روز صفر بدون اغراق، تلاشش فاصله از کلیشه‌های رایج بود


روز صفر بدون اغراق، تلاشش فاصله از کلیشه‌های رایج بود

تهران _ ایرنا_ نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «روز صفر» این اثر را مبتنی بر واقعیت روی داده عنوان کرد و گفت: گفت: به نظرم اغراقی در نقش‌آفرینی بازیگرها نبود ولی تلاش کردیم از کلیشه‌های رایج فاصله بگیریم.

سعید ملکان روز دوشنبه در نشست خبری فیلم «روز صفر» با بیان این که دلیل انتخاب این سوژه چه بود، گفت: یکی از سوژه های مورد علاقه من همواره این موضوع بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود بازیگر زن در فیلم گفت: در بخش اول فیلم که داستان جاسوسی بود یک بازیگر زن حضور داشت که نقش قدرتمندی ایفا کرد.

ملکان در ادامه افزود: همچنان سازنده در حال فیلم موسیقی فیلم است و به ناچار برای جشنواره از موسیقی انتخابی استفاده کردیم تا بعدا تغییر کند.

وی درباره سرمایه گذار فیلم گفت: ابتدا قرار بود، فارابی بخشی از سرمایه گذاری را انجام دهد اما تنها چند روز پیش از آغاز فیلم برداری پشیمان شدند و چند نفر از دوستانم سرمایه‌گذاری در این بخش را تقبل کردند.

نویسنده و کارگردان فیلم روز صفر افزود: به نظرم اغراقی در بازی بازیگرها نبود ولی تلاش کردیم از کلیشه های رایج فاصله بگیریم و آقای جدیدی در نقش مامور امنیتی درجه یک بازی کرد.

وی افزود: توانایی ایشان در دویدن کار با اسلحه فوق العاده بود و گزینه دیگری نداشتیم.

ملکان در پاسخ به سوالی مبنی بر این انتخاب ساعد سهیلی برای بازی نقش عبدالمالک ریگی نامناسب بود، گفت: توانایی ساعد در بازیگری دلیل انتخاب وی بوده است.

ملکان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا بخش های از داستان فیلم به دلیل شرایط کنونی جامعه به شما دیکته شده، گفت: تمام فیلم مبتنی بر واقعیت بود.

وی در پاسخ به دلیل ساخت این فیلم گفت: دوست داشتم فیلمی بسازم و ادای دینی به آن بخش از جامعه کنم که برای امنیت ما تلاش می کنند البته همچنین مانند بخش پایانی فیلم که مطرح شد می خواستم آنها طلبکار نباشند و بدانند شغلی که انتخاب کردند خواست خودشان بوده است.

ساعد سهیلی بازیگر نقش عبدالمالک ریگی با بیان این که برای بازی در فیلم خیلی کنجکاو بود و تحقیقات زیادی برای این نقش انجام دادم. وی افزود: برایم جالب بود بدانم که فردی که دست فروش بوده و سی دی می فروخته چگونه به این شخصیت تبدیل می شود. امیر جدیدی بازیگر نقش علی در فیلم روز صفر گفت: هر بازیگری دوست دارد چنین شخصیتی را بازی کند. و خودم دوست داشتم خودم را محک بزنم.وی افزود: تا حالا تجربه بازی چنین فیلمی را نداشتم و امیدوارم توانسته باشم بازی خوبی کرده باشم.

امیر ملک پور طراح لباس فیلم روز صفر گفت: بخاطر جغرافیایی که بزرگ شدم شناخت کافی از لباس بلوچ داشتم البته مستندات خوبی نیز در اختیار ما قرار گرفت.

سهیل دانش اشراقی طراح صحنه فیلم روز صفر گفت: تمام لوکیشن ها فیلم در ایران فیلم برداری شد.
وی افزود: تمام تلاشمان کردیم که به ذهنیت کارگردان نزدیک شود.

فراستی در میانه نشست به دعوت حسنی پشت تریبون رفت و درباره «روزصفر» توضیح داد: تبریک می‌گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می‌گویم. جدیدی در این نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم حق مطلب ادا شده است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم که بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد.

ملکان درباره انتخاب جدیدی توضیح داد: هر کدام شما جای ما بودید انتخاب دیگری جز جدیدی نداشتید. اگر او این نقش را نمی‌پذیرفت این فیلم را نمی‌ساختیم و درباره ساعد هم اعتقادم همین است. همه اکت‌های بازیگران از ایستادن تا لهجه به درستی انجام گرفت.

ملکان خاطرنشان کرد: این فیلم یک فیلم ملی است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. هیچ جایی از فیلم تروریست‌ها را در سیستان و بلوچستان نمی‌بینیم و تمام مقر تروریست‌ها در پاکستان است.

کارگردان در ارتباط با سکانس‌های فیلم اظهار داشت: به تازگی در سینمای ایران چنین فیلم‌هایی در حال باب شدن است. بخش‌هایی از سکانس‌ها در شهرک دفاع مقدس طراحی و ساخته شده است.

امیر جدیدی که در ارتباط با نقش مامور امنیتی که در فیلم ایفا کرد، گفت: تمرین‌های زیادی را برای اسلحه دست گرفتن و اجرای این نقش داشتم. این کارکتر کاملا وطن‌پرست است و برای وطنش تلاش می‌کند.

جدیدی تصریح کرد: این فیلم بسیار سخت بود و تک تک اعضا فیلم در اجرای نقش‌ها موثر بودند.

تینو صالحی نیز ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت: از عوامل این فیلم ممنونم که اجازه دادند من این نقش را اجرا کنم و خوشحالم که در کنار دوبازیگر حرفه‌ای کار کردم.

ملکان در مورد سرمایه فیلم گفت: حدود هشت میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده است و برخی از تجهیزات ما در برلین دزدیده شد.

ملکان در ارتباط با اضافه شدن یا نشدن سکانس شهید سردار سلیمانی گفت: اصلا اینطور نبوده است و نمایش ترور سردار سلیمانی در فیلم ما هیچ ربطی به فیلمبرداری نداشت.

سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر در یک نگاه

سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده در حال برگزاری است.

در این دوره جشنواره، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت‌نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که در میان فیلم‌های سینمایی، ۳۷ اثر به فیلمسازان اول اختصاص دارد.

این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)، مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است.

محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی در این دوره از جشنواره اعضای هیات انتخاب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) و نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) هستند.

غیر از پردیس ملت به عنوان کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است، پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج