ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می کند/ گفتگوهای امروز با بورل صریح خواهد بود


ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می کند/ گفتگوهای امروز با بورل صریح خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مهم خواند و گفت که گفتگوهای امروز با بورل صریح خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به پرسش های آنها پاسخ داد.

وی در ابتدا آغاز چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب و دهه فجر را گرامی داشت.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مردمی ترین انقلاب تاریخ هستیم، اظهار داشت: انقلابی که به رغم خواست همه قدرت های جهانی تنها با اراده مردم به پیروزی رسید و با حمایت و پشتوانه مردمی ادامه یافت و امیدواریم در گام دوم انقلاب نیز علیرغم فراز و نشیب هایی که داریم با قدرت و قوت این انقلاب به پیش برود و وزارت خارجه نیز دوشادوش همه ارکان نظام همه توان خود را برای بالندگی هر چه بیشتر انقلاب و دستیابی به اهدافش به کار خواهد بست.
موسوی با اشاره به سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ظهر مهمان ظریف است، گفت: راجع به تحولات برجامی و روابط ایران و اتحادیه اروپا و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی با ظریف، روحانی و رئیس مجلس دیدار و گفتگو می کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره معامله قرن عنوان کرد: یکی از ننگین ترین پیشنهادات و ابتکاراتی بود که توسط آمریکایی ها با نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین ارائه شده که از دیدگاه ایران این یک صلح تحمیلی و فروش سرزمین فلسطین و فراموشی آرمان جهان اسلام است و دولت و ملت ایران در کنار دولت و ملت مظلوم فلسطین تا تحقق ازادی قدس شریف خواهد بود و راه حلی که ایران ارائه کرد به عنوان راه حل ممکن برای خروج از بن بست 70 ساله که بر منطقه تحمیل شده، می دانیم.
وی ابراز تأسف کرد از مواضع برخی کشورهای منطقه که متاسفانه آینده و حیثیت مسلمانان را نشانه رفتند و در فریب یک بازی صهیونیستی افتادند که دوست را به جای دشمن و برعکس می نشانند. متوجه باشند دوست دشمنان اسلامی کیست و دشمن جهان اسلام موجودیتی به نام رژیم صهیونیستی نیست.
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بورل به تهران گفت: اروپایی ها هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکردند خواستند به این سمت بروند.اخیرا ظریف یک نامه 14 صفحه ای حقوقی و مستدل راجع به این موضوع به بورل نوشت و توجیهات آنها را زیر سوال برد و به چالش کشید. رفت و آمدهای دیپلماتیک منافاتی با برخی مواضع اتحادیه اروپا ندارد و از این رفت و آمدها استقبال می کنیم. سفر ایشان را مهم ارزیابی می کنیم و امیدواریم در گفتگوهایی که با ایران دارند ریشه شرایط جدید را متوجه باشند و استدلالات ایران را بشنوند و اگر حسن نیتی در آنهاست برای کاهش تنش ها اقدام جدی صورت دهند.
وی همچنین گفت که گفتگوهای امروز با بورل با صراحت خواهد بود. ما دلخوری های شدیدی از اروپا داریم که بعد از نقض آمریکا، همراهی کردند و با بی عملی خودشان نشان دادند کاری از پیش نمی توانند ببرند یا اراده و توان لازم را ندارند و تصمیم فشارهای آمریکایی ها شدند.
وی گفت: ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت و سخنرانی می کند. اگر باز کارشکنی ایجاد نکنند.
موسوی درباره اعلام آمادگی هند برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت: وضعیت ما با آمریکا در وضعیت میانجیگری نیست. آمریکا یک رویکرد توهم آمیز و خصمانه ای به ایران دارد و همیشه بروز می دهد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره عملیات سوریه در ادلب گفت: کشورهای دیگر باید در این روند به خواست و تمامیت ارضی و امنیت ملی سوریه احترام بگذارند. برخی کشورها نگرانی هایی دارند که مطرح می کنند و این نگرانی ها حتما مدنظر همگان است و باید اجازه داد دولت و ملت سوریه درباره سرنوشتشان خودشان تصمیم بگیرند.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره آخرین تحولات اینستکس اظهار داشت: موظفیم به عنوان وزارت خارجه و دولت از هر روزنه ای که به ملت و دولت کمک کند که فشارها را کم کند، حمایت کرده و می کنیم ولی نکاتی مدنظر ماست.
وی افزود: اینستکس مقدمه ای بود بر تعهدات 11 گانه اروپا که گفتند اگر قرار است این تعهدات را انجام دهیم مقدمه ای باشد که تبادلات مالی را به راحتی انجام دهیم. مدت ها طول کشید این کار را انجام دادند و متاسفانه عدم استقلالی که در اتحادیه اروپاست و حرف شنوی آنها از آمریکا و فشارپذیری از قلدر تا حالا مانع بسیاری از تعهدات اروپا بوده است. این را راه انداختند و ما هم نهاد متناظر را راه انداختیم و دو نهاد با هم در ارتباطند و رئیس اینستکس اخیرا ایران بوده است ولی آنکه باید اقدام عملی انجام دهد اروپایی ها هستند که باز به نظر می رسد، دنبال سازوکار و راه حل و چراغ سبز های آمریکا هستند.
وی بیان کرد: این به خودشان مربوط است. طرف ایران آمادگی دارد این کانال راه بیفتد و نقل و انتقالات مالی صورت بگیرد.
*چیزی به عنوان کانال بشردوستانه را به رسمیت نمی شناسیم
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به کانال مالی که سوئیس راه اندازی کرده، گفت: چیزی به عنوان کانال بشردوستانه را به رسمیت نمی شناسیم. خیلی ارزش هم ندارد. این داروها با پول ملت خریداری شده و شرکت سوئیسی هم پولش را می گیرد.
وی از رسانه ها خواست بیش از حدی که شایسته کانال است، به آن نپردازند.
موسوی درباره سفرهای متعدد یوسف بن علوی به تهران این سفرها را عادی و معمولی خواند و افزود: دوستان ما در منطقه نگران افزایش تنش ها و از کنترل خارج شدن آن هستند که راجع به این مسائل تبادل نظر شد.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره واکنش ها به اظهارات اخیر ظریف و اینکه آیا شاهد اختلاف بین وزارت خارجه و ساختارهای دیگر در حاکمیت هستیم و می توان این پیش بینی را بکنیم که این فشارهای اخیر به ظریف منجر به تغییر سیاست خارجی ما در قبال آمریکا شود؟ گفت: نگرانی ما نیز همین است. نگرانی داریم این اتفاقات و هجمه های عجیب و غریبی که صورت می گیرد که احساس می کنیم بخشی از آن از روی کم اطلاعی است، این احساس را دامن بزند که در ایران دوگانه ای وجود دارد که چنین نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کل واحد است و در آن دیدگاه های متنوع وجود دارد که می تواند در سیاست خارجی خود را نشان دهد. وزارت خارجه بعنوان دستگاه مجری سیاست خارجی، مجری تصمیماتی است که در سلسه مراتب تصمیم گیری و تصمیم سازی سیاست خارجی ایران گرفته می شود و وزیر خارجه به عنوان نماد سیاست خارجی، حرفی که می زند حرف نظام و جمهوری اسلامی است. ضمن اینکه اختلاف سلیقه و دیدگاه را در مسائل مختلف کشور رد نمی کنم این دوگانگی را که برخی درصدد القای آن هستند قبول ندارم. شاید این حس در خیلی از شاهدان و تحلیلگران به وجود آمده و این را مضر به حال سیاست خارجی و امنیت ملی کشور میدانیم
وی گفت: سوابق ظریف و اقداماتش و کارنامه اش در سیاست خارجی کشور بیش از 40 سال در این حوزه قلم و قدم زده و اقدام کرده و پوشیده نیست که ایشان چه دیدگاه های دارد و هر نظری داشته باشد مجری نظراتی است که مقامات عالی کشور ابلاغ می کنند.
موسوی افزود: خواهش میکنم بخی دوستان رسانه ای و جوانان عزیز و انقلابی که خود را جزو آنها می دانیم قدری دقیق تر و با اطلاعات بیشتر موضع گیری کنند و بدانند آنچه وزیر خارجه ایران می گوید در هر سطحی داخل و خارج و در گفتگو با رسانه های داخلی و خارجی و در دیدار با مقامات خارجی و سخنرانی ها، حرف ایشان حرف نظام جمهوری اسلامی ایران است و چیزی خارج از این نیست.
وی درباره بحث مذاکره با آمریکا گفت: موضعی است که همه مقامات جمهوری اسلامی ایران از بالاترین تا کوچکترین این را عرض کرده ایم، آنهایی هم که پیغام و پسغام و میانجیگری مطرح می کنند در جریان هستند که ایران هیچگونه مذاکره دوجانبه ای با آمریکایی ها ندارد و نخواهد داشت و این سیاست ماست و آنچه نظام بر آن تأکید دارد این است که آمریکایی ها باید به شرایط قبل از 2017 برگردند و تحریم های یکجانبه ای که تحمیل کردند برگردنن و به میز مذاکره ای که در قالب 1+5 بازگردند. خسارات ما را جبران کنند و توبه کنند و گوشه ای هم آنها بنشینند و وارد معادله شوند این حرف تازه ای نبود. فعلا موضع جمهویر اسلامی ایران است که امیدواریم شفاف بیان شود.
موسوی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سیاست منطقه ای ایران عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه با ثبات و سازنده است. هر جا احساس کردیم حرفمان شنونده و نفوذ دارد از آن برای ثبات و امنیت در منطقه استفاده کنیم. اگر قدرتی ایران دارد در راستای ثبات و امنیت در منطقه به کار گرفته و خواهد گرفت. اگر جایی حضو مستشاری داریم به دعوت کشورهای منطقه و قدرت های قانونی منطقه و با درخواست رسمی آنهاست. فکر نمی کنم سیاست منطقه ای ایران که سیاست اصولی، سازنده و ثبات ساز است و منطقی و قانونی با توجه به این فشارها و تحولاتی که رخ داده عوض شود و عوض نخواهد شد.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره معامله قرن و سکوت برخی ها گفت: به کشورهای اسلامی و منطقه و امت اسلامی هشدار می دهیم این توطئه عظیمی است که در پس معامله قرن شکل می گیرد و حیثیت اعراب و مسلمانان را به باد خواهد داد.
وی افزود: کشورهای منطقه باید مطلع و آگاه باشند که ایران در منطقه خیرخواه همه کشورهای منطقه است و براساس اصول و اهدافی که دارد و تعالیم اسلامی و اخلاق و قانون اساسی خود همواره خواستار اتحاد جهان اسلام و تقویت امت اسلامی است و تنها موجودیتی که ممکن است در این راه سد ایجاد کند، رژیم صهیونیستی است و امیدواریم کشورهای منطقه به دام نیفتند البته کشورهای منطقه بیدار هستند اما معدود کشورهایی که هنوز به این بیداری نرسیدند امیدواریم بیدار شوند.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی