محمد نصیری : مرحوم نامجو مرد بزرگ ورزش ایران است


محمد نصیری : مرحوم نامجو مرد بزرگ ورزش ایران است

رشت - ایرنا - پیشکسوت رشته وزنه برداری ایران و جهان گفت: مرحوم محمود نامجو مرد بزرگ ورزش ایران است و باید مسابقات بین المللی به مناسبت گرامیداشت این اسطوره ورزش وزنه برداری برگزار شود.

محمد نصیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رشت افزود : مرحوم نامجو سالها برای ورزش این کشور زحمت کشید و مسئولان باید قدر زحمات این شخصیت ها بدانند به خصوص مرحوم نامجو که بزرگترین مرد ورزش ایران در وزنه برداری است.

وی که به عنوان یکی از مهمانان ویژه در پنجمین دوره مسابقات وزنه برداری جام فجر در رشت حضور یافته است، اظهار کرد : رشته وزنه برداری در طول تاریخ ورزش ایران افتخارات زیادی را کسب کرده که نمونه بارز آن جعفر سلماسی است که در سال ۱۹۴۸ برای اولین بار مدال برنز المپیک را کسب کرد.

قهرمان اسبق المپیک و جهان با بیان اینکه مرحوم نامجو اولین ورزشکار ایران و قاره آسیا محسوب می شود که موفق به کسب مدال طلای جهان شد اظهار عنوان کرد : این وزنه بردار نام آور در رقابت های وزنه برداری ۱۹۴۹ جهانی در هلند موفق به کسب مدال طلا شد که نخستین مدال طلای جهانی بود که توسط یک ورزشکار ایرانی و آسیایی کسب شد.

وی گفت : هم اینک نیز این رشته همچنان افتخارآفرینی می کند و گرچه رشته وزنه برداری همچون سایر رشته های ورزشی حاشیه هایی نیز دارد، اما هر چه زمان بگذرد، افتخارات وزنه برداری بیشتر می شود و ورزشکاران این رشته با درخشش خود در مسابقات مختلف بین المللی، مدال های رنگارنگی را کسب می کنند.

محمد نصیری با اشاره به مسابقات المپیک ۲۰۲۰ ژاپن خاطرنشان کرد: المپیک مهمترین مسابقاتی است که برگزار می شود و به طور حتم کسب مدال نیز در این رقابتها بسیار سخت است و باید زحمات زیادی کشید.

وی افزود : هم اینک نیز سهراب مرادی یکی از امیدهای وزنه برداری ایران برای کسب مدال است و گرچه این وزنه بردار ارزشمند دچار آسیب دیدگی شد، اما امید است که این آسیب دیدگی به طور کامل برطرف و وی بتواند با آمادگی در المپیک ۲۰۲۰ حضور یافته و مدال کسب کند.

وی در ادامه در زمینه رقابت های وزنه برداری جام فجر نیز گفت : امروز شاهد برگزاری مسابقات مهمی در استان گیلان و شهرستان رشت هستیم و وزنه برداران خوبی نیز در این دوره حضور یافته اند و هرچقدر سطح کیفی اینگونه رقابت ها بالاتر باشد، مایه مباهات گیلان و کشور است و از طرف دیگر حق مرحوم نامجو است که رقابتی در سطح فنی بالا با نام وی برگزار شود.

وی همچنین از تلاش های و زحمات مسئولان فدراسیون وزنه برداری، هیات وزنه برداری و استاندار گیلان و همچنین مدیرکل ورزش و جوان استان برای برگزاری و منیزبانی این رقابت ها قدردانی کرد.

محمد نصیری همچنین با اشاره به وضعیت فدراسیون وزنه برداری بیان کرد : هم اینک فدراسیون وزنه برداری به خوبی هدایت می شود و رئیس فعلی فدراسیون با تجربه بالا، سالها در سمت های جهانی حضور داشته و یک چهره شناخته شده و معروف در فدراسیون جهانی بشمار می رود.

محمد نصیری پیشکسوت وزنه براری ایران اهل بیجار کردستان و متولد ۱۳۲۴ است که ملقب به خروس طلایی و هرکول ایرانی است که در دسته سبک وزن حضور داشت او نخستین وزنه‌بردار تاریخ است که توانست سه برابر وزن خود را در وزنه مهار کند.

وی یکی از پرافتخارترین وزنه‌ برداران ایران و آسیا بشمار می‌رود که توانسته‌ ۱۸ رکورد جهانی را به نام خود ثبت کند و در سال ۲۰۰۰ نیز از سوی فدراسیون بین‌ المللی وزنه‌برداری به‌ عنوان یکی از ۱۰ وزنه‌بردار برتر جهان معرفی شد.

محمد نصیری در طول دوران فعالیت ورزشی خود در سه دوره متوالی رقابت های المپیک موفق به کسب یک مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز شد و در رقابت های جهانی نیز چهار مدال طلا، یک مدال نقره و سه مدال برنز کسب کرد و در بازی های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا نیز چندین مدال طلا را برای ایران به ارمغان آورد.

پنجمین دوره رقابت های وزنه برداری بین المللی جام فجر گرامیداشت مرحوم محمود نامجو از غروب یکشنبه با حضور ۳۴ وزنه بردار از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ارمنستان، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کامرون، اندونزی، عراق، اردن، قرقیزستان، مغولستان، نروژ و ترکیه برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ ژاپن در رشت آغاز شد.

وزنه برداران حاضر در این دوره از رقابت ها در هفت وزن المپیکی شامل ۶۱ کیلوگرم، ۶۷، ۷۳، ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و ۱۰۹+ کیلوگرم به رقابت می پردازند و در نهایت آنانی که امتیار لازم را کسب کنند، جواز حضور در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ ژاپن را بدست می آورند.

این دوره از رقابت ها عصر امروز با معرفی وزنه برداران برتر اوزان ۱۰۹ کیلو و ۱۰۹+ کیلوگرم در مجموعه ورزشی شش هزار نفره شهدای رشت پایان می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد