از برنامه‌های قرآنی دهه فجر تا جدیدترین اتفاقات در حوزه حفظ قرآن


از برنامه‌های قرآنی دهه فجر تا جدیدترین اتفاقات در حوزه حفظ قرآن

ایجاد نظام یکپارچه آموزش و آزمون حفظ قرآن از سال 99، انتخاب نماینده ایران در رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن و آغاز ثبت‌نام در مرحله استانی دوازدهمین دوره آزمون «ترنم وحی» از 22 بهمن ازجمله اخبار حوزه قرآن و معارف در 12 بهمن‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در دوازدهمین روز از بهمن ۹۸:

ایجاد نظام یکپارچه آموزش و آزمون حفظ قرآن از سال ۹۹/ اجرای برنامه‌هایی با قابلیت رصد کمّی

از برنامه‌های قرآنی دهه فجر تا جدیدترین اتفاقات در حوزه حفظ قرآن

«مهدی قره‌شیخلو» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درباره آخرین تصمیم گیری ها و برنامه های مصوب ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، اظهار کرد: بنابر آخرین جلسه این ستاد که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، مقرر شده است جلسات ستاد در سال 99 با نظم بیشتر برگزار شود و برنامه هایی تصویب و اجرا شود که قابلیت رصد کردن کمی را داشته باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: همچنین، مقرر است تا دستگاه های عضو ستاد برنامه های سال آتی خود را اعلام کنند و همچنین مرکز امور قرآنی به عنوان متولی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با هر یک از دستگاه ها به صورت دو به دو جلسه برگزار کند تا برنامه و راه های اجرای آنها مشخص شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکید رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر آن است که که همه نگاه ها در اجرای طرح ملی حفظ قرآن معطوف به بودجه نباشد و هر دستگاهی به اندازه وسع خود، کار را پیش ببرد.

قره‌شیخلو تاکید کرد: همچنین، مقرر است کارهای زیرساختی و اجرایی عملیاتی بر اساس سند ملی حفظ برای سال 99 طراحی و اجرا شود.

وی با بیان اینکه در میان دستگاه های عضو ستاد ملی حفظ قرآن کریم نیروهای مسلح کارهای خوبی انجام داده اند، گفت: در مجموع کار در حال انجام است اما باید تلاش شود تا از نظر حجم و کیفیت ارتقا بیابد و هر سال بهتر از سال قبل باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر لزوم انجام کارشناسی های دقیق تر در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها، ابراز کرد: این مهم باعث می شود که بعد از اجرای طرح احساس نکنیم می شد به گونه ای دیگر عمل کرد یا اگر کاری دیگری انجام می دادیم، بهتر بود.

وی با تاکید بر لزوم هم افزایی و پرهیز از نگاه بخشی در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، بیان کرد: باید ظرفیت های قانونی در این باره تقویت شود نه اینکه کار را به صورت سنتی دنبال کنیم. باید توجه داشت اصلی ترین کار این ستاد، ایجاد نظام یکپارچه آموزش و آزمون حفظ قرآن کریم است.

قره‌شیخلو درباره برکات ایجاد این نظام یکپارچه، بیان کرد: این هم افزایی باعث می شود که از کارهای متفرقه و موازی پرهیز شود و برای مثال اینطور نباشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه های علمیه، سازمان اوقاف و ... هر یک سیستم و برنامه مستقلی در امر حفظ داشته باشند.

وی با بیان اینکه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن زمانی معنا می یابد که درصدد هم افزایی باشد، گفت: اگر همکاری اعضا جدی باشد می توان برای سال آینده با پرهیز از کارهای موازی و ناهماهنگ، در مسیر هم افزایی و هماهنگی پیش برویم و از نگاه های بخشی جلوگیری کنیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره نتایج بررسی ها برای انتخاب داوران مسابقات بین المللی قرآن کریم و نیز انتخاب نمایندگان ایران برای شرکت در رقابت های قرآنی دیگر کشورها، خاطرنشان کرد: در موضوع داوران نتایج اولیه مشخص شده و تا انتهای بهمن لیست نهایی می شود. ما همچنین از پنج شش کشور دعوتنامه برای اعزام نماینده به مسابقات قرآن آنها را داشته ایم که در حال بررسی کاندیداها هستیم و در روزهای آتی، نتایج این بررسی نیز مشخص خواهد شد.

برپایی محفل انس با قرآن روی عرشه ناوشکن «سهند»/ کشف استعدادهای جنوب کشور در مسیر کاروان قرآنی انقلاب

از برنامه‌های قرآنی دهه فجر تا جدیدترین اتفاقات در حوزه حفظ قرآن

«احمد ابوالقاسمی» در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه کاروان قرآنی دهه فجر انقلاب، فعالیت خود را از هشتم بهمن ماه آغاز کرده و تا 21 بهمن نیز با حضور در شهرهای مختلف جنوب کشور، به اجرای برنامه های قرآنی می پردازد، اظهار کرد: همراهی گروه نمایش چهارنفره، از امتیازات کاروان قرآنی انقلاب نسبت به سال های گذشته است.

مسئول کاروان قرآنی انقلاب تصریح کرد: اولین برنامه این کاروان، همچون سال های گذشته پس از تجدید بیعت با آرمان های امام خمینی (ره)، در جوار حرم مطهر بنیانگزار نظام جمهوری اسلامی اجرا شد.

وی اضافه کرد: اجرای بعدی کاروان قرآنی انقلاب، روز دهم بهمن ماه در کرمان و در جوار مزار مطهر شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی انجام شد. پس از آن نیز در شهرهای میناب، سیریک، بندر جاسک، کنارک، قصر قند و چابهار برنامه هایی اجرا می کنیم.

ابوالقاسمی در ادامه با بیان اینکه کاروان قرآنی انقلاب امروز (شنبه، 12 بهمن ماه) با حضور در عرشه ناو سهند متعلق به ارتش جمهوری اسلامی، محفل انس با قرآن را برپا کرد، گفت: گروه نمایش چهار نفره نیز نمایش هایی با هدف انتقال مفاهیم قرآنی در این ناو اجرا کرد.

از برنامه‌های قرآنی دهه فجر تا جدیدترین اتفاقات در حوزه حفظ قرآن

وی با بیان اینکه این کاروان امروز در ندامتگاه مرکزی بندرعباس اجرای برنامه دارد، افزود: فردا (یکشنبه، ۱۳ بهمن) نیز در شهر میناب حاضر و در جمع مردم خونگرم و مهربان این شهر، تعدادی از قاریان ممتاز کشورمان و گروه نمایش، به اجرای برنامه می پردازند.

مسئول کاروان قرآنی انقلاب با بیان اینکه چند پزشک با هدف ارائه خدمت رسانی رایگان به مردم همراه این کاروان هستند، ابراز کرد: این کاروان طی سفر 14 روزه خود علاوه بر بهرمندی از ظرفیت قاریان ممتاز بین المللی از وجود تعدادی از قاریان برتر استانی نیز استفاده می کند.

وی در پایان تاکید کرد: تلاش داریم استعدادهای قرآنی جنوب کشورمان را در مسیر حرکت کاروان قرآنی انقلاب شناسایی کنیم تا به این صورت در آینده از ظرفیت آنان در فعالیت های قرآنی استفاده شود.

برنامه‌های رادیو قرآن در دهه فجر/ از «رویش» و «تسنیم» تا همراهی کاروان قرآنی انقلاب

از برنامه‌های قرآنی دهه فجر تا جدیدترین اتفاقات در حوزه حفظ قرآن

«مجتبی ایزدی» با بیان اینکه شبکه رادیویی قرآن در ایام الله دهه فجر برنامه های متنوعی را تدارک دیده است،‌گفت: یکی از مهمترین این برنامه ها، برگزاری دومین کاروان قرآنی انقلاب است که از روز هشتم بهمن ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در حرم مطهر امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد و بعد از تهران، با حضور در استان های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان، نسبت به تدارک و پخش برنامه های قرآنی و محافل قرآنی اقدام می کند.

مدیر رادیو قرآن افزود: کاروان قرآنی انقلاب صبح پنجشنبه با حضور در استان کرمان بر سر مزار سردار حاج قاسم سلیمانی محفل انس با قرآن با حضور قاریان بین المللی برگزار می کند که به صورت زنده از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ پخش می شود و در روزهای بعد نیز در شهرستان های استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان حضور می یابد.


ایزدی تصریح کرد: گروه های پزشکی حاضر در کاروان قرآنی انقلاب به مداوای مردم استان سیستان و بلوچستان و همچنین آسیب دیدگان سیل اخیر می پردازد. در این سفر مجموعه های قرآنی استان سیستان و بلوچستان میزبان کاروان قرآنی انقلاب خواهند بود و به برکت حضور اساتید برجسته قرآنی کشور خانه های قرآنی و دارالقرآن هایی افتتاح می شوند.


وی گفت: رادیو قرآن بخشی از برنامه های کاروان قرآنی انقلاب را به صورت زنده و بخشی دیگر را به صورت تولیدی به روی آنتن خواهد برد.


مدیر رادیو قرآن با اشاره به ویژه برنامه های دیگر این شبکه در ایام الله دهه فجر گفت: ویژه برنامه «رویش» تلاش می کند تا چهره های برجسته قرآنی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی متولد شدند و با فعالیت خود موجی از قرآن کریم میان مردم بخصوص نوجوان و جوان یدید آورند، را معرفی کند. این ویژه برنامه از ۱۲ تا ۲۲ بهمن از ساعت ۱۰:۳۵ از رادیو قرآن تقدیم شنوندگان می شود.


وی افزود: برنامه صبحگاهی «تسنیم» از ساعت ۶:۴۵ تا ۸ به صورت ویژه دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین می کند، برنامه «والعصر» نیز از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۷ به معرفی موسسات قرآنی کشور پس از انقلاب می پردازد.


ایزدی در ادامه به پخش دو قسمت از برنامه زنده افق به صورت ویژه اشاره کرد و گفت: دو برنامه افق روزهای ۱۲ و ۱۹ بهمن میزبان دو تن از چهره های قرآنی کشور خواهد بود که هم سالهای پیش از انقلاب و پس از انقلاب در جریان فعالیت های قرآنی بودند که برنامه تطبیقی رو ارائه نمایند.


وی اضافه کرد: میان برنامه های مختلف هم در فواصل پخش رادیو قرآن تقدیم شنوندگان خواهد شد تا خاطره سالهای پیروزی انقلاب اسلامی را زنده کند.


مدیر رادیو قرآن در پایان خاطرنشان کرد: روز ۲۲ بهمن (چهل و یکیمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران) غرفه رادیو قرآن در تقاطع خیابان نواب، آزادی همچون سنوات گذشته دایر خواهد بود و از ساعت ۹ تا ۱۲ به پخش ویژه برنامه می پردازد و مخاطبان می توانند با حضور در محل برپایی غرفه از نزدیک در جریان برنامه زنده قرار بگیرند.

نماینده ایران در رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن انتخاب شد

از برنامه‌های قرآنی دهه فجر تا جدیدترین اتفاقات در حوزه حفظ قرآن

آزمون انتخابی نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته ترتیل سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم پنجشنبه، 10 بهمن ماه برگزار شد.

بنابر این گزارش، «احسان محمدی» پس از انجام این آزمون، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در این رقابت ها انتخاب شد.

این گزارش می افزاید: پیشنهاد افزایش رشته ترتیل به این رقابت ها از سال ها قبل مطرح شده بود که پس از طرح و کارشناسی در شورای معین ستاد عالی مسابقات، مقرر شد از دوره سی و هفتم به مسابقات بین المللی قرآن کریم اضافه شود و اگر نتیجه این روند مطلوب باشد در سال های آتی به عنوان رشته مستقل ادامه یابد.

لذا از همه دارندگان درجه ممتاز ترتیل در مسابقات کشوری سازمان اوقاف و امور خیریه در پنج سال گذشته که ۱۱ نفر بودند دعوت به عمل آمد تا در آزمون انتخابی که 10 بهمن برگزار شد، شرکت کنند، از میان آنها «احسان محمدی» توانست به عنوان نماینده ایران اسلامی در سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم انتخاب شود.

گفتنی است، سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در روزهای 22 تا 27 فروردین ماه سال 99 به میزبانی مشهد مقدس و آئین دیدار متسابقین آن با مقام معظم رهبری نیز 27 فروردین ماه برگزار می شود.

آغاز ثبت‌نام در مرحله استانی دوازدهمین دوره آزمون «ترنم وحی» از ۲۲ بهمن

از برنامه‌های قرآنی دهه فجر تا جدیدترین اتفاقات در حوزه حفظ قرآن

«سید محمود چاوشی» با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی و با گرامیداشت یاد و خاطره بنیان‌گزار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)، اظهار کرد: ثبت نام حافظان کل قرآن «ترنم وحی» از روز بیست و دوم بهمن ماه همزمان با آغاز چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سامانه مجازی مؤسسه کشوری مهد قرآنی به نشانی www.ayeh.ir آغاز می شود و تا 15 اسفند ماه ادامه دارد.

مدیر عامل مؤسسه کشوری مهد قرآن با اشاره به فرایند ثبت نام حافظان کل برای شرکت در مرحله مقدماتی آزمون حفظ کل قرآن «ترنم وحی» یاد آور شد: کلاس های تثبیت حفظ از سوی دفاتر استان ها و شعب شهرستان ها جهت آمادگی قرآن آموزان برای شرکت موفق در ترنم وحی پیش بینی شده است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403