وزیر راه وشهرسازی: راه آهن اردبیل تا پایان دولت دوازدهم بهره‌برداری می‌شود


وزیر راه وشهرسازی: راه آهن اردبیل تا پایان دولت دوازدهم بهره‌برداری می‌شود

اردبیل - ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به تاکید رییس جمهوری در باره بهره‌برداری سریع راه آهن اردبیل - میانه این طرح تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و افتتاح خواهد شد.

محمد اسلامی روز دوشنبه در حاشیه شروع عملیات ریل‌گذاری راه آهن اردبیل - میانه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از پیمانکاران و مجریان طرح خواسته‌ایم که زمان‌بندی را فشرده کرده و اگر هوا نیز مساعد باشد انشالله مردم استان اردبیل سوت قطار را تا پایان این دولت خواهند شنید.

وی با بیان اینکه پروژه راه اهن اردبیل - میانه در مجموع ۶۰ درصد پیشرفت دارد، بیان کرد: اینکه می‌خواهیم در این زمان محدود ۴۰ درصد باقی مانده کار را به سرانجام برسانیم در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: عملیات ریل‌ گذاری راه اهن اردبیل - میانه از دو سمت اجرا شده و در هر نقطه‌ای که کار زیرسازی به اتمام برسد ریل‌گذاری خواهد شد.

اسلامی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی راه آهن اردبیل از سال ۸۴ شروع شده است، گفت: حجم مهم و گسترده کار از جمله تخصیص منابع مالی و نیز پیشرفت سریع عملیاتی در دو سال گذشته و در دولت دوازدهم انجام گرفته و در سال ۱۴۰۰ شاهد به سرانجام رسیدن طرح خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در سال رونق تولید در زمینه صنایع راه اهن اقدامات اساسی صورت گرفته است، بیان کرد: در زمینه تولید ریل ، سوزن و متعلقات، واگن و لکوموتیو کارخانه‌ها در کشور فعال شده‌اند و ریل راه آهن اردبیل نیز توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ایجاد بارانداز و اتصال ریلی استان اردبیل به جمهوری آذربایجان گفت: توافق ایجاد شهرک صنعتی مشترک و نیز بارانداز با مقام‌های آذری انجام شده است، طرح بارانداز یکی از المان‌های طرح لجستیکی می‌باشد که بعنوان پارک لجستیک نقش ایفا خواهد کرد.

به گفته وی ، مطالعات این طرح را شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد کرد و مشاور آن نیز انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: کار و نقش مهمی که این استان و استاندار اردبیل ایفا کرده، این است که همه ظرفیتها، منابع و فعالان اقتصادی سهمی بر عهده گرفته و ایفای نقش میکنند تا با اجرای طرح پارک لجستیک و بازار مشترک زمینه تبادل کالا و صادرات به شمال کشورمان فراهم شده و این منطقه از کشورمان به توسعه اقتصادی دست یابد.

عملیات تکمیلی راه اهن اردبیل - میانه هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

عملیات اجرایی راه ‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده اند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران و تزریق اعتبارات مناسب در جریان سفر اخیر رییس جمهوری، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.

در طرح راه آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر