAB-100 نصب شده اما اجرای آن با ماوس و صفحه‌کلید و یا حتی ایرماوس و ریموت کنترل ممکن نبود. این بازی نیز بدون لگ و مشکل خاصی در این اندروید باکس اجرا شد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

بازی Real Boxing
بازی Real Boxing یک عنوان گرافیکی بسیار باکیفیت و حد و اندازه کنسول‌های بازی است. این بازی که توسط Vividgames طراحی شده است، به خوبی در TAB-100 اجرا شده و با ماوس نیز قابل‌کنترل است. این بازی سه بعدی جذاب، یکی از بهترین عناوین رزمی است که با موتور Unreal ساخته‌شده است. این بازی نیز بدون لگ و به صورت کامل شفاف، با نرخ فریم مناسب در TAB-100 اجرا شد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

به صورت کلی باید گفت می‌توانید روی تی‌وی باکس تسکو TAB-100 به منظور اجرای بازی‌های نسبتاً سنگین با کیفیت خوب و قابل قبول حساب کنید.

بنچمارک‌های کارایی
در این بخش به سراغ بنچمارک‌های تخصصی رفته تا بدانیم که سخت‌افزارهای TAB-100 چه در چنته دارند؟ با نصب بنچمارک‌های تخصصی، به درهای بسته خوردیم. متاسفانه TAB-100 به‌مانند برخی از اندروید باکس‌های موجود، امکان اجرای بنچمارک‌های مطرح را نداشته و از‌این‌رو بنچمارک‌هایی مانند Antutu، 3D Mark، AndroBench و PC Mark در این تی وی باکس اجرا نشدند.

به‌ناچار به سراغ تست‌های دیگر رفتیم؛ با نصب نرم‌افزار Disk Speed / Performance Test، سرعت خواندن و نوشتن حافظه داخلی اندروید باکس TAB-100 را بررسی کردیم. بیشینه سرعت خواندن و نوشتن حافظه eMMC آن به ترتیب 106 و 48 مگابایت در ثانیه است.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

تست دما
بر خلاف بسیاری از تی وی باکس‌های موجود که با مشکلات حرارت دست و پنجه نرم کرده و کاربران بسیاری را نا امید کرده‌اند، TAB-100 در دمای 17 درجه محیط، با عملکرد طولانی مدت و حتی پس از اجرای بازی‌ها، دما مناسبی را نشان می‌دهد. برای تست دمای تراشه به سراغ برنامه AIDA64 رفتیم.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

میانگین حرارت بخش‌های اصلی SOC شامل GPU و CPU، بین 55~62 درجه سانتی‌گراد، در عملکردهای کاری و نه idle بود. این میزان حرارت برای تراشه H6 با توجه به عملکرد آن، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

تست بوت
اندروید باکس TAB-100 هم به مانند یک گوشی اندرویدی، از سیستم عامل اندروید نسخه 9.0 بهره می‌برد؛ اگر چه تفاوت‌هایی بین اندروید تی وی و اندروید وجود دارد، اما عملکرد و ساختار هر دو OS مشابه یکدیگر است. برای تست زمان بوت (فشردن کلید پاور تا زمان آماده به فرمان) تسکو از تصاویر و ویدیوی جذابی استفاده کرده است به این نکته بینی هم نمره مناسبی داده می‌شود.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

زمان بوت TAB-100 از لحظه فشردن کلید پاور تا روشن شدن کامل، 39 ثانیه و 84 صدم ثانیه بود. شایان ذکر است که این تست با توجه به پُر بودن بخش اعظم ظرفیت حافظه داخلی و نصب بیش از 10 اپلیکیشن صورت گرفت.

تست شبکه Wi-Fi
افزون بر تست‌های یاد شده در ابتدای این بخش، به سراغ تست‌های شبکه بدون سیم (Wi-Fi) رفتیم. همان‌طور که گفته شد، TAB-100 از شبکه بدون سیم 2.4 گیگابیت در ثانیه بهره برده و متأسفانه به دلیل برخی ناسازگاری‌های فنی، امکان ثبت سرعت دقیق آن وجود نداشت. در تماس با بخش فنی تسکو، آن‌ها این ایراد را تایید کرده و می‌دانیم که شبکه وای فای این اندروید باکس در ارتباط با برخی از مودم‌های موجود، چندان بدون نقص ظاهر نخواهد شد. افزون بر آن، بلوتوث داخلی نیز قطع ارتباط‌های مکرر را به همراه دارد که به گفته TSCO، هر دو ایراد در محصولات بعدی (حدوداً در بهار 99) مرتفع خواهند شد.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

سطح سیگنال Wi-Fi را در فواصل 1 تا 3 متر موردبررسی قرار دادیم؛ گیرندگی ماژول داخلی از عملکرد مناسبی برخوردار بوده و در فاصله یک تا دو متر، شاهد سطح سیگنال 97~100 درصد بودیم. علی‌رغم مشکلات یاد شده در بخش شبکه Wi-Fi، می‌توان گفت که گیرنده داخلی از عملکرد مناسبی برخوردار است. این در حالی است که TAB-100 فاقد آنتن خارجی است.

باوجود اشاره به مشکلات Wi-Fi و بلوتوث، تصمیم به تست برنامه Share IT به‌منظور بررسی نقل‌و‌انتقال اطلاعات حجیم در شبکه بدون سیم گرفتیم. خوشبختانه عملکرد این اپلیکیشن در TAB-100 قابل‌قبول بوده و با سه تست متفاوت، بسته‌هایی در ظرفیت‌های 170 تا 900 مگابایت را از تی وی باکس به گوشی موبایل انتقال دادیم. به نظر می‌رسد که با توجه به دشواری کار با برنامه‌های File Manager، نرم‌افزار Share IT بهترین راه‌حل به‌منظور نقل‌و‌انتقال اطلاعات از تی وی باکس به گوشی‌های هوشمند و بالعکس است.

مالتی مدیا

مالتی مدیا
بدون شک یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که یک تی وی باکس باید خود را در آن نشان دهد، بخش مولتی مدیا، کد گشایی و زیرنویس‌ها خواهند بود. در این قسمت حسابی سخت گرفته و TAB-100 را با جزئیات بالا مورد بررسی قرار دادیم. بخش مولتی مدیا را به چند قسمت تقسیم کردیم؛ نخست به سراغ بررسی اجرای فایل‌ها در بخش ارتباط بدون سیم (DLNA و Miracast) رفتیم که در بخش پیشین، شاهد عملکرد آن بودیم.

سپس با انواع فرمت‌های صوتی و تصویری، این اندروید باکس را به چالش کشیدیم. اندروید باکس TAB-100 می‌تواند از فرمت‌های زیر پشتیبانی کند:

نوع مدیا

فرمت های پشتیبانی شونده

فرمت‌های تصویری Avi-Rm-Rmvb-Ts-Vob-ISO-wmv-asf-flv/dat-mpg-mpegH265-HEVC-H264-WMA-FLV-MOV-3D Movie-MP4-MKV-MPEG4-MPEG2-AVC-MOV-DIVX-JPEG- BMP- GIF
فرمت‌های صوتی MP3/WMA/AAC/WAV/OGG/AC3/DDP/TrueHD/DTS/DTS/HD/FLAC/APE
فرمت‌های زیرنویس SRT-IDX-SUB
حداکثر وضوح خروجی فیلم تا 4K و تصاویر تا 6K
پشتیبانی از فرمت‌های حاوی HDR بله- در تصاویر و ویدیو

همان طور که در بخش نرم افزار و برنامه‌ها نیز گفته شد، تسکو به صورت پیش چند اپلیکیشن کاربردی را بر روی TAB-100 نصب کرده است. مدیا پلیر نصب شده توسط TAB-100 بهترین اپلیکیشن به منظور نمایش ویدیو و تصاویر با فرمت‌های خاص و رزولوشن‌های بالا است. برای تست‌های بیشتر، ما نیز اقدام به نصب اپلیکیشن های مطرح از جمله KM Player، VLC Player و HD Video Player گرفتیم.

سپس دو ویدیوی 4K را در یک فلش USB 3.0 ذخیره کرده و از طریق همین رابط به پشت دستگاه متصل کردیم. دو نکته بسیار مهم در این بخش قابل ذکر است؛ نخست آنکه برای پخش بدون لگ و مشکل فایل‌های سنگین 4K با بیت ریت های بالا، بهتر است که از درگاه USB 3.0 استفاده شود. دوم آنکه با توجه به کدک های سازگار با تراشه H6، تنها مدیا پلیر نصب شده توسط تسکو را به منظور نمایش فیلم‌های 4K و HDR مورد استفاده قرار دهید.

فایل نخست یک ویدیوی 4K با فرمت MKV و کدک VP9 و مدت زمان 5 دقیقه و 52 ثانیه بود. این ویدیو با حجم 488 مگابایت و بیت ریت11642 کیلوبایت در ثانیه، فاقد HDR بوده و برای تست کدگشایی VP9 در کنار فرمت MKV و وضوح 4K مورد استفاده قرار گرفت. TAB-100 این ویدیو را با MX Player به خوبی اجرا کرده و تا پایان ویدیو، کوچک‌ترین مشکلی مشاهده نشد.

سپس به سراغ یک تست سخت‌تر رفته و یک فایل ویدیویی سنگین با حجم 1.04 گیگابایت، بیت ریت 45549 کیلوبایت در ثانیه و مدت زمان 3 دقیقه و 17 ثانیه را برای اجرا بر روی TAB-100 انتخاب کردیم. این ویدیو از کدک HEVC H.265 بهره برده و با وضوح 4K، از سیستم صوتی 5.1 برخوردار است. این ویدیو از تکنیک HDR نیز پشتیبانی کرده و در نتیجه می‌تواند یک گزینه کاملاً چالشی برای یک اندروید یا تی وی باکس باشد. در حالی که هیچ یک از اپلیکیشن های مولتی مدیای نصب شده ما امکان اجرای این ویدیو را پیدا نمی‌کردند، متوجه شدیم که MX Player از پس پخش این فایل بسیار سنگین هم بر می‌آید.

TAB-100 بدون هیچ مشکل خاصی از جمله لگ و تأخیر، و یا جا به جایی صدا و تصویر، این فایل سنگین را در یک تلویزیون UHD پخش نمود. تسکو مدعی است که TAB-100 تنها اندروید باکس موجود، با امکان پشتیبانی از تصاویر 6K در بازار ایران است. به همین منظور در ادامه به سراغ بررسی این ادعا رفته و چند تصویر با وضوح 6K و حتی بالاتر را در TAB-100 اجرا کردیم.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

ادعای تسکو مبنی بر امکان نمایش تصاویری با وضوح 6K درست بوده و در این بخش نیز مشکل خاصی دیده نشد. پس از آن تست زیرنویس‌های فارسی را آغاز کردیم. برای زیرنویس‌های فارسی، چند فیلم سینمایی را با زیرنویس‌های هارد ساب (Hard Sub) و سافت ساب (Soft Sub) مورد بررسی قرار دادیم. برای آن دسته از عزیزانی که تفاوت این دو زیرنویس را نمی‌دانند: هارد ساب به زیرنویس‌هایی گفته می‌شود که بر روی ویدیو ثبت و یا اصطلاحاً چسبانده شده است. در این حالت فیلم و زیرنویس، تشکیل یک فایل واحد را داده‌اند.

بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما

((نمونه تصویر 6K پخش شده از TAB-100))

اما در سافت ساب زیرنویس به صورت یک فایل مجزا نظیر SRT، به فیلم متصل می‌شود. TAB-100 هر سه فرمت زیرنویس مرسوم، نظیر SRT، IDX و SUB را در حالت‌های Hard Sub و Soft Sub به خوبی اجرا کرده و در این زمینه نیز هیچ مشکل خاصی مشاهده نشد.

بسیاری از فرمت‌های صوتی و تصویری مرسوم را بر روی TAB-100 اجرا کردیم؛ از تصاویر JPG، GIF و PNG گرفته تا ویدیوهای MKV، MP4، DVD (IFO) و AVI. در یک جمع بندی ساده باید بگوییم که TAB-100 می‌تواند از پس اجرای تمام فرمت‌های ذکر شده توسط سازنده، و فرمت‌های صوتی و تصویری مرسوم برآمده و از این رو جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

جمع‌بندی و امتیاز شهرسخت‌افزار

جمع‌بندی و امتیاز شهرسخت‌افزار
اندروید باکس تسکو TAB-100 دارای نقاط قوتی به مراتب بیشتر از نقاط ضعف است که از این رو پیشنهاد خرید ما را به همراه دارد. بر خلاف اندروید باکس‌های موجود در بازار کنونی که عمدتاً از برندهای نامعتبر بوده و کاربران بسیاری از این مسئله آگاه نیستند، TAB-100 می‌تواند از عهده ادعاهای سازنده برآمده و یک دستگاه مولتی مدیای کامل در منازل شما باشد. انعطاف بالای Android TV و وجود اپلیکیشن های متعدد نیز یکی از دلایلی است که عملکرد TAB-100 را از چهارچوب‌های تعریف کرده خارج ساخته و گستره عملکرد آن را گسترش می‌دهد.

این دستگاه با توان پخش عکس‌های 6K، فیلم‌های 4K در کنار فناوری HDR، انواع زیرنویس و پشتیبانی از فرمت‌های متعدد، عاشقان فیلم و سریال‌ها را ناامید نخواهد کرد. خرید TAB-100 نه فقط به دارندگان تلویزیون‌های معمولی و غیر هوشمند، بلکه به تمام کاربرانی که به دنبال یک دستگاه سرگرمی تکامل یافته با ویژگی‌های متعدد هستند توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود برای نهایت استفاده از این اندروید باکس، از ایرماوس و یا صفحه کلید و ماوس‌های مجزا استفاده کنید.

ویژگی های دیگر این محصول (افزون بر مواردی که تا کنون ذکر شد) از جمله حرارت پایین، زیبایی ظاهری، سخت افزار مناسب، قیمت مناسب در برابر رقبا، پشتیبانی و گارانتی، سازگاری با ابزارهای جانبی متعدد و سرعت عمل بالا، در برابر دو نقطه ضعف آن، یعنی بلوتوث و برخی ناسازگاری های Wi-Fi قرار می گیرند.

با یک نگاه سطحی به نظرات کاربران در وب سایت های خرید آنلاین نیز می توان متوجه عدم رضایت آنها از خرید تی وی باکس‌هایی با برندهای نامعتبر شد. پس در همین مطلب به شما توصیه می کنیم که از خرید محصولات دیجیتالی بدون گارانتی و یا گارانتی نامعتبر، و همچنین برندهای ناشناخته پرهیز کنید.

نقاط قوت:

پشتیبانی از فرمت های صوتی و تصویری متعدد پشتیبانی از فایل‌های 4K در کنار تکنولوژی HDR رابط کاربری ساده با استفاده آسان و بدون دردسر پشتیبانی نرم افزاری و بروزرسانی از سوی سازنده سخت افزار مناسب شناسایی سریع Plug Play انواع ماوس و صفحه کلید ارتباط سریع و بدون نقص DLNA و Miracast

نقاط ضعف:

مشکلات ارتباطی در بلوتوث و Wi-Fi ریموت کنترل بسیار ساده عدم استفاده از کلیدهای مرسوم اندروید در پایین صفحه

در نهایت تی‌وی‌باکس اندرویدی TSCO TAB-100 با قیمت حدودی 600 هزار تومان و گارانتی یک ساله توسن سیستم، امتیاز بسیار خوب 8.9 از 10 را با ریزامتیازات زیر از سوی وب‌سایت شهر‌سخت‌افزار کسب کرد و موفق به دریافت نشان Good Value شد.

اندروید باکس TSCO TAB-100 از طریق این لینک قابل خریداری است.

اندروید باکس تسکو TAB-100

کلاس عرضه : اقتصادی / میان رده
9.5
مالتی‌مدیا
8.5
امکانات ارتباطی
9
سخت‌افزار و کارایی
8
امکانات نرم‌افزاری و رابط کاربری
9
طراحی و زیبایی
9
ارزش خرید
8.9
امتیاز شهرسخت‌افزار
بررسی اندروید باکس تسکو TAB-100؛ جعبه جادویی خانه شما
نشان شهرسخت‌افزار
8.9

نظر شما در مورد باکس‌های اندرویدی تلویزیون چیست؟ تا چه حد آنها را انتخابی مناسب می‌دانید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !