وسیع‌ترین شهرک گلخانه‌ای غرب کشور در «گنبد» ساخته می‌شود‏


وسیع‌ترین شهرک گلخانه‌ای غرب کشور در «گنبد» ساخته می‌شود‏

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر از آغاز عملیات اجرایی ساخت وسیع ترین ‏شهرک گلخانه ای غرب کشور در روستای گنبد از توابع بخش مرکزی ملایر در ایام دهه فجر با ‏حضور استاندار همدان خبر داد.‏

علی مروت‌امیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اعتبار برآورد شده برای این پروژه عظیم ۱۴ میلیارد تومان است، افزود: این وسعت کشت گلخانه ای، معادل ظرفیت سه ساله استان همدان در سند راهبردی است.

وی با بیان اینکه شهرک گلخانه گنبد به مساحت ۶۸ هکتار و در ۴۲ قطعه در روستای گنبد احداث می شود، اظهار کرد: ظرفیت اشتغالزایی این پروژه برای ۴۱۰ نفر است و پیش بینی می شود سالیانه ۱۵ هزار تن تولید محصول داشته باشد.

پرداخت تسهیلات کم بهره و بلاعوض به متقاضیان

وی با بیان اینکه در طول ایام دهه فجر به همت جهادکشاورزی ملایر چهار پروژه و طرح تولیدی به بهره برداری می رسد، ادامه داد: دو واحد گوسفند داشتی در روستاهای سیردر و یونس، یک واحد بره پرواری در روستای گنبد و یک واحد بسته بندی سبزیجات و سالاد با ظرفیت ۱۵۰۰ تن در سال در شهرک صنعتی سامن در مجموع با اشتغالزایی برای ۲۱ نفر با حضور مسئولان افتتاح می شود.

مروت‌امیری با بیان اینکه کل اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها سه میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان است، اضافه کرد: از این میزان دو میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان تسهیلات از بانک های عامل دریافت شده است.

وی در ادامه درباره تسهیلات پرداخت شده در حوزه دامپروری در سالجاری، گفت: امسال ۷۸۵ فقره پرونده دریافت تسهیلات کم بهره و بلاعوض در سامانه سجاد ثبت شده که مجموع اعتبارات آنها آن ۱۰ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر درباره تسهیلات تولیدات گیاهی پرداخت شده طی سالجاری، با بیان اینکه ۴۹۸ فقره پرونده تسهیلات کم بهره و بلاعوض در سامانه سجاد ثبت شده است، یادآور شد: در مجموع دو میلیارد و ۷۹۲ میلیون تومان به متقاضیان در این زمینه پرداخت کردیم.

وی با اشاره به اینکه امسال به ۹ فقره پرونده متقاضی دریافت تسهیلات زیرساخت های شخصی، به میزان ۷۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تسهیلات کم بهره و بلاعوض پرداخت شده است، اظهار کرد: در بخش خسارات کل ۱۲۹۲ فقره پرونده بررسی و در مجموع به آنها ۱۳ میلیارد و ۲۰۸ میلیون تومان تسهیلات کم بهره و بلاعوض به منظور جبران خسارت های وارده پرداخت شد.

تولید ۱۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی

مروت‌امیری در ادامه با بیان اینکه در سال زراعی ۹۸-۹۷، میزان تولید محصولات زراعی در سطح ۵۸ هزار و ۴۳۲ هکتار، ۱۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی بوده است، گفت: از این میزان حدود ۵۶ هزار تن گندم توسط گندمکاران شهرستان ملایر تولید شده است.

وی با بیان اینکه از این میزان ۱۹.۵ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شده است، ادامه داد: در حال حاضر سطح زیرکشت گندم آبی ۶۸۰۰ هکتار، سطح زیرکشت گندم دیم ۲۶ هزار هکتار، سطح زیرکشت جو آبی ۴۷۰۰ هکتار و سطح زیر کشت جو دیم ۴۶۰۰ هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۸-۹۷، در سطح ۱۶۰ هکتار از اراضی ملایر حدود ۳۰۰ تن دانه روغنی کلزا کشت کردیم، افزود: همچنین ۷۰۰ تن بذور گواهی شده گندم، جو و کلزا توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود ۵۰۰۰ تن انواع کود شیمیایی به منظور کودپاشی محصولات بهاره و پاییزه توزیع شده است، ادامه داد: در زمان برداشت غلات در سطح شهرستان، بر عملیات برداشت و کنترل ضایعات کمباین ها به تعداد ۱۶۰ دستگاه کمباین فعال، نظارت داشته ایم.

مروت‌امیری خاطرنشان کرد: جذب اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی از محل اعتبارات ابلاغی سال ۹۸ در زیربخش های نیرو محرکه انواع تراکتورها زراعی، باغی، ادوات کشاورزی حفاظتی و ماشین آلات دام به میزان ۱۰.۶ میلیارد تومان تسهیلات بوده، به گونه ای که در این بخش ۱۰۲ درصد از اعتبارات تخصیص استان را جذب کرده ایم.

این مقام مسئول یادآور شد: در سال زراعی ۹۸-۹۷، در ۱۴ هزار و ۴۵۸ هکتار از اراضی شهرستان عملیات مبارزه با سن غلات و در ۹ هزار و ۷۷۰ هکتار عملیات مبارزه با علف های هرز انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال به میزان ۹۸۵۰ تن صادرات کشمش داشته ایم، گفت: در ۴۳۲۵ هکتار از اراضی شهرستان عملیات مبارزه با سیاهک، در ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات مبارزه با آفات نباتی، در ۱۳۵ هکتار عملیات مبارزه بیولوژیک و در ۲۲۰ هکتار عملیات مبارزه با جوندگان مضر صحرایی صورت پذیرفته است.

برگزاری ۱۷۸ دوره کارگاه و کلاس آموزشی ترویج

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر بیان کرد: امسال ۱۷۸ دوره کارگاه و کلاس آموزشی ترویج به صورت ۳۴۳۱ نفر روز در زمینه توسعه کشت های گلخانه ای، محصولات کم آب بر، باغات دیم در اراضی شیبدار، تغذیه گیاهی باغات، کشت دانه های روغنی و سرشاخه کاری درختان گردو برگزار شد.

وی افزود: مبارزه با علف های هرز غلات، فرآوری انگور، کشت سبزی و صیفی، پرورش زنبورعسل، توسعه شبکه های آبیاری نوین، بیمه محصولات کشاورزی، باغات داربستی، هویت گذاری دام، عدم تغییر کاربری اراضی، تولید محصولات کشاورزی و بافغی سالم، کشت کلزا و کینوا، خاکپروری حفاظتی و اشتغال زنان روستایی از جمله محورهای آموزش بوده است.

اجرای ۳۲ طرح سامانه نوین آبیاری

مروت‌امیری به صدور مجور مشاغل خانگی به تعداد ۳۵ فقره و پیگیری ثبت سامانه جامع پهنه بندی اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۹۸، ۳۲ طرح سامانه نوین آبیاری به مساحت ۹۰۰ هکتار به مبلغ هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال عملیات لایروبی و مرمت ۱۲ رشته از قنوات شهرستان با اعتبار ۶۶۰ میلیون تومان به طول ۲۲۴۰ متر به پایان رسید، خاطرنشان کرد: عملیات لایروبی و مرمت ۱۴ رشته دیگر از قنوات شهرستان نیز با اعتبار دو میلیارد و ۲۰۳ میلیون تومان به طول سه کیلومتر درحال اجراست.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر افزود: امسال در حوزه صنایع تبدیلی سال پر برکتی برای شهرستان بود و براساس سند راهبردی استان، سهمیه صنایع تبدیلی تعهد شده در چشم انداز، برابر ۱۲ هزار تن در سال بود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال افزون بر ۱۸ هزار تن مواد اولیه معادل ۱۵۰درصد سهمیه تحقق شده جذب شد، ادامه داد: واحد صنایع تبدلی ملایر در دو ماهه نخست سال، پنج پروانه بهره برداری در حوزه های لبنیات، فرآوری میوه و سبزیجات، بسته بندی محصولات کشاورزی و شوریجات و ترشیجات صادر کرده است که تنوع پروانه های اخذ شده نشان از شکوفایی و پتانسیل موجود در این بازار دارد.

ارجاع ۵۰ پرونده متخلفان امور اراضی به مراجع قضایی

مروت‌امیری در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا، از ارجاع ۵۰ مورد پرونده متخلفان امور اراضی به مراجع قضایی در سالجاری خبر داد و اظهار کرد: ۲۰۰ مورد اخطار ساخت و سازهای غیرمجاز صادر شد و ۱۵ مورد تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز داشتیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه در زمینه نظارت بر واگذاری و توسعه اراضی ملی مطابق با ماده ۳۳، ۵۶ مورد فعالیت داشتیم، افزود: اداره امور اراضی این مدیریت از ابتدای سال تاکنون به میزان ۱۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر پایش اراضی و شناسایی تغییر کاربری اراضی داشته است.

وی اظهار کرد: ۱۲۰ مورد نظارت بر مجوزهای تبصره یک و چهار، ۲۴۰ نفر-روز برگزاری دوره های آموزشی ترویجی و تثبیت مالکیت و صدور سند اراضی کشاورزی به مساحت ۹۵ هکتار از دیگر فعالیت های صورت گرفته در واحد امور اراضی جهادکشاورزی ملایر بوده است.

افزایش ۱۲۰ تن تولید گوشت در ملایر

این مقام مسئول در ادامه از افزایش ۱۲۰ تن ظرفیت تولید گوشت در ملایر طی سالجاری خبر داد و بیان کرد: امسال ۲۲ مورد پروانه تأسیس دامداری به ظرفیت ۵۰۰۰ رأس دام سبک و یک فقره پروانه تأسیس دامداری به ظرفیت ۲۰ هزار قطعه بوقلمون صادر شد.

وی با بیان اینکه با افتتاح این واحدها پیش بینی می شود حدود ۲۰۰ تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز و ۶۰۰ تن به ظرفیت تولید گوشت بوقلمون ملایر اضافه شود، خاطرنشان کرد: با احدث و راه اندازی این واحدها برای ۲۰۰ نفر نیز اشتغالزایی می شود.

مروت‌امیری با بیان اینکه امسال سه فقره پروانه بهره برداری دامداری به ظرفیت ۶۵۰ رأسی صادر شده است، گفت: امسال یک فقره پروانه بهره برداری گوساله پرواری ۲۰۰ رأسی و یک فقره پروانه بهره برداری شترمرغ به میزان ۲۰۰ قطعه پرواری نیز صادر شد که زمینه اشتغال ۳۰ نفر را فراهم کرده است. پ

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا