اطلاعات دارویی قرص بیزوپرولول + موارد مصرف و کارکرد و عوارض برای فشار خون و قلب


قرص بیزوپرولول یکی از داروهای مهم و حیاتی در دنیا شناخته می شود که می تواند طیف گسترده ای از مشکلات قلب و فشار خون بالا را کنترل کند. این دارو باعث کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب می شود. قرص بیزوپرولول باعث کاهش فشار خون و تنظیم عملکرد صحیح قلب می شود و … نوشته اطلاعات دارویی قرص بیزوپرولول + موارد مصرف و کارکرد و عوارض برای فشار خون و قلب اولین...

اطلاعات دارویی قرص بیزوپرولول + موارد مصرف و کارکرد و عوارض برای فشار خون و قلب

قرص بیزوپرولول یکی از داروهای مهم و حیاتی در دنیا شناخته می شود که می تواند طیف گسترده ای از مشکلات قلب و فشار خون بالا را کنترل کند. این دارو باعث کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب می شود.

قرص بیزوپرولول باعث کاهش فشار خون و تنظیم عملکرد صحیح قلب می شود و همین باعث خونرسانی بهتر به سراسر بدن می شود. این دارو بیشترین تاثیرش را روی قلب بیمارانی که دچار نارسایی قلبی هستند و فشار خون بالا دارند می گذارد.

قرص بیزوپرولول

نام دارو: بیزوپرولول، Bisoprolol

نام های تجاری: کاردیکور٬ ساندوز٬ تِوا

رده دارویی: از دسته مهار کننده های بتابلاکرهای انتخابی

رده درمانی: درمان بیماری های قلبی و عروقی

هنگامی که قرص بیزوپرولول توسط بیمار مصرف می شود، به صورت متوقف کردن پیام هایی که از اعصاب به قلب فرستاده می شود عمل می کند و در نتیجه باعث کم شدن فعالیت قلب می شود که این کار باعث می شود قلب انرژی کمتری برای عملکردش داشته باشد، این دارو این عمل را با مسدود کردن گیرنده های بتا که توسط قلب دریافت می شود انجام می دهد که در نتیجه فشار داخل رگ شود و قلب به صورت آهسته تری شروع به پمپاژ خون می کند.

نحوه مصرف بیزوپرولول

به منظور درمان فشار خون بالا که توسط پزشک تعیین می شود در بزرگسالان روزی 1 عدد قرص 5 میلی گرمی، در صورت پایخ ندادن دوز آن به 10 و 20 میلی گرم هم خواهد رسید. این دارو تداخل غذایی ندارد و شما می توانید قبل یا بعد از غذا همراه با 1 لیوان آب قرص را مصرف کنید.

این نکته را باید توجه داشته باشید که این قرص باید با تجویز پزشک مصرف شود و مصرف روزانه قرص بیزوپرولول نباید بیشتر از 20 میلی گرم شود.

اثرات فارماکودینامیک

این دارو به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود، طوری که حدود ۹۰ درصد آن جذب و ۱۰ درصد آن دفع می شود، بعد از استفاده از این دارو حدود ۲ تا ۳ ساعت بعد غلظت پلاسمایی اتفاق می افتند. و نیمه عمل این قرص چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت می باشد. ترکیباتی که درون این دارو وجود دارد به سرعت توسط کبد متابولیزه می شود.

موارد مصرف بیزوپرولول

قرص بیزوپرولول برای درمان مشکلات قلبی بسیار مفید است، این مشکلات شامل:

فشار خون بالاافت شدید فشار خونآریتمی قلبیسکته قلبینارسایی قلبیآنژین قلبیکاهش درد قفسه سینه

نکات مهم پیش از مصرف قرص های بیزوپرولول

قبل شروع به استفاده از قرص بیزوپرولول حتما به نکات زیر توجه داشته باشید و پزشک خود را در جریان بگذارید.

بهتر از قبل از مصرف بروشور حاوی اطلاعات دارویی را مشاهده کنید تا در صورت داشتن حساسیت به یک از ترکیبات دارو از مصرفش خودداری کنید.در صورت داشتن بیماری هایی از قبیل نارسایی شدید قلبی، AV block، و یا کند بودن شدید ضربان قلبی هستی به پزشک خود اطلاع دهید و از مصرف آن خودداری کنید.اگر دچار بیماری عروق کرونر یعنی سفت شدن عروق خونی هستید .اگر دچار بیماری احتقان های قلبی هستید.اگر دچار مشکلات گردش خون هستید مانند سندرم رینود هستید.اگر دچار مشکلات تنفسی مانند انسداد ریه، آسم و … هستید.اگر دچار بیماری دیابت هستید.اگر دچار بیماری های کبدی و کلیوی هستید.اگر دچار مشکلات تیروئیدی هستید.اگر سابقه حساسیت و یا آلرژی دارید.اگر قصد بار دار شدن را دارید.اگر در حال استفاده از دارو های خاصی هستید.

موارد منع مصرف

در صورتی که مشکلات زیر را در خود دارید استفاده از قرص بیزوپرولول توصیه نمی شود.

استفاده از این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال.کسانی که ضربان قلب آهسته ای دارند.افرادی که دچار نارسایی شدید قلبی احتقانی هستند.افرادی که دچار مشکلات بلوک قلبی درجه ۲و ۳ هستند.افرادی که دچار شوک کاردیوژنیک هستند.افرادی که بر ترکیبات این دارو حساسیت دارند.

نکات مهم در رابطه با مصرف این دارو

به هیچ عنوان به صورت ناگهانی اقدام به قطع مصرف دارو نپردازید، زیرا داروهایی که برای درمان فشار خون استفاده می شوند اغلب باید در یک دوره طولانی مدتی استفاده شوند.این دارو اثرات خواب آلودگی را به همراه دارد لذا در زمان مصرف از کارهایی که نیازمند دقت فراوان هستند اجتناب کنید.بیشتر از حد مجاز در نظر گرفته برای شما استفاده نکنید.در صورتی که احساس بهبودی در خود دیدید به قطع مصرف دارو نپردازید. در زمان استفاده از قرص بیزوپرولول از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.در زمان استفاده از تغییر جهت ناگهانی خودداری کنید زیرا ممکن است دچار سرگیجه شوید.افرادی که مشکل قند خون دارند بهتر است در مصرف آن احتیاط کنند.استفاده از این دارو در دوران بارداری و شیردهی حتما باید طبق تجویز پزشک صورت بگیرد.

عوارض جانبی بیزوپرولول

متداول ترین عارضه جانبی این دارو شامل: احساس خستگی، سردرد، علائم سرما خوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه و …، درد مفصل ها، بی خوابی، بی حس شدن دست ها و پاها است.

در صورتی بعد از استفاده علائم زیر ظاهر شد فورا به پزشک مراجعه نمایید.

ایجاد کهیرسخت شدن تنفسآهسته شدن ضربان قلبسبک شدن سرسوزن سوزن شدن دست ها و پاهاسرگیجه های شدید

تداخلات دارویی قرص بیزوپرولول

آمیودارونناپروکسنرزرپیناپی‌نفرینسایمتیدینکلونینگدیگوکسیندیلتیازمایندومتاسیننیفیدیپینریفامپین

دارو هایی همانند دارو های خوراکی دیابت هم می توانند بر روی عملکرد این دارد تاثیر بگذارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن